תיעוד: הנספח הצבאי באירופה שהה בפגישה – רכב השרד נגנב

הנהג והמאבטח הישראלי המתינו מחוץ לכלי הרכב המונע. גנב ניצל את ההזדמנות ונמלט עם האאודי היוקרתי.

ביום שני ה 2.7.18 פורסמה בתקשורת הידיעה הנ"ל כולל סרטון המתעד את רגע גניבת הרכב ואת התגובה הראשונה של המאבטח והנהג ששהו בגזרתו הקרובה (בחזית המלון – התפר):

 

 

האירוע המצולם נותן לנו הזדמנות נוספת להסביר את מה שאפשר על עבודה המאבטח הצמוד לאישיות. 
האישיות, הנספח הצבאי במדינה באירופה, מקיים פגישה בבית מלון שכנראה נמצאת לקראת סיום. 
ניתן לראות בסרטון שרכב האישיות ממוקם כבר בחזית בית המלון עם הפנים לכיוון הנסיעה, נהג הרכב והמאבטח שוהים גם בחזית (מוגדר באבטחה כאזור התפר – האזור שבין דלת היציאה מהמלון ועד הרכב). לפני רגע הגניבה, רואים את המאבטח הולך על המדרכה ובשלב מסוים עובר מולו אדם המחזיק בידו מעיל ולאחר מכן נראה המאבטח מתקדם ונעמד יחד עם הנהג והאישיות כשכולם עומדים ביחד על המדרכה בחלק שמאחורי הרכב.
רגע הגניבה: השלושה עדיין עומדים ומדברים, הגנב מגיע לרכב מכיוון המדרכה הנגדית, מתעכב לכמה שניות ליד דלת הנהג, נכנס לרכב בטבעיות ולאחר כ – 3 שניות מתחיל בנסיעה מהמקום. נראה שהנהג הבין ראשון שמשהו קורה עם הרכב, מעיר את תשומת לבו של המאבטח שמתחיל לרוץ קדימה תוך שכנראה צועק משהו לנהג.
בהמשך התברר שהרכב היוקרתי נוטרל מרחוק על ידי חברת אאודי ונמצא נטוש בשכונה המוסלמית.
באופן אישי אני חושב שמעט מאוד אנשים היו חושבים על האפשרות שמישהו יבוא ויגנוב את הרכב מתחת לאף של המאבטח והנהג ובאותה נשימה יש לציין שההחלטה להשאיר את הרכב פתוח עם המפתחות בפנים והעמידה עם הגב לרכב התבררה כהחלטה אומללה. לא יהיה נכון להסתפק בלהגיד שמדובר בטיפשות מצד המאבטח והנהג כי אז לא נשכיל ללמוד מהאירוע וגם כי אני בטוח שהמאבטח והנהג לא באמת טיפשים. 
טעות מקצועית כזו יכולה לנבוע מחוסר אמונה שיכול לקרות משהו או כתוצאה משחיקה אישית או שילוב של שניהם ביחד. 

 

תמונה: הרגע שבו הגנב מתעכב לכמה שניות לפני שנכנס לרכב ונוסע עמו מהמקום:

באבטחת אישים, רמת אבטחה של מאבטח אחד נחשבת למאתגרת וקשה ומחייבת את המאבטח עצמו ליכולת קבלת החלטות גבוהה בעיקר בהחלטה לגבי מיקומו ביחס למיקום האישיות והאיומים האפשריים בכל זמן נתון. המאבטח אחראי על ביטחונו של האישיות בלבד תוך שהוא מתייחס לכל האמצעים ובעלי התפקידים שעומדים לרשותו ומשתמש בהם מכיוון ראיית האיומים והמענה הטוב ביותר שהוא יכול לייצר כנגדם. תרגום תפיסת האבטחה בשטח שולחת את המאבטח הצמוד לאבטח את האישיות בשלב ההגעה למלון, בציר ההליכה שלו מהרכב ועד לחדר בו מתקיימת הפגישה, במהלך השהייה בפגישה, בציר היציאה עד לרכב וברכב עד תחילת נסיעה ויציאה מהגזרה. מאפייני פעילות האישיות ישפיעו על תהליך ניתוח האיומים שיבצע המאבטח. פעילות שמוגדרת כמדפס (פעילות שחוזרת על עצמה) תגדיל את רשימת האיומים האפשריים כנגד האישיות לעומת פעילות שאינה מדפס שתקטין את רשימת האיומים. בשני המקרים יידרש המאבטח להתאים את רמת המענה לרמת האיום תוך שהוא מתייחס לכל מקום שבו יימצא האישיות – הרכב, התפר, ציר ההליכה במלון וחדר הפגישה.
מכיוון שמדובר ברמת אבטחה של מאבטח אחד, הוא מוגדר כמעגל הראשון והאחרון לפני ההגעה לאישיות ומכיוון שכך נקבע שככלל ישהה המאבטח בצמוד למיקום האישיות כאשר צריכה להיות סיבה מאוד טובה שתגרום לו לעזוב לצורך ביצוע פעולת אבטחה בגזרה אחרת.
צריך להיות ברור, שבמידה והאישיות המדובר משתמש באותו מלון לביצוע פגישות הרי שמדובר בפעילות שמוגדרת כמדפס ולכן על המאבטח להקפיד להיות צמוד לאישיות כל הזמן תוך שהוא משכיל להפעיל את הנהג לצורך פיקוח על הרכב כמענה אבטחתי כנגד פעולות אפשריות של היריב.
באבטחת אישים, הנהג הינו חלק ממערך האבטחה ובמיוחד כשרמת האבטחה הינה מאבטח אחד בלבד ולכן עליו לזכור את אחריותו בכל הקשור לרכב האישיות בנושא תקינות הרכב, נראות הרכב וביטחון הרכב כחלק ממערך האבטחה הכולל. נהג מקצועי ומבצעי חייב להבין שכאשר הוא נשאר בגזרת הפעילות, עליו להקפיד להישאר בפיקוח רציף על הרכב ובשלב שלפני היציאה, כפי שהיה באירוע המדובר, עליו לשבת במקומו בתוך הרכב. אם הנהג היה עובד בהתאם לעקרונות תפקידו כנהג אישיות מאובטח, הגנב לא היה חושב לנסות לגנוב את הרכב. הטעות המבצעית של המאבטח היא בכך שלא הקפיד שהנהג יישב ברכב בשלב יציאת האישיות מהמלון כמוכנות לחירום. לא הייתי ממהר להעיר למאבטח על כך שגנבו את הרכב בגלל שהנהג לא ישב בתוכו וכן הייתי מעיר לו על כך שלא היה במוכנות מבצעית מלאה. לרכב יש תפקיד חשוב מאוד בשלב יציאת האישיות לרכב והראייה לכך בניסיון ההתנקשות בנשיא רונלד רייגן ובראש הממשלה יצחק רבין ז"ל.
כל מאבטח ובמיוחד מאבטח אישים, חייב לזכור שכל עקרון אבטחה שלא יתבצע בהקפדה מלאה יגרום לפער אבטחתי שיתכן ויתגלה ליריב שיהיה מספיק אמיץ לנצל אותו לצורך ניסיון פגיעה באישיות או לצורך ביצוע פעולה אחרת כגון גניבת רכב השרד המפואר שלו.

זכרו, "שאבטחה צריך לקיים" תוך הקפדה על ביצוע כלל עקרונות האבטחה

כתיבת תגובה