אבטחת אירוע ספורט – "ככה לא בונים חומה" (הפועל ת"א נגד הפועל אשקלון)

משחק כדורגל בליגת העל בין קבוצת הפועל תל אביב לקבוצת הפועל אשקלון שתוצאתו תקבע מי תישאר בליגה ומי תרד לליגה הלאומית, מסתיים בתמונה אחת לא שגרתית שנחרטת חזק מאוד בזיכרון. תמונה שבה טוטו תמוז, שחקן הפועל תל אביב, מובל באזיקים מחוץ למגרש על ידי מספר שוטרי יס"מ.

לדעתי, התמונה הזו צריכה לשלוח בדחיפות את כל הגורמים הרלוונטיים לעשות בדק בית יסודי בכל הקשור לארגון המשחק ולאבטחתו.

בשנים האחרונות, נושא אבטחת אירועי ספורט תפס תאוצה חיובית ובצדק כולל הגדרה שאומר שאבטחת אירוע ספורט תתבצע רק על ידי מנב"ט שמחזיק בתעודה המעידה על כך שעבר הכשרה מקצועית על פי תו התקן של משטרת ישראל.

ההגדרות הנוכחיות, עד כמה שמהוות התקדמות משמעותית בנושא אבטחת אירועי ספורט, אינן מספיקות כדי למנוע תוצאה כפי שנראתה בסיום המשחק המדובר.

אני נוהג לבחון אירועים בגישה של מבחן התוצאה וממנה אני ממשיך לשאול שאלות לצורך קבלה והרכבת תמונת המצב והסיבות להתגבשותה. התוצאה מהווה עבורי בסיס לשאלת היסוד – איך אירוע שמנוהל על ידי מנב"ט ומאובטח על ידי כוחות רבים מסתיים בתמונות כאלה?

הסרטון:

אירוע ספורט אכן שונה במאפייניו מאירועים אחרים ולמרות זאת, תהליך התכנון אינו שונה כלל וכלל וכמוהו גם משימת האבטחה שאינה שונה במהותה:

 

"אבטחת משחק הכדורגל שמתקיים באצטדיון _____________, על כל האנשים השוהים בו מרגע פתיחת השערים ועד לעזיבת אחרון האנשים, על מנת למנוע ולסכל כל פגיעה בנפש וברכוש תוך קיום המשחק כמתוכנן".

מנב"ט אירוע ספורט אמור לקחת את המשימה ולפרק אותה לגורמים על מנת לגבש את המאפיינים הייחודיים, את הנחות העבודה הנובעות מהם, את האיומים הרלוונטיים ובסופו של דבר לקבוע מהו המענה הטוב ביותר שבאפשרותו לתת בהתחשב במשאבים שעומדים לרשותו.

כמו בכל אירוע מאובטח, גם באירוע ספורט, על המנב"ט להשקיע את מירב המאמצים בשלב המניעה כדי לא לאפשר ליריב להתקרב ולפעול ובכך לא להגיע לשלב הסיכול. ומדוע? כי שלב הסיכול אומר שאחד האיומים כבר החל בפועל וכוחות האבטחה מוצאים את עצמם בנקודת פתיחה רעה מאוד ובמצב של תגובה לחימה בלחץ.

משחק כדורגל שחורץ את גורל אחת הקבוצות מאופיין כאירוע טעון ורגיש מאוד מצד השחקנים ומצד הקהל כך שהנחת העבודה המרכזית תהיה שככל ששריקת הסיום תתקרב רמת המתח ורמת האפשרות להתנהגות אלימה תעלה משמעותית ולכן על מנב"ט האירוע לתכנן היטב את פעולות המענה כנגד אלימות בין שחקני שתי הקבוצות ומצד האוהדים.

המענה חייב לכלול הפרדה פיסית בין שחקני שתי הקבוצות, מניעת ירידת אוהדים לדשא, הרחקת השחקנים מהאוהדים בדגש על אוהדי הקבוצה היריבה, הפרדה בין אוהדי שתי הקבוצות וכמובן שהפרדת השופטים גם מהשחקנים וגם מהאוהדים.

לאחר ביצוע ההפרדה, יתחיל שלב הוצאת הקהל של קבוצה אחת, לאחר מכן הקבוצה השנייה ובסוף השחקנים. איני בעל הכשרה של מנב"ט אירוע ספורט ולכן רק מפעיל את היגיון האבטחה שלי שמתבסס על תהליך חשיבה מבצעי קבוע ומפה לא מן הנמנע שיהיו שיחשבו על תכנית אחרת כמענה אבל אין זה משנה והעיקר שיהיה סדר הגיוני שניתן ליישם אותו בשטח.

אני מעריך שהיה מנב"ט במשחק המדובר והוא ביצע תכנון מקדים וכתב תכנית אבטחה לאירוע שעל פיה פעלו כלל הכוחות אבל באותה נשימה אני אומר שאם זו התוצאה כפי שנראתה בסיום המשחק, כנראה שמשהו בתכנית האבטחה לא היה נכון ובטח שלא התאים למאפייני משחק כדורגל זה.

מה שקרה בסוף המשחק מוכיח שתכנית האבטחה קבעה שמחכים לראות מה יקרה ואז מגיבים.

שום הסבר שניתן אחרי המשחק, לא יכול למחוק את הפגיעה בשחקנים ובאוהדים ובטח שלא יכול למחוק אזוק של שחקן כדורגל בישראל.

שום הסבר לא יכול לשכנע שלא היה ברור שיזרקו חפצים לעבר השחקנים, שחלק מהאוהדים ינסו להיכנס לשטח המגרש, שחיכוך בין שחקני שתי הקבוצות יגרום לאלימות מילולית ופיסית ועוד.

אני בדעה שבשנת 2017 אסור להגיע למצב כזה בסוף אירוע משחק כדורגל ולא משנה מי הן הקבוצות המשחקות וכמה רגיש וטעון הוא יהיה.

חבל שקרה, לא היה צריך לקרות אבל אם כבר קרה אז חייבים לבצע תחקיר מקצועי ויסודי על מנת להבין למה ולהפיק לקחים למשחקים הבאים.

הערה: אני אוהד מכבי נתניה ואין לי מושג למה.

 

זכרו ש"אבטחה צריך לקיים" גם באירועי ספורט

כתיבת תגובה