מוקד אבטחה

מוקד אבטחה מבצעי ומקצועי שתוכנן והותקן על בסיס חשיבה וניסיון מבצעי, המאויש בבעלי תפקידים שעברו הכשרה מקצועית ומנוהל בשגרה ובחירום על בסיס תפיסת הפעלה מדויקת, יגרום לכל מערך אבטחה לתפקד ברמה גבוהה מאוד אל מול האיומים והאתגרים היומיומיים ואף יהיה החוליה הראשונה שתזהה את היריב ותגיב אליו . מוקד האבטחה הינו החוליה שבה קיים שילוב מחייב בין הטכנולוגיה לכוח האדם. הרבה מאוד גופים באבטחה אזרחית בישראל ובעולם כבר הבינו את חשיבותו של מוקד האבטחה במערך האבטחה הכולל והתחילו להקצות תקציבים המאפשרים להם להקים מוקד אבטחה מתקדם.

מהו מוקד אבטחה:
מרכז פיקוד, שליטה ובקרה מבצעי בעזרת מערכות טכנולוגית וכח אדם.

ייעוד מוקד האבטחה:
ניטור יעיל ואפקטיבי של זרמי מידע מרובים לקבלת החלטות קריטיות  למשימות בשגרה ובחירום, שליטה על משימות האבטחה, פיקוח, מעקב ובקרה על הביצוע, גיבוש תמונת מצב בזמן אמת ודיווח, מתן תגובה מרחוק וקשר והפעלת כוחות חבירים.

אלו מוקדים קיימים:
מוקדי שירות לאזרח כמו בעיריות, מוקדי שירות ללקוחות כמו בחברות פרטיות, מוקדי ביטחון כמו במשטרת ישראל, מוקד מבצעי כמו בשירות ביטחון הכללי, מוקד אבטחה כמו בחברות אבטחה וארגונים ממלכתיים ואזרחיים, מוקד ארעי באירוע ומוקד צופה רואה.

מערכות ואמצעים טכנולוגיים במוקד:

מערכת צפייה, שליטה והפעלת מצלמות.

מערכת שליטה ופיקוח על דלתות מבוקרות.

מערכת תקשורת – טלפונים וקשר.

מערכת כריזה.

מערכת שליטה ובקרה על נכנסים לחניונים.

מערכת ספירת קהל.

שרתים ומחשבים.

מערכת לניהול וזרימת וידאו.

 מערכת גיבוי/יתירות למניעת השבתה.

מערכת מטריצת KVM over IP.

תוכנת ניהול.

מערכת אבטחת ידע ואמינות.

אינטרנט.

השלבים בהקמת מוקד אבטחה:

הגדר את ייעוד המוקד:
קבע את הגבולות והיעדים של מוקד האבטחה שלך בהתאמה מלאה למערך האבטחה והמשימות המוטלות עליו ובראייה של התרחבות עתידית.

הערכת הסיכונים:
ערוך הערכת סיכונים כדי לזהות איומים ופגיעות פוטנציאליים לנכסים ולמתקנים עליהם באחריותך להגן וזאת על מנת לקבוע את האמצעים הטכנולוגיים הדרושים ואת דרישות הצוות.

תפיסת הפעלה ונהלים:
כתוב תפיסת הפעלה ונהלים לעבודה בשגרה, לתגובה לאירועים, תקשורת ואבטחה. זה כולל הקמת שרשרת פיקוד, תפקידים ואחריות ונהלי חירום.

קבע צורכי כוח אדם:
קבע את מספר אנשי הצוות הדרושים לניהול יעיל ומקצועי של מוקד האבטחה – מנהל מוקד ומוקדנים.

בחירת טכנולוגיות:
בחר טכנולוגיות התומכות בפעילות ומשימות מוקד האבטחה.

תכנון המוקד:
הצלחתו של מוקד האבטחה תלויה בתכנון. מוקד שיוקם ללא תכנון כלל או ללא תכנון מקצועי, לא יעמוד בייעוד שנקבע. זה נכון גם למוקד שיתוכנן ללא ביצוע השלבים שלפניו. ארכיטקטורת‭ ‬מערכות‭ ‬מוקד האבטחה ‬חייבת‭ ‬להיות‭ ‬בחשיבה‭ ‬מבצעית‭ ‬וארגונומיה נכונה להשגת תפעול‭ ‬התגובה ביעילות מרבית.
מפעילי חדרי בקרה ממלאים תפקיד תובעני בניטור ובקרה של מערכות מורכבות, כאשר התוצאה של שגיאה עלולה להיות הרסנית. לכן ארגונומיה מותאמת כדי למזער את הסיכון לטעויות אנוש ולמקסם את הביצועים והיעילות. עיצוב ארגונומי נכון מביא לזרימת עבודה וניהול מערכות טובים יותר.
התחשבות בפיתוחים טכנולוגיים של תשתית חדרי בקרה, כגון הגירה לווידאו דיגיטלי והתקדמות בהתקני מחשוב כדי לספק הצגת מידע גמישה וגישה למשתמש.
הטמעת פתרונות בחדרי בקרה דורשת ידע מעמיק של התפתחויות נוכחיות ועתידיות.
לדוגמא:
פתרונות תצוגה משתרעים ממסכי שולחן עבודה למפעילים ועד לקירות וידאו בגודל גדול לשיתוף פעולה טוב יותר – מספר צגים בעמדות עבודה עוזרות למוקדנים לראות ולקבל מידע נוסף ולשפר את השליטה וקבלת ההחלטות. לחשיבות של הדמיה ושילוב מידע לניטור וקבלת החלטות בסביבת מוקד האבטחה יש השלכות מכריעות על איכות הווידאו ויכולות הפצת התוכן של המערכת.

בתרחישים שבהם קירות הווידאו חייבים להיות פעילים 24/7, הפתרונות חייבים לאפשר עיבוד בעל ביצועים גבוהים המאפשרים להמיר אותות וידאו ולהתאים אותם לדרישות התצוגה.
תחנות העבודה ממוקמות לקווי ראייה ברורים של צג הווידאו. בקרה וציוד היקפי צריכים להיות ממוקמים בצורה אופטימלית, והתצוגות צריכות להיות בזווית לנוחות ולנוחות צפייה. הגישה לאמצעי השליטה צריכה להיות אינטואיטיבית כדי ליצור סביבה המאפשרת למפעילים להישאר ערניים ובשליטה, כך שכאשר מתרחשים תקריות, התגובות יכולות להיות מידיות ולפרוס משאבים מתאימים באופן מידי. מתן אפשרות למעבר בין צג שולחני לקיר וידאו להדמיה דו-ממדית. 

התקנת המוקד:
מוקד אבטחה נחשב לתחום ייחודי ולכן נדרש שהגורם המתקין יהיה מומחה בתחום התקנת מוקדים וידע להתקין כל מוקד בהתאם לתכנון שקיבל לידיו. המתקין הוא המוציא לפועל של תכנון המוקד ולכן חייב לדעת לעבוד בצורה יסודית ומדויקת – בחר מתקין למוקד שלך על בסיס בדיקה יסודית הכוללת ביקור במוקדים שהותקנו על ידו וקבלת חוות דעת מהלקוח.

מפעילי המוקד:
מפעילי מוקד אבטחה ממלאים תפקיד תובעני בניטור ובקרה של מערכות מורכבות, כאשר התוצאה של שגיאה עלולה להיות הרסנית. העבודה במוקד האבטחה יכולה להיות תובענית, בקצב מהיר ומלחיצה ולכן נדרש לגייס בעלי תפקידים העונים על דרישות התפקיד וללא התפשרויות. במוקדים בינוניים וגדולים נדרש לגייס מנהל/ת מוקד אסרטיבי/ת ומוקדנים שעברו הכשרה מקצועית. 

כשירות מבצעית:
מוקד אבטחה מחויב בכשירות מבצעית 24/7 של המערכות הטכנולוגיות ושל כוח האדם. המערכות הטכנולוגיות דורשות תחזוקה וטיפול קבוע על מנת לא להגיע למצב של תקלה משביתה לאורך זמן. כשירות כוח האדם צריכה לכלול הדרכות חוזרות, תרגילים, סימולציות במצבי לחץ ועוד.

לסיכום:
אם בעבר היה מספיק להציב מסך צפייה, שולחן וכיסא למוקדן אחד על מנת להגיד שיש מוקד, כיום כל ארגון וחברת אבטחה לא מוותרים על הקמת מוקד מבצעי מקצועי אשר ייתן מענה למושאי האבטחה השונים. ישנם הרבה מאוד אירועים בהם מוקד האבטחה זיהה ראשון והגיב ראשון ובכך מנע או סיכל פגיעה באנשים ו/או בנכסים. מי שמקפיד על הקמת מוקד על בסיס כל השלבים הנדרשים, הופך את מערך האבטחה שלו למקצועי ויעיל יותר ולבעל סיכוי גדול יותר להתמודד מול האיומים. 

זכרו, ש"אבטחה צריך לקיים" עם מוקד אבטחה מבצעי ומקצועי!!!

כתיבת תגובה