קצין ביטחון במתקן

משטרת ישראל קבעה שמנהל/ מנכ"ל המתקן הוא האחראי הראשי להצבת מערך אבטחה ולא קצין הביטחון להלן יקרא קב"ט. המשטרה הגדירה שהקב"ט הוא האחראי להוציא את תכנית האבטחה לפועל כלומר  שהקב"ט הוא המוציא לפועל של המנהל/מנכ"ל. המשטרה בהחלטה, המשונה כביכול, רצתה לגרום למנהל/מנכ"ל להבין שעליו להיות מעורב בנושא האבטחה ושעליו לסייע לקב"ט בכל דרך אפשרית בתחום שגם ככה קשה לביצוע. לגבי הקב"ט, הכוונה טובה ובאה לחזק אותו ולעזור לו להתמודד עם המשימות שמוטלות עליו. בנוסף לכך המשטרה הוציאה הנחיות רבות אשר אינן משאירות סימני שאלה לגבי מה על הקב"ט לעשות בכל התחומים המקצועיים הקשורים לתפקידו. אז איך יכול להיות שישנם כל כך הרבה מנהלים/מנכ"לים וקב"טים אשר לא מבינים את  גודל התפקיד, את חשיבות הנושא ואת גודל האחריות ועובדים מבלי להכיר את ההנחיות במדויק ומציבים את האבטחה בסוף סדר העדיפויות?

לפני כמה חודשים נשלחתי ללוות קב"ט למשך 24 שעות כדי להביא לשיפור ברמת התפקוד שלו. זו הפעם הראשונה שנשלחתי למשימה מהסוג הזה וממש מצאתי את עצמי מתרגש לקראתה. חשוב לציין שהרעיון להצמיד אותי לקב"ט עלה גם על ידי מנהל המתקן, מה שמעיד שהוא בעצמו רצה שהקב"ט שלו יהיה טוב יותר. קבעתי לעצמי שהחלק הראשון יוקדש להכרות וזיהוי פערים וכך היה. זיהיתי פערים רבים בתפקוד, בהבנה ובשת"פ עם שאר הגורמים במתקן. אני לא אציין כל מה שעברנו כדי לקצר, אבל כן אשתף אתכם בכך שלמתקן לא היה פק"מ אבטחה מסודר, לא היה תיק שטח אבטחה, לא בוצעו תדריכים למאבטחים בתחילת משמרות, לא בוצעו סיכומים בסוף משמרות, לא בוצעו תרגילים ומאבטחים התנהגו כאילו אין בעל בית. הליווי המקצועי שלי הסתיים במהפך של 180 מעלות אצל הקב"ט שהבין מהר מאוד שעליו להתחיל לממש את האחריות שנתנה לו בתוקף תפקידו. בתקופה שאחרי הקפדתי להתקשר לקב"ט כדי לבדוק איך הוא מתקדם ובכל שיחה כזו שמעתי ממנו בעיקר על מריבות מקצועיות שיש לו עם שאר הגורמים במלון כולל עם המנכ"ל. רבותיי, הקב"ט התחיל לעבוד ברצינות, הקב"ט הלך למנכ"ל ודרש לבצע שינויים ושינויים כאמור עולים כסף, לא הרבה אבל עדיין כסף. אחרי שלושה חודשים מרגע סיום הליווי עודכנתי על כך שהמנכ"ל פיטר את הקב"ט והחליפו עם אחר. נראה לי שהמקרה הנ"ל מסביר היטב את המצב העגום בו אנחנו נמצאים.

קב"ט אחר ששיתפתי עמו פעולה מספר פעמים דווקא הפתיע אותי לטובה בעקשנות שלו לעמוד בהנחיות משטרת ישראל ולא חשש ללכת עם האמת המקצועית שלו עד למעלה כולל המנהלים הבכירים. הוא אמנם לא פוטר, עדיין, אבל לפני שבועיים בשיחה שקיימנו ציין בפניי שהוא מיואש לגמרי, מרים ידיים ושוקל לעזוב.

מה אפשר להבין מהדוגמאות שהבאתי בפניכם?

 
  • שכל מתקן שנמצא תחת הנחיית משטרת ישראל חייב למנות קב"ט שעבר קורס מנב"טים במכללה מורשית בלבד.
  • שהקב"ט חייב להיות מקצועי וכזה שמבין מה גודל האחריות המוטלת עליו ומכיר היטב את הנחיות משטרת ישראל.
  • שהרבה מאוד מנהלים/מנכ"לים עדיין חושבים שהאבטחה גורמת לנזק לעסק ולא מבינים שהינה חלק בלתי נפרד ממנו.
  • על המנהל להתייחס לקב"ט כמנהל לכל דבר ולכן עליו לדאוג שתהיה לו תכנית עבודה שנתית, לבדוק שעומדים בה, לבצע ביקורות מנהל והחשוב ביותר זה להקצות עבורו תקציב שנתי שיאפשר לו לממש את תכנית האבטחה.
  • הקב"ט צריך לדאוג שיהיה ברשותו פק"מ אבטחה מקצועי שנכתב על פי פורמט ודרישות המשטרה וחתום על ידי קצין הרישוי.
  • הקב"ט צריך לדאוג שיהיה ברשותו תיק שטח אבטחה שנכתב על פי פורמט ודרישות המשטרה.
  • גיוס המאבטחים מחברה חיצונית חייב להתבסס על פי מכרז מסודר שמוגדרים בו כל התנאים כולל אפיון תפקיד של מאבטח במתקן האמור.
  • הקב"ט צריך להקים מערך אבטחה הכולל בודקים ביטחוניים ומאבטחים חמושים על פי הנחיות המשטרה.
  • הקב"ט חייב להשריש בקרב המאבטחים תהליך עבודה מסודר הכולל תדריכים, סיכומים, תרגילים ובקרות.
  • הקב"ט צריך להשקיע בהדרכות מקצועיות למאבטחים למטרת שיפור מקצועי תמידי.

לפי הרשימה ברור שלקב"ט המתקן ישנם הרבה מאוד משימות לביצוע תחת אחריותו וכך זה במציאות אבל ביכולתו של מנהל/מנכ"ל לקבוע האם הקב"ט יצליח בתפקידו או ייכשל.

הצלחה או כישלון בהפעלת מערך אבטחה במתקן תלויה בכל הגורמים הרלוונטיים ובעיקר במנהל/מנכ"ל המתקן ובקב"ט. שניהם חייבים לשתף פעולה מתוך הבנה שהצלחת העסק תלויה גם בביטחון שבו ושבמקום שאין ביטחון מגדילים את הסיכוי לכישלון. השניים חייבים להבין שעדיף להקדים תרופה למכה מאשר לקבל אותה ורק אחר כך לבצע את מה שצריך.

אתה הקב"ט צריך להתחבר לתפקיד, צריך להיות בראש של עולם האבטחה, לבצע את תפקידך באמונה שלמה ומתוך הבנה שכישלון שלך ושל המאבטחים שלך יכול לפגוע באנשים אחרים וגם בך. אל לך להתכופף, אל לך לוותר על ביצוע ההנחיות, אל לך לוותר על האמת המקצועית שלך. זו לא משימה קלה ובהחלט כזו שיכולה גם לעלות לך במקום העבודה אבל היא משימה מחייבת. אל תתן לאחרים לגרום לכך שבמגרש שלך יהיו פערים.

אתה הקב"ט, דע לך, שלהגיע למצב שבו אתה עובד על פי ההנחיות דורש ממך לעמוד בהרבה משימות אבל זה בר השגה אם תעשה זאת לבד או תשתמש בשירותי בעלי מקצוע חיצוניים.

אתה הקב"ט צריך לוודא שהנך ישן טוב בלילה ולא בתפילה שלא יקרה אצלך כלום במשמרת כי אז ברור שהשארת מקום למזל ולגורל ושני אלה אינם מופיעים בתחום האבטחה.

מנהל/מנכ"ל וקב"ט זכרו שאבטחה צריך לקיים ואלה שלא עושים זאת מציבים את עצמם חשופים לפגיעה קשה ובלתי הפיכה.

כתיבת תגובה