אירוע נדיר – לינץ אבנים ובקבוקים על ראש הממשלה

קוראים יקרים, לא כל יום ניתן לראות איך נראה במציאות לינץ של המון זועם בראש ממשלה מכהן ולכן מבחינתי מדובר באירוע נדיר. שלא תבינו אותי לא נכון, ההתלהבות שלי אינה מעידה על כך שאני שמח שהאירוע קרה אבל כן אומרת שאם כבר האירוע התרחש אז בוא נראה מה ניתן ללמוד ממנו. זו גם הפעם הראשונה שאירוע אמת יכול ללמד אותנו דבר אחד או שניים על תחום תכנון אירוע בו משתתף אישיות ברמת ראש ממשלה.

סרברניצה: ראש ממשלת סרביה נרגם באבנים ונפצע בראשו, ההמון קרא "אללה הוא אכבר".דרמה בבוסניה בטקס המרכזי לציון 20 שנה לטבח סרברניצה – הטבח הגדול ביותר באירופה מאז השואה, שבו רצחו סרבים 8,000 בוסנים-מוסלמים. ר"מ סרביה בא לטקס, גינה את "הפשע הנתעב" – אך נמנע מלכנותו רצח עם. מקומיים רדפו אחריו וזרקו אבנים, בקבוקים ונעליים. הוא נפצע קל.

צוות האבטחה של ראש ממשלת סרביה יצא למשימת אבטחתו באירוע פתוח עם אלפי משתתפים מוסלמים – הטקס המרכזי לציון 20 שנה לטבח סרברניצה.

מדובר באירוע מורכב מאוד גם מבחינת רגישות הנושא וגם מבחינת השטח בו הוא מתקיים. אירוע כזה דורש תכנון מבצעי מלא הכולל את כל עקרונות האבטחה הבסיסיים שנתייחס אליהם בהמשך.

לפני שנמשיך, כדאי שתצפו איך נראים רגעים של חוסר אונים מצד מערך האבטחה אל מול המון זועם עם שנאה ורצח בעיניים:

תחילת ההליכה לרכב בסיום הטקס:

המשך ההליכה בתפר הארוך לכיוון הרכב:

התקרבות לשיירה ולרכב ראש הממשלה:

מדובר במצב סכנה ברמה הגבוהה ביותר, כאשר כל פעולות המאבטחים אינן באמת יכולות להשפיע על עוינות ההמון הזועם. מרגע סיום האירוע ותחילת תנועה רגלית לעבר השיירה, ראש הממשלה חשוף למשך זמן ארוך מאוד לפגיעה מכל הכיוונים שלמזלו הסתיימה בהשלכת אבנים ובקבוקים לעברו. ניתן בקלות להעריך שאם ההמון היה מחליט לדרוס למוות את ראש הממשלה ומאבטחיו, כנראה ששום דבר לא היה יכול לעצור אותו.

בתמונות הבאות תוכלו לראות מדוע האבטחה סביב ראש הממשלה כבר לא רלוונטית:

נשאלת השאלה האם בעזרת תכנון מבצעי נכון יותר היה אפשר להימנע מהמצב אליו נקלעו ראש הממשלה ומאבטחיו?

בהחלט.

כשראש ממשלה מבקש להשתתף או מודיע שהוא משתתף באירוע רגיש, על יחידת האבטחה שלו לבחון האם ניתן למנוע את השתתפותו באירוע. ברור שראש היחידה היה מעדיף שראש הממשלה לא השתתף באירוע עם מאפיינים כאלה אבל מכיוון שתפקיד היחידה לאבטחת אישים הוא לאבטח את ראש הממשלה בכל מקום בעזרת כל הכלים העומדים לרשותה, מרגע שראש הממשלה מחליט ללכת לאירוע חייבים לפעול לאבטחתו.

לפי מקום העמידה של הקהל במהלך האירוע ומספר המאבטחים סביב ראש הממשלה, נראה שהיחידה הסרבית ביצעה תכנון מבצעי לאבטחתו באירוע. ברור שהתכנון היה לקוי בדגש על מיקום השיירה שיצר תפר ארוך מאוד שחשף את ראש הממשלה לזמן ממושך לקהל עוין ועצבני.

האירוע הנ"ל ממחיש מה יכול להיות המחיר כאשר התכנון המבצעי לא מספיק טוב. כמובן שאני לא מכיר מספיק טוב את השטח בו התקיים האירוע ואין לי באמת מושג האם יכלו להציב את רכב ראש הממשלה קרוב יותר לרחבת האירוע, אבל לפי הסרטים והתמונות אני כן יכול להעריך שזה היה אפשרי.

האירוע הנ"ל ממחיש עד כמה פתרון אסטרטגי פשוט יכול לבטל דפ"אות רלוונטיות. אילולא היו מציבים את רכב ראש הממשלה קרוב לרחבת הטקס ועל ידי כך היו מצמצמים את התפר למרחק קצר אזי ראש הממשלה לא היה חשוף לקהל כפי שקרה במציאות.

יחידה לאבטחת אישים ממלכתית, צריך שתדע לפרוץ דרך בשטח אירוע על מנת להגיע לעליונות ולשליטה שבעזרתן תצליח לתת מענה טוב יותר לדפ"אות.

האירוע גם ממחיש את השימוש באמצעי הגנה שנפתח במצב חירום למעין מחסה קשיח – האמצעי השחור שבעזרתו מנסים לגונן על ראש הממשלה.

בנוסף לכך ניתן לראות שהיחידה הסרבית משתמשת במטרייה לצורך הסתרה – מדובר באמצעי פשוט שלרוב משיג את מטרתו להסתרת האישיות.

למזלו של ראש הממשלה הסרבי ומאבטחיו, ההמון המוסלמי לא הלך רחוק מידי ולא החליט להרוג את ראש הממשלה, למרות שהממשל הסרבי הגדיר את האירוע כהתנקשות לכל דבר, אני מקווה שראשי היחידה ידעו להפיק את הלקחים בנושא התכנון המבצעי באבטחת האישיות באירוע.

זכרו, שאבטחה צריך לקיים גם כשנוח וגם כשלא נוח ובכל מקרה יש לעבוד על בסיס תכנון מבצעי מלא.

כתיבת תגובה