כשהכוח המגן הופך להיות היעד של היריב

שני הפיגועים האחרונים בירושלים שבהם מחבלים הצליחו להפתיע שוטרים ואף להרוג אותם בגזרות פעולה שגרתיות, מרימים שוב דגל אדום ענק שמסמן שהמצב הנוכחי לא יכול להמשיך ומחייב התייחסות מידית.

המושג "ביטחון כוחותינו" אינו חדש ומוכר היטב לכל כוחות הביטחון בישראל ולמרות זאת, לצערנו הרב, מידי זמן אנחנו מאפשרים ליריב לזהות נקודות חולשה במוכנות של הכוחות בנושא זה, והוא מצדו מנצל זאת לביצוע פעולות טרור רצחניות.

הסרטון שמתעד את המחבלים מהר הבית מצליחים להפתיע מאחור את השוטרים ז"ל מדגיש את החשיבות במתן תשומת הלב לנושא ביטחון כוחותינו:

גזרות פעולה, כמו בירושלים, עם מאפיינים ייחודיים ומורכבים מחייבת את כוחות הביטחון ובעיקר את השוטרים לבצע את המשימה העיקרית בערנות גבוהה ורציפה לזיהוי התנהגות חריגה בקרב האוכלוסייה ולמתן תגובה בהתרחש אירוע ובמקביל ערנות לשמירה על עצמם.

חיי כוחות הביטחון לא פחות חשובים מחיי האזרחים עליהם הם שומרים ולכן על המשטרה, צה"ל ושירות הביטחון הכללי לבצע ניתוח איומים המתייחס גם לנושא ביטחון כוחותינו בכלל גזרות הפעולה ובהתאם למאפייני הפעילות.

חלה חובה להכניס לרשימת הדפ"אות כאלה שבהן היריב מסמן דווקא את כוחות הביטחון כיעד לפיגוע ובהתאם להחליט על מענה אשר ימנע את מימוש הדפ"א או יקשה על היריב לבצע אותה בפועל.

המשטרה כבר נותנת מענה כנגד תקיפת שוטרים בכך שמחייבת אותם ללבוש שכפץ ומגן צוואר אשר אמורים למנוע חדירה של סכין ואו כדור אבל צריכה לדעת שמדובר במענה חלקי בלבד אשר מתייחס לשלב שבו היריב כבר הצליח להפתיע ולתקוף. באבטחה, יש להשקיע משאבים ומאמצים רבים בשלב המניעה על מנת לא להגיע לשלב הסיכול ולו רק בגלל שלצערנו הרב כמעט רוב הפיגועים מוכיחים שאם היריב הצליח להתחיל בפעולת התקיפה יהיו פצועים ואף הרוגים לכוחותינו.

רשימת הדפ"אות כנגד אזרחים וכוחות הביטחון בישראל בכלל ובאזור ירושלים בפרט, חייבת לכלול אפשרויות תקיפה מצד היריב עם מאפיינים הדומים למאפייני הפעולה של המחבלים שפעלו מתוך הר הבית. יש לבצע ניתוח שטח מקצועי אשר יסמן אזורים רגישים ובהם גם נקודות תורפה שישתכן שגם היריב יזהה אותם ויפעל מכיוונם. זה כולל מעברים, שטחים "מתים", נקודות נשלטות, נקודות חשוכות וכו'. לאחר מכן, יש לתת התייחסות לכל האזורים הללו במהלך ביצוע המשימה.

ישנה חשיבות מרובה לביצוע הניתוח הנ"ל כדי להצליח ולגבש מענה הניתן ליישום על ידי הכוחות בשטח, מתוך מודעות לכך שבסופו של דבר מי שמבצע את המשימה בקצה הם השוטרים, החיילים, עובדי שב"כ והמאבטחים.

חייבים להגיע לרזולוציה גבוהה שקובעת גם איך עומדים בכל מקום כדי להימנע מלהיות עם הגב לדפ"א ושמצליחה להעלות את המודעות של הכוחות בשטח לחשיבה בראיית התוקף, בראיית היריב. אין ברירה אלה ללמד את הכוחות לחשוב כל הזמן מאיפה היריב יכול להגיע, מאיפה היריב יכול להפתיע ולתקוף כדי להגדיל את הסיכוי שיצליחו לזהותו מספיק זמן לפני תקיפה ויוכלו להספיק ולהגיב ביעילות.

האירועים האחרונים חייבים לגרום לכלל גופי הביטחון בישראל להתחיל לפעול במהירות וביעילות על מנת למגר את התופעה שבה הכוחות בשטח עומדים לבד או ביחד בצורה כזו שהם חשופים כלפי היריב ומאפשרים לו לבצע את זממו ללא הפרעה רק בגלל שאין אף אחד שמוצב בעמדת אבטחה מולו.

 

זכרו ש"אבטחה צריך לקיים" תוך שימת דגש על נושא ביטחון כוחותינו

כתיבת תגובה