קטטה במלון באילת שמדגישה את חשיבות התאמת מערך האבטחה, ההכשרה והאימונים למאפייני המקום והתפקיד

מאיר סבג, פרסם בפורום מנהלי בטחון מתייעצים בתחום המשפטי ותחומים נוספים את הדברים הבאים:

לא מצליח להבין….
בזמן חופשה באחד המלונות באילת , אני שם לב כי כל המאבטחים במלון חמושים ללא יוצא מין הכלל ( כבר לא מדבר על מאבטח עם אקדח יריחו ומחסנית FN).
בעוד אני חושב לעצמי האם נעשה ניתוח נכון של דפ"אות הרי לא ניתן להתעלם מדפ״א של סדר ציבורי, החלה מהומת אלוהים עם חלק מאורחי המלון ששתו לא מעט.
אירוע של סדר ציבורי יכול בהחלט להפוך לאירוע של ירי. כל שצריך הוא מאבטח לא מיומן שיחשוב שהנשק הוא הפתרון לצאת ממצב ביש או אחד האורחים השתויים שלא חושב ישר.

תיאור המצב, כפי שהעביר אותו מאיר סבג לשאר חברי הקבוצה, הביא למספר גדול יחסית של תגובות שכללו דעות מקצועיות וחשובות שלדעתי רובן מדגישות את העובדה שחייב להיות קשר בין מאפייני המקום והתפקיד למאפייני מערך האבטחה ולתכני ההכשרה והאימונים של המאבטחים העובדים בו.

האירוע שמאיר סבג ראה במלון ותיאר אותו בקצרה בפורום  נותן לנו הזדמנות מצוינת לקחת מתקן מאובטח כמו מלון, לנתח אותו מקצועית על מנת להבין טוב יותר מהם השינויים שנדרש לבצע כדי להיות טובים יותר אל מול היריב הפוטנציאלי.

כדי להצליח להגיע לתכנית אבטחה שמתאימה למאפייני המקום, חייבים לבצע תהליך חשיבה מקצועי. תהליך שמתאים לכל מתקן וכולל את השלבים הבאים:

  1. מאפייני המתקן – עוד לפני שרצים להקים מערך אבטחה, יש לכתוב את מאפייני המתקן כפי שהם.

    מהו בית מלון בהגדרה?
    בית המשמש ללינה ושהייה תמורת תשלום של אנשים השוהים באופן זמני מחוץ למקום מגוריהם הקבועלרוב לצורך נסיעות עסקים, תיירות או נופש. השירות הבסיסי שהמלון מספק לאורחיו הוא חדר ללינה ובו מיטה (או מספר מיטותלשינהולרוב חדר רחצה ושירותים. המלון מספק גם שירותים נוספים שנועדו להנעים את שהותם של האורחים – בריכת שחיהמסעדותאולמותספא ועוד.

    רוב בתי המלון באילת פונים לאוכלוסיה שמחפשת בילוי פעיל ורעשני יחסית ולעומת בית מלון בצפת שפונה לאוכלוסיה שמחפשת בילוי שקט או בית מלון בגליל שפונה לאוכלוסיה מטיילת.
    מאפייני המתקן משפיעים ישירות על סוג האוכלוסיה שתגיע אליו ועל גודל ריכוזי הקהל שיהיו בו.

  2. מיקום המתקן – משפיע על אטרקטיביות ופופולריות המלון ועל אפשרויות ההגעה והכניסה אליו. בית מלון באילת שממקומם באזור בתי המלון, הוא אחד מתוך עשרות בתי מלון שממוקמים בתא שטח קטן יחסית, לעומתו מלון כמו יערות הכרמל ממוקם לבד בשטח מבודד יחסית. גם קרבה לגבול או לאזורי סיכון נלקחת בחשבון.

  3. נתוני פעילות של המתקן – שעות פעילות, תפוסה לפי עונות, אירועים מיוחדים, שירותים נוספים כמו מסעדות, ספא וכו'.

  4. אירועים מהעבר שקרו בבתי מלון – ריכוז אירועים בבתי מלון שקרו בישראל ובעולם ושקשורים לאיום פח"ע ופלילי. סעיף הכרחי וחשוב מאוד בדרך לבניית מערך אבטחה שנותן מושג לגבי מאפייני החשיבה ודרכי הפעולה של היריב.

  5. הנחות עבודה לדוגמא שנובעות מסעיפים 1-3 –

    על פי אירועי עבר, בית מלון מהווה יעד אטרקטיבי לביצוע פיגוע פח"עי.

    בית מלון מהווה יעד נוח יחסית לביצוע פעילות פלילית בדגש על גניבות מאורחים.

    בבית מלון הממוקם באילת למשל, יהיה ריכוז אנשים גדול בתקופות הקיץ בכל שטחי המלון.

    בבית מלון, ישנו מספר גדול יחסית של פתחים פעילים – לאורחים, לעובדים ולספקים.

    בבית מלון נכנסת אספקה רבה מספקי חוץ.

  6. רשימת האיומים הרלוונטית (דפ"אות) – לדוגמא רשימת איומים הקשורים לפח"ע ולפלילי:

    חדירה למלון וביצוע ירי על ריכוז קהל.

    חדירה של מחבל מתאבד שמפוצץ את עצמו בריכוז קהל.

    גניבות דברי ערך מאורחים.

    אלימות בין אורחים.

    סכסוכים ואלימות מצד עובדים.

  7. השיטה – כלל הפעולות שמהוות את המענה לדפ"אות הרלוונטיות למלון.

    בית מלון הינו גוף מונחה משטרת ישראל ולכן על מנהל המלון והמנב"ט ללמוד את דרישות משטרת ישראל בכל הקשור לאבטחת המלון. משטרת ישראל קובעת רמת אבטחה מחייבת שממנה לא ניתן לרדת אלה אם קצין הרישוי המקומי אישר זאת כמו למשל איחוד עמדות.

    משטרת ישראל דורשת שליטה על כל הפתחים של המתקן, בודק ביטחוני (לא חמוש) בכל כניסה פעילה, מאבטח חמוש כסייר בשטח החיצוני למלון ועוד. קצין הרישוי המקומי רשאי להנחות לעלות את רמת האבטחה בהתאם להערכת המצב ומנב"ט המלון יכול לעלות את רמת האבטחה משיקוליו הוא.

התייחסות לקטטה שתיאר מאיר סבאג:

כאמור, קצין הרישוי המקומי ו/או מנב"ט המלון יכולים להחליט שכל מערך האבטחה במלון יהיה חמוש. במצב כזה, יש להקפיד שמאבטח חמוש עבר גם הכשרה של בודק ביטחוני. לדעתי, החלטה לחמש את כל המאבטחים תהיה נכונה רק במידה ומדובר במערך אבטחה קטן יחסית. במערך אבטחה גדול, לא יהיה נכון ובטח שלא הכרחי לחמש את כל הכוח.

על פי אירועי העבר בבתי מלון, האיומים הפליליים עולים במספרם על האיומים הפח"עיים ולכן בראש רשימת האיומים תהיינה כל הדפ"אות הקשורות לתחום הפלילי ולא הפח"עי. במצב כזה, חלה החובה להכשיר את מערך האבטחה ליכולת התמודדות עם אירועים פליליים ולא רק ליכולת תגובה בלחימה.

כוח לא מיומן למאפייני תפקידו, ימצא את עצמו במצבים שבהם הוא יידרש לתת מענה נכון ויעיל ובמקום זאת יהיה במצב של חוסר אונים אל מול הבעיה ואף יתכן שיפעל בדרך לא נכונה ויחמיר מצב.

מאבטח אשר מוצא את עצמו במצב חירום, כגון מצב של קטטה בין אורחים במלון, מגיב תוך כדי שינוי גופני לתחושת לחץ, חשש ואף פחד. כאמור, לחץ יכול לגרום לביצוע פעולות מוגזמות ולא הכרחיות, כולל שימוש בנשק.

הגיוני שכוח אדם לא מיומן יילחץ יותר בכניסה לסיטואציה שאינו יודע מה לעשות בה.

בודקים ביטחוניים ומאבטחים אשר מיועדים לעבודה בבית מלון חייבים לעבור הכשרה ייעודית לאבטחה בבתי מלון. הכשרה כזו צריכה לכלול גם תוכן של התמודדות עם אירועים פליליים כגון אלימות וגניבות. אני לא מדבר על שעתיים הרצאה בקורס וזהו כי ברור לכולם שזה לא מספיק. אני מדבר על חלק עיוני ומעשי שכולל סימולציות רבות.

אני אישית, מכיר את שיטת שאדו שעוסקת גם בהדרכת מאבטחים בנושא הזה ונוחלת הצלחה רבה אבל בטוח שיש עוד אפשרויות נוספות וטובות שנותנות את הכלים המקצועיים להתמודדות מול התחום הפלילי.

מערך אבטחה בעל הכשרה נכונה, אמור לדעת לזהות אורחים בשטחו אשר מתחילים לשתות אלכוהול ברמה כזו שיכולה לגרום לבעיות בזמן הקרוב ולבצע פעולות מניעה יעילות על מנת לבטל את האפשרות של חיכוך עם אורחים נוספים עד כדי הגעה למצב של קטטה המונית.

למנב"טים בבתי המלון אני מציע להשקיע את המשאבים שעומדים לרשותם לביצוע הכשרות למערך האבטחה שלהם בנושא התמודדות עם אירועים פליליים לפני כל הכשרה אחרת ויפה שעה אחת קודם. אני מאמין בהכשרות שכוללות יותר תרגולים מעשיים מאשר הרצאות בכיתה ובעדיפות לביצוע התרגולים בבית המלון עצמו.

זכרו ש"אבטחה צריך לקיים" על בסיס הכשרה מקצועית ייעודית לתפקיד

כתיבת תגובה