אבטחת בתי ספר או כשמה בישראל – מוס"ח – מוסדות חינוך. אבטחת מוסדות חינוך נחשבת למשימת אבטחה חשובה מעין כמוה מכיוון שהילדים של כולם הם אלה שנמצאים בסכנה ממשית כאשר אדם כלשהו יחליט שברצונו לבצע פיגוע דווקא בבית ספר.
התשובה לשאלה האם יש צורך לאבטח בתי ספר? הינה חד משמעית – כן!!! בהתבסס על מקרי עבר בארץ ובעיקר בחו"ל.
האירוע הבולט ביותר בארץ הוא אירוע "מעלות":
הפיגוע במעלות (קרוי גם אסון מעלות או טבח מעלות) היה אירוע טרור פלסטיני שהתרחש במעלות ב-15 במאי 1974 (כ"ג באייר תשל"ד). בתחילת האירוע נרצחו על ידי מחבלים נוסעת באוטובוס ושלושה מתושבי המקום, ובהמשכו הוא הפך לפיגוע מיקוח שבו נלכדו כבני ערובה תלמידים מצפת אשר לנו במעלות. בעקבות ניסיון חילוץ כושל נרצחו 22 מבני הערובה ונהרג חייל צה"ל. שלושת המחבלים נהרגו מאש כוחות צה"ל. 68 אזרחים וחיילים נפצעו.
בארצות הברית מתבצע פיגוע רצחני בבית ספר בתדירות של כמה חודשים כאשר כל אירוע מפתיע וקשה יותר מקודמו.
בישראל כאמור ישנו מערך אבטחה לבתי הספר שנמצא תחת אחריות הרשות המקומית ומונחה על ידי משטרת ישראל.
למרות עובדה זו אני לא חושב שההורים יכולים להיות רגועים כאשר הילדים נמצאים תחת האחריות של בית הספר.
האבטחה בבתי הספר, כפי שהיא מתבצעת כיום, אינה נותנת מענה טוב כדי להצליח ולהרתיע את היריב הפוטנציאלי.
התייחסות הגורמים אינה מספיק רצינית הגם שבשנים האחרונות יש שיפור מסוים, המאבטחים עוברים הכשרה קצרה מאוד, מעטים הקב"טים שממשיכים להשקיע במאבטחים אחרי שלב ההכשרה הבסיסית, האמצעים בבתי הספר עלובים ואינם מהווים מכשול ממשי ליריב, כמעט ולא מבצעים תרגילי מוכנות למצבי חירום ולא מכשירים את צוות המורים לתפקוד בחירום.
אז איך מאבטחים נכון? איך אפשר למנוע מכל אחד להיכנס לבית הספר? איך אפשר להוריד את הילדים בבית הספר ולהמשיך לעבודה בידיעה שהם בידיים בטוחות? נתחיל בזה שאפשר בהחלט.
אני רוצה להתחיל דווקא אתכם ההורים. הורים יקרים עליכם להיות יותר מעורבים במה שקורה סביבכם ובמיוחד לכל מה שקשור לילדים שלכם כאשר הם מחוץ לבית. בבית הספר, בנוסף להתעניינותכם לגבי רמת הציונים, אתם צריכים להתעניין גם בסדרי האבטחה של בית הספר, עליכם להתערב ברמת האבטחה בבית הספר בו לומדים הילדים. ההתעניינות שלכם, ההתערבות שלכם והאכפתיות שלכם יכולים לגרום לשיפור משמעותי בהתייחסות העירייה וההנהלה לתחום האבטחה.
איך מאבטחים בית ספר נכון?
ראשית מתייחסים לאבטחה באותה רצינות כמו כל נושא אחר.
קובעים מי הגורם שיהיה אחראי על תחום האבטחה בבתי הספר בעיר.
ממנים קב"ט מוסדות חינוך שזה כל תפקידו.
מכינים תיק שטח הכולל את שטח בית הספר והסביבה הקרובה אליו.
מכינים פקודת אבטחה הכוללת את האיומים הרלונטים, המענה לאיומים ואת שיטת האבטחה בפועל.
מגדירים אפיון תפקיד למאבטח שיכול לבצע את המשימה כפי שהיא מוגדרת בפקודה.
מגייסים את המאבטחים על פי אפיון התפקיד.
מעבירים את המגויסים הכשרה מקצועית שתהפוך אותם למאבטחים לרמת הביצוע הנדרשת בבית ספר.
תוחמים את שטח בית הספר בגדר שיכולה למנוע כניסה דרכה.
מצמצמים את הכניסה לבית הספר לכניסה אחת פעילה או מכסימום שתיים כאשר פתחים נוספים משמשים לחירום בלבד.
מציבים אמצעים נלווים כגון מצלמות אבטחה, אמצעי הרתעה ועוד.
מציבים מאבטח אחד בכל כניסה פעילה.
קובעים עקרונות אבטחה כדי לצמצם את זמן פתיחת הפתחים וכדי למנוע כניסת אנשים שאינם מורשים.
נותנים למאבטח כלים לזיהוי התלמידים והמורים כדי שיוכל לאתר אדם שהינו חריג.
מבצעים למאבטח אימונים במהלך השנה כדי לשמור על רמתו המקצועית.
מבצעים למאבטח תרגילי ערנות ותרגילי רמה בשטח.
מקימים צוות נאמני ביטחון מצוות המורים של בית הספר כדי שידעו איך לתפקד במצבי חירום.
מבצעים תרגילי חירום לכלל התלמידים והמורים במהלך השנה.
מציבים בבית הספר את כל האמצעים הנדרשים להתמודדות עם מצבי חירום.
כמו שניתן להבין מדבריי, כדי לבצע אבטחה אפקטיבית יש לעבוד ברצינות וביסודיות. אי אפשר לעשות חצי אבטחה, אי אפשר להתייחס למאבטח בזלזול ולדרוש ממנו שיציל את כל העולם, אי אפשר לקוות שלא יקרה כלום רק בגלל שהשנים חולפות והכל שקט ואי אפשר להשאיר מקום למזל ולגורל כי מדובר בילדים של כולם והם הרי הדבר היקר מכל.
גם כשמדובר בבתי ספר "אבטחה צריך לקיים" ומוטב מוקדם מאשר מאוחר.