אגרת למאבטח/ת – שנה טובה ומוצלחת – אבטחה טובה ומוצלחת

בפרוס השנה החדשה ולקראת סיום איחולי שנה טובה ומוצלחת, אני מוצא לנכון לכתוב אגרת זו לכל אחד/ת אשר החליט/ה לעבוד כמאבטח/ת בישראל ללא הבדלי גיל, הכשרה, ארגון מעסיק ומקום עבודה.

הכתבה הראשונה שכתבתי בבלוג המקצועי שלי, עסקה בשמו "אבטחה צריך לקיים" בה ציינתי מהן הסיבות המקצועיות שבגינן צריך לקיים את האבטחה בישראל. יצרתי ופרסמתי את הבלוג זמן קצר לאחר שסיימתי את תפקידי במערך האבטחה הממלכתי ומיד אחרי שהתחלתי לעבוד בייעוץ והדרכה בעיקר במערך האבטחה האזרחי שאותו כמעט ולא הכרתי. בכל הדרכה, שהיוותה גם מפגש עם עשרות מאבטחים/ות ומנב"טים/ות, נחשפתי ולמדתי עוד ועוד על מאפייני האבטחה האזרחית בישראל, מה שברור שהשפיע על נושאי הכתיבה שלי בבלוג ובעיקר על חיזוק ההבנה של משמעות השם שבחרתי עבורו:

"אבטחה צריך לקיים".

השלב הזה, שבו הבנתי טוב יותר את מאפייני האבטחה האזרחית בישראל, הביא אותי להחלטה לפתוח כל הדרכה שהעברתי בכחצי שעה של מבוא לאבטחה וזה על מנת שהחניכים/ות יוכלו להכיר אותי ואת דעתי המקצועית על האבטחה וכדי לאפשר לי להבין מה רמת הידע שלהם לפני שאני צולל לתוכן המקצועי של ההדרכה.

אגרת למאבטח/ת – מבוא לאבטחה – "אבטחה צריך לקיים":

(הערה לקוראים: למרות שאני כותב, אנסה לתאר את דבריי בדיוק כפי שאני מעביר אותם במציאות)

לפני שנתחיל לדבר ולתאר את מקצוע האבטחה שאתם עובדים בו, ברצוני לבצע תיאום ציפיות קצר למבוא לאבטחה ולהמשך ההדרכה. אחרי שסיימנו סבב היכרות שבו כל אחד ציין את שמו, באיזה בית ספר עבר את קורס האבטחה וכמה זמן הוא עובד באבטחה ואיפה, אני שמח שהקבוצה כוללת מאבטחים/ות חדשים/ות יחסית וותיקים יותר שהספיקו לעבוד ביותר ממקום אחד וכבר הספיקו לצבור ניסיון.

התפקיד שלי היום, בזמן שיש לנו ובנושא ההדרכה, זה להעביר לכם כמה שיותר ידע מקצועי ולהפוך אותו למובן וקל למימוש. אני יעשה זאת בכמה דרכים שונות, כולל פניה אישית לכל אחד מכם בשאלות מקצועיות שאתם אמורים לדעת את התשובות עליהן. יתכן שתרגישו לא נעים או בלחץ מהסיטואציה אבל קחו בבקשה בחשבון שהכל מתוכנן ושאין בכוונתי להעליב או להקטין או להוכיח פה מישהו אלה באמת לנסות להזיז אתכם מאזור הנוחות כדי להעלות לכם את המודעות למקצוע ולמשימה ולצרוב אותה כמה שיותר כדי שתיקחו מפה משהו שיהיה אתכם בהמשך עבודתכם כמאבטחים.

כפי שציינתי, הידע המקצועי והניסיון שלי באבטחה נצברו בשירות של 20 שנה ביחידה לאבטחת אישים בשב"כ בהם התחלתי כמאבטח מן המניין, שלוש שנים לפני רצח רבין, וסיימתי כראש ענף. בכל 20 שנות עבודתי לעולם לא מצאתי את עצמי מתמודד עם יריב אמיתי או עם מטען אמיתי, זה אומר שאפילו בפעם היחידה שבה היחידה שלי מצאה את עצמה מול יריב אחד עם אקדח אחד, באותו ערב בעצרת בכיכר רבין, לא הייתי. נשלחתי למשימת אבטחה בחו"ל. החברים שלי היו. כולם יודעים על איזה אירוע אני מדבר? (הערה: חלק קטן מאוד בקבוצה מודע ומכיר את אירוע רצח רבין). נכון, רצח ראש הממשלה יצחק רבין ז"ל שהתבצע על ידי יגאל עמיר, יהודי צבר, שהצליח בקור רוח לעמוד 40 דקות שלמות ליד רכב ראש הממשלה שבסופן ירה בו עם אקדחו שלושה כדורים, שניים קטלניים שפגעו בגבו של ראש הממשלה ואחד שפגע במאבטח הצמוד. המשמעות מהאירוע, שבפעם היחידה שבה ידענו שיש מולנו יריב אמיתי, בשר ודם, שהגיע על מנת לבצע ירי באישיות שלנו, נכשלנו, נכשלנו במניעה ובסיכול ולכן רגע אחרי שהכדורים נורו, זה כבר לא היה משנה כמה מהר הגיב אחד המאבטחים שהצליח לזהות את המתנקש ולהפילו לרצפה. זה לא משנה כי באבטחה המחיר הכבד ביותר לכישלון הוא מוות של אדם אחד או יותר ונכון להיום, לא ניתן להחזיר אף אחד מעולם המתים. אז בשבילי מדובר באירוע מכונן במיוחד אבל בעולם האבטחה בישראל ישנם עוד אירועים רבים אחרים שבהם היריב הצליח לפעול למרות האבטחה סביבו ולידו.

כמאבטחים, אתם חייבים לנשום ולחיות אבטחה ולו רק כדי להכיר וללמוד מאירועי עבר איך אפשר להיות טובים יותר.

אז מי שעדיין לא הבין, אבטחה זה מקצוע, מקצוע מחייב, מקצוע שלא מאפשר לעובד בו מנוחה ובעיקר במהלך משמרת, מקצוע שמחייב את המאבטח להיות יותר טוב מהיריב כי אם לא, התוצאה יכולה להיות קשה, מאוד קשה, כזו שתלווה אותך כל החיים. תאמינו לי, אני מכיר את המאבטחים שעבדו ברצח רבין ולמרות שנמצאו לא אשמים, האירוע ותוצאותיו מלווה אותם כל יום וכל דקה מאז ועד היום וכנראה שעד סוף חייהם.

בואו נראה מה מצבכם המקצועי:

(הערה: אני פונה לאחד המאבטחים)

אתה בעמדה וזה מה שאתה רואה במרחק של כ – 20 מטר ממך, מה אתה עושה?

קדימה. זה מה שאתה רואה מולך. מה אתה עושה? יש לך 3-5 שניות להבין ולהחליט. יורה או לא יורה? ספירה לאחור מ – 5 ועד 0.

(הערה: רוב המאבטחים לא מבינים בכלל את הסיטואציה ופשוט מסתכלים על התמונה ולא עונים. חלק מתחילים לזרוק בליל של מושגים לאוויר. בודדים מתחילים לדבר במושגים של אמצעי, כוונה ומידיות הסכנה).

מי שמהסס ולא עונה ופועל במסגרת ה – 5 שניות יוצא מהסיטואציה ואני פונה לחניך אחר.

אוקיי, בוא ננסה ביחד.

אתה רואה כוונה?

תשובה: כן.

בטוח?

תשובה: כן.

אתה רואה אמצעי?

תשובה: אני רואה שהוא מחזיק משהו, אני חושב שזה סכין.

אתה בטוח שהוא מחזיק סכין?

תשובה: לא בטוח.

אז כוונה יש ואמצעי לא בטוח, אז מה הפעולות שאתה בוחר לעשות מולו?

תשובה: יורה בו.

לא.

תשובה נוספת: כנראה שנוהל מעצר חשוד.

יפה. שולף דורך את האקדח שלך?

(הערה: התשובות לשאלה זו מתחלקות לאלה ששולפים ודורכים ולאלה שמהססים ולא משתמשים באקדח).

שימו לב, אנחנו כאן, יושבים בכיתה עם מזגן, מסתכלים על תמונה של יריב ומנסים להבין מה רואים ולהחליט מה עושים. ברור לכם שכמה שאני לא ינסה להמחיש לכם את הלחץ בסיטואציה כזו זה כלום לעומת מה שיקרה לכם במצב אמת, מצב שבו תמצאו את עצמכם עומדים מול היריב המהיר, הנחוש והקטלני הזה. הכל יהיה מהיר, הדם יתחיל לזרום לכיוון הראש שלכם, חום הגוף שלכם יעלה, יתכן ותתחילו להזיע ותרגישו בלחץ גדול ועכשיו אתם חייבים לפעול מהר יותר, נחוש יותר, ממוקד יותר ומדויק יותר מהיריב.

מדובר באירוע שהתרחש במציאות. זה הסרטון של האירוע – שימו לב שבמעבר ישנם שני מאבטחים בתפקיד אבטחה נטו אבל רק אחד מהם (זה שעומד במרכז) מרוכז בתפקידו ומצליח לזהות את היריב רץ לקראתו כשהמאבטח השני עסוק בפעולות הבודקת שלידו ולכן אינו רואה את המתרחש ולא מגיב בזמן:

אתם מצליחים להבין את העוצמה של היריב? אתם מצליחים להבין שאין למאבטח שום אפשרות חוץ מזו שדורשת ממנו להיות כל כולו במשימה?

לפעמים, אני נדרש לבצע חדירה למתקנים מאובטחים ואני יכול להגיד לכם שברוב המקרים אני והצוות שאיתי בוחרים להיכנס דרך עמדות המאבטחים וצריכים רק כמה שניות בודדות של חוסר ריכוז מצידם כדי לעבור ולהיכנס פנימה למתקן.

המאבטח בתמונה, שאני לא מכיר וכמובן שאין לי שום דבר נגדו, קיבל משימת אבטחה בכניסה למסעדה שיש בה ריכוז קהל קבוע של כ – 500 אנשים. אנשים שבאו לאכול ולהנות וסומכים גם עליו או בעיקר עליו, שיוכלו להיכנס למסעדה בחיים ולצאת ממנה בחיים.

זו לא אבטחה, המאבטח במצב שאינו מבצע את המשימה שאליה נשלח, יתכן שלא הסבירו לו את המשימה או שאולי הסבירו לו והוא לא הבין או שהוא פשוט מזלזל. העניין הוא, שאת היריב זה ממש לא מעניין, כי כל מה שהוא צריך כדי לעבור את המאבטח הזה הן אותן השניות הבודדות האלה שהראש שלו למטה בפלאפון והנה הוא בתוך המסעדה מול 500 אנשים שבסך הכל רצו לבוא לאכול טוב ולהנות.

מי יודע מה עומד לקרות עכשיו? רק היריב. אתם והאנשים שבפנים תדעו רק אחרי שהוא יתחיל בפעולת ההרג.

אתם חייבים להבין שאחרי שהיריב עבר אתכם, בידיעתכם או שלא בידיעתכם, אתם כבר לא רלוונטיים במשימת המניעה באבטחה ואת שלב הסיכול אתם מתחילים במצב של כישלון.

מי יודע להגיד לי אם הוא זוכר אם יש במתקן שבו הוא עובד פק"מ אבטחה? מי ראה אי פעם את פק"מ האבטחה? מי ראה וקרא את פק"מ האבטחה? מי קרא והבין מה כתוב בפק"מ האבטחה?

(יותר מ 50% לא מכירים את קיומו של פק"מ האבטחה במתקן. השאר או שמכירים בקיומו אבל לא ראו אותו או שמכירים, ראו אותו לא קראו ובודדים ראו, קראו והבינו את תכנו)

מאבטחים יקרים, אני מעריך שעברתם בקורס הרצאת עורך דין בנושא סמכויות ולכן אני רוצה להאמין שדיברתם גם על העובדה שפק"מ האבטחה הינו מסמך משפטי לכל דבר ועניין וככזה חלה על כל מאבטח החובה להכיר בקיומו, לקרוא את כולו ולהבין את תכנו.

אני מסתכל לכם ישירות לעיניים ושואל אתכם, איך יכול להיות שאתם מבצעים את משימת האבטחה במתקן מבלי שקראתם והבנתם את התורה שהגדירה אותה? האם יכול להיות שרובכם עובדים על בסיס תורה שבעל פה שפשוט עברה מאחד לשני? סביר להניח שזה המצב.

אם היה לי זמן, הייתי עושה אתכם את המשחק שמוכיח עד כמה תורה שבעל פה מסוכנת כי מה שהראשון יעביר לשני זה לא מה שהאחרון יספר.

הדבר הראשון שאתם הולכים ועושים מחר בבוקר, זה לבקש מהאחמ"ש/קב"ט שלכם את הפק"מ ויושבים לקרוא אותו בעיון רב כולל הבנת תוכנו.

ועכשיו לחלק שכנראה יהיה הכי קשה ומרגיז בחייכם כמאבטחים בעולם האבטחה האזרחי בישראל.

אני יודע שרובכם ולעיתים כולכם, עובדי קבלן ולכן השכר שלכם נמוך מאוד ולעיתים היחס והטיפול אליכם אינו ראוי ואינו רציני ולמרות זאת, אני כאן כדי לומר לכם שבבחירתכם בעבודת מאבטח אזרחי, עד כמה שאני ישמע הזוי, מבחינתכם השכר אינו הכי חשוב, הטיפול בכם אינו הכי חשוב. יודעים כבר למה? כי את היריב זה לא מעניין, להיפך, הוא מאוד יאהב את העובדה שתגיעו לעבודה ממורמרים וכועסים, הוא מאוד יאהב את זה שתעשו בכוונה ולא תבצעו את המשימה כפי שנדרש, הוא מאוד יאהב את זה שתהיו פחות מרוכזים, פחות חדים, פחות ממוקדים ופחות נחושים ממנו. הוא מאוד יאהב את המצב הזה שלכם כי אתם במו ידכם תאפשרו לו לפעול ללא הפרעה.

לסיום אומר לכם זאת – "אבטחה צריך לקיים" כל עוד אתם ממשיכים לעבוד בתחום האבטחה, צריך לקיים על פי העקרונות שדיברנו עליהם ובעיקר לפי אלה שהדגישו איך לא לקיים אבטחה. אתם חייבים לזכור שבמשימת האבטחה אתם אחראים על חיים של אנשים אחרים וחיים אי אפשר להחזיר למי שמת במשמרת שלכם. האחריות להיות מאבטחים מקצועיים ומקצוענים מוטלת עליכם.

ועכשיו אחרי שהבנו, בזמן קצר אמנם, מה זו אבטחה ומה היא דורשת מאיתנו, אפשר לעבור לנושא ההדרכה שלשמו התכנסנו…………………………………………………………………………………………………………………………..

מאחל לכל המאבטחים/ות שתצליחו להישאר מרוכזים, וממוקדים ונחושים במשימה בכל עמדה ובכל זמן.

שתהיה לכם שנה טובה ומוצלחת ואבטחה טובה ומוצלחת.

כתיבת תגובה