אבטחת אישים – סכנה ממשית מאזרחים מפגינים

יום רביעי 1 למרץ 2023, שעות אחר הצהריים המאוחרות, אשת ראש הממשלה שוהה במספרה בכיכר המדינה בתל אביב. ישראל נמצאת במצב של חילוקי דעות והסכמה לגבי הרפורמה המשפטית שהממשלה החליטה לקדם ולבצע. האזרחים המתנגדים לרפורמה יוצאים להפגנות.
בשעה 19:30 החלו להתפרסם ברשתות החברתיות ובקבוצות ווטסאפ שאשת ראש הממשלה נמצאת במספרה ברחוב ה' באייר 22, תל אביב. על פי הפרסומים, בעקבות ההודעה שהופצה, הגיעו לחזית המספרה מעל אלף מפגינים שהחלו למחות נגד הרפורמה ונגד אשת ראש הממשלה שעדיין שהתה במספרה.

אשת ראש הממשלה מאובטחת בשגרה על ידי 2-3 מאבטחי אישים וכנראה שכך היה גם באבטחתה במהלך שהייתה במספרה. לאחר הגעת מספר גדול יחסית של מפגינים, בשלב הראשון תוגברה האבטחה בכוח משטרה ובשלב השני בו הוחלט לפנות את אשת ראש הממשלה מהמספרה תוגברה האבטחה במאבטחים וברכבים משוריינים של היחידה לאבטחת אישים של שירות הביטחון הכללי.

האירוע הסתיים בפינוי מוצלח של אשת ראש הממשלה מהמספרה לא רק מכיוון שכוח האבטחה הראשוני תוגבר משמעותית בכוחות נוספים ומיומנים אלה בעיקר בגלל שהמפגינים לא עברו לשלב התקפי ואלים.
סרטון המתעד את ההפגנה ואת שלב הפינוי מהמספרה:

 

אבטחת אישיות כוללת יכולת התמודדות מול איומים שונים שרובם כוללים יריב המשתמש באמצעי תקיפה ממשי הנראה לעין. אירועי ניסיונות התנקשות מהעבר מצביעים על כך שלרוב מדובר במתנקש אחד עם אמצעי תקיפה אחד שפועל ממניע אישי או לאומני המנסה לשנות מציאות. כשמדובר באבטחת אישיות שאינו ראש ממשלה, רמת אבטחה של 2-3 מאבטחים יכולה להוות מענה מקצועי ויעיל אל מול יריב אחד שינסה להתנקש באישיות, לעומת זאת, איזה מענה יעיל יכולים אותם מאבטחים לתת בהתמודדות מול המון מפגינים זועם שמחליט לעבור מהפגנה מסודרת להפגנה תוקפת? עובדתית, אם המפגינים במספרה בתל אביב היו מחליטים לפעול באלימות כולל התפרצות לתוך המספרה, אף מאבטח ואף שוטר לא היה יכול למנוע זאת.
מספיק להסתכל על התנהגות מפגינים באירועי עבר בעולם, כגון התנהגותם של אזרחים שהפגינו בגבעת הקפיטול בוושינגטון ארה"ב ואזרחים בצרפת שבמהלך השבוע האחרון הפגינו כנגד רפורמה בנושא הפנסיות ואזרחים בסרי לנקה שהחליטו להפגין כנגד המצב הכלכלי הגרוע.
הכותרות והתיעוד המצולם של ההפגנות בסרי לנקה לא משאירות מקום לספק בהקשר לעובדה שלא ניתן לעשות כמעט דבר כנגד איום של המון זועם ששועט קדימה:
"נשיא סרי לנקה נמלט מביתו לאחר שהמוני מפגינים השתלטו עליו מפגינים מרחבי המדינה הגיעו לבירה קולומבו כדי לדרוש מהנשיא להתפטר והשתלטו בין על השאר על משכנו ומשרדו"

סרטון המתעד את יכולותיו של המון מפגינים זועם:

האירוע שחוותה אשת ראש הממשלה במספרה בתל אביב אינו מפתיע ואינו חריג בקנה מידה עולמי מכיוון שאירועים דומים שבהם אזרחים גילו שאישיות שוהה במקום ציבורי והגיעו אליו כדי להפגין התרחשו במספר מדינות כגון קנדה שבה אזרחים הפגינו כנגד ראש הממשלה בזמן שהייתו במסעדה:

ואוסטרליה שבה אזרחים הפגינו נגד ראשת הממשלה:

איך נראה איום של המון מפגינים זועם?
המון מפגינים זועם מזכיר במאפייניו עדר חיות בטבע שמחליט להתחיל במנוסה כתוצאה מתחושת סכנה או מכל סיבה אחרת. לא ניתן לעצור ולא ניתן להשתלט על עדר ששועט קדימה. היחידים שיכולים לעצור את העדר זה הוא עצמו או יותר נכון אלה שהוגדרו בו כמנהיגים. מי שצפה בסרטון מההפגנות בסרי לנקה ראה שאזרחים רבים יכולים לפרוץ למבנים, לפרוץ מחסומים, לעבור קו הגנה של כוחות ביטחון, לשרוף, לשבור, לנפץ, להשחית, להפוך רכבים ואף לפגוע באנשים ובעיקר באלה שינסו לעצור אותם.

מה ההבדל בין יריב אחד שמחליט להפוך למתנקש באישיות לאזרחים רבים שמחליטים להפגין נגד אישיות?
יריב אחד יכול לבחור להיות במקום אחד עם אמצעי תקיפה אחד ובנקודת זמן מסוימת ואם לא יאתרו אותו לפני ביצוע, הוא כנראה יצליח לבצע פעולת תקיפה אחת שתמשך עד שייעצר על ידי כוח האבטחה. יריב אחד יכול להימנע מתקיפה מכיוון שהרגיש הרתעה חזקה מצד כוח האבטחה שמנגד.
אלפים או עשרות אלפים או מאות אלפים של אזרחים שמתקבצים ביחד כדי להפגין נגד אישיות מייצרים כוח התקפי ועוצמתי משותף שיכול להרוס ולרמוס כל דבר שיעמוד בדרכו. בניגוד ליריב היחיד, המון מפגינים לא רק שלא יירתע מפעולות כוחות הביטחון אלה יכול להחליט להחמיר את התנהגותו בעקבותיהן. המון מפגינים יתנהג ויפעל על פי עקרון העדר לעיתים בלי לחשוב בזמן אמת על מעשיו ועל תוצאותיו החמורות. כל הפגנה שקטה יכולה בקלות להפוך להפגנה אלימה, מספיק שמספר מפגינים יחליטו להחמיר את פעולות המחאה כדי שאחרים יצטרפו אליהם.

מה המענה של מערך אבטחת אישים במצב של הפגנה כנגד אישיות?
ככלל, כאשר הפגנה הופכת לאלימה ואזרחים המשתתפים בה שועטים קדימה, אין לכוחות הביטחון, כולל לא למערך אבטחת האישים, יכולת למנוע את ההתקדמות ואת תוצאותיה ההרסניות ולכן, ככלל, המענה הטוב ביותר כנגד אזרחים מפגינים הינו לא לאפשר לאישיות לשהות בקרבת ההפגנה וזאת על מנת למנוע כל סיכוי להגעה למצב שההפגנה הופכת לאלימה כאשר האישיות נמצא בקרבתה.
ולמרות זאת, ההחלטה האם לאפשר או לא לאפשר לאישיות לשהות בקרבת ההפגנה תהיה תלויה במאפייני המתקן בו שוהה האישיות, בסיבות להפגנה, במאפייני התקופה ובמספר המפגינים.
בבחירת מענה כנגד מפגינים אסור לחשוב בכיוון של מי יותר חזק ו/או להסתמך על העובדה שכוחות הביטחון חמושים והמפגינים לא וכמובן שאסור לחשוב שפעולות אבטחה שמשפיעות על היריב היחיד ישפיעו באותה מידה על המון מפגינים.
מאבטח אישים אחד או שניים עם כל האמצעים שעומדים לרשותם במהלך העבודה, לעולם לא יצליחו למנוע מהמון מפגינים להגיע לאישיות וכך גם במצב של כוח אבטחה נוסף שיגיע לתגבר כדי לנסות ולסייע בהתמודדות. כל עוד מספר המפגינים יהיה גדול משמעותית ממספר כוח האבטחה, לא ניתן יהיה למנוע את ההגעה לאישיות.
האירוע במספרה בתל אביב התרחש בתקופה שמראש מוגדרת כרגישה מאוד וברור שהמאבטחים שאבטחו את אשת ראש הממשלה בתחילתו ידעו זאת ולכן כאשר ראו את ראשוני המפגינים מגיעים לחזית המספר והבינו שמיקום אשת ראש הממשלה הופץ ברשתות החברתיות, היה עליהם לקבוע את פינויה המידי מהמספרה. כאשר לא עשו זאת ומספר המפגינים הלך וגדל, סביר להניח שהמאבטחים הבינו שכבר אין באפשרותם לפנות את אשת ראש הממשלה בעצמם ולכן נכון עשו כשביקשו תגבור של כוח משטרה. בהמשך, נכון עשה ראש השב"כ כשהחליט לשלוח כוח מאבטחים עם רכבים משוריינים של היחידה לאבטחת אישים של שירות הביטחון הכללי על מנת שיצליחו לפנות את אשת ראש הממשלה מהמספרה ללא פגע.

לסיכום:
עד היום, אזרחים שהתגבשו ביחד להפגנה כנגד אישיות הסתיימה באילוץ האישיות להתפטר או לברוח ואף לעזוב את המדינה ולבקש מקלט ממדינה אחרת. לא ידוע לי על מפגינים שהגיעו עד לאישיות ופגעו בו/ה פיזית ולמרות זאת חשוב לזכור שכל עוד האישיות נשאר/ת בקרבת ההפגנה, ההחלטה אם לעשות זאת נמצאת רק בצד המפגינים מבלי שאף אחד יוכל למנוע זאת מהם. המסקנה החד משמעית בהקשר לאיום ממפגינים כנגד אישיות הינה שהמענה הטוב ביותר להבטחת שלומו/ה הוא לפנותו/ה מבעוד מועד מקרבה למפגינים ובכך לבטל את האפשרות להגעה למצב של חיכוך פיזי עמם. אם המפגינים במספרה בתל אביב היו מחליטים להחמיר את התנהגותם האלימה כנגד אשת ראש הממשלה, הכוח הביטחוני סביבה לא היה יכול היה למנוע מהם להגיע אליה וחס וחלילה לפגוע בה.

זכרו, "שאבטחה צריך לקיים" תוך עשיית כל פעולה למניעת חיכוך פיזי עם המפגינים!!!

כתיבת תגובה