אבטחת אישים – תאונת דרכים או ניסיון התנקשות – רכבו של ולדימיר פוטין ועוד

שיירת נשיא ארצות הברית נעה ברחובות מנהטן, שיירה שלפעמים נדמה שאין לה סוף. בהתחלה מגיעים אופנועים וניידות משטרה ורק אחרי מספר דקות ניתן להבחין ברכבים שנראים השייכים ליחידת האבטחה של הנשיא. רכב הנשיא המיוחד, ממוקם איפשהו במרכז השיירה הארוכה. כל הרחובות בהן עוברת השיירה נסגרים לתנועת רכבים וכוחות ביטחון ואבטחה רבים פרוסים לאורכם. למסתכל מהצד, זה נראה מטורף ואולי לא מובן מדוע צריכים את כל הדבר הזה רק כדי לאבטח את הנשיא.
ככה זה נראה במציאות:

בהסתכלות על הקהל שעומד בצדדים, מתקבל הרושם שכל פעולות האבטחה שנעשות וברור שמשנות ופוגעות בשגרת היומיום לא מתורגמות כדבר שלילי ואף יוצרות עניין וסקרנות ברצון לראות את רכב הנשיא חולף על פניהם.
צוות אבטחת האישיות מתמודד עם מספר דפ"אות במהלך תנועה רכובה כאשר אחת מהן לוקחת את האפשרות שהיריב ינסה להתנגש ברכב האישיות, במה שיראה כתאונת דרכים אבל הלכה למעשה יהיה ניסיון התנקשות לכל דבר.
המענה לדפ"א הזו, מסביר את הפעולות שנעשות לפני ובמהלך מעבר שיירת האישיות בציר התנועה. גם כשנשיא ארצות הברית מגיע לביקור בישראל, משטרת ישראל דואגת לסגור לחלוטין את ציר התנועה של השיירה ולא מאפשרת לאזרחים להיכנס אליו. פעולה זו נותנת למעשה מענה מלא לאפשרות שרכב ינסה ואולי יצליח לפגוע ברכב הנשיא.

תאונת הדרכים שהתרחשה אתמול ושבה היה מעורב רכב השרד של נשיא רוסיה ולדימיר פוטין ושבסופה התברר שנהגו האישי נהרג, ממחישה את התוצאה הקשה שיכולה להיות במידה ויריב יצליח להגיע עד לרכב האישיות ולהתנגש בו בעצמה.
ניתן לצפות ברגע ההתנגשות מכמה זוויות:

במקרה של רכבו של נשיא רוסיה, כנראה שלא מדובר בניסיון התנקשות אבל האירוע מאפשר לנו להבין את משמעות הפגיעה ברכב האישיות בעוצמה כזו.
גם מצדו של היריב מדובר בדפ"א שקשה מאוד ליישם אותה הלכה למעשה ועדיין צוות האבטחה חייב לדאוג לתת מענה יעיל כנגדה. הבעיה הקשה של צוות אבטחת האישיות היא שכאשר רכב יצליח להתנגש ברכב האישיות או אפילו באחד מרכבי השיירה האחרים, לא ניתן להבין בזמן אמת האם מדובר בתאונת דרכים תמימה או בניסיון התנקשות. הקושי הזה בולט מאוד כאשר הציר בו נעה שיירת האישיות לא נסגר לתנועת רכבי אזרחים ובמיוחד כשמדובר בציר דו סטרי ללא מעקה או חומת הפרדה באמצע, בדומה לציר בו קרתה תאונת הדרכים של רכב נשיא רוסיה.
בתיעוד שיירת ראש ממשלת ישראל אשר פורסמו בתקשורת, ניתן להבחין שהשיירה מקפידה להיות כל הזמן בתנועה ואף עוברת צמתים באור אדום וכל זאת על מנת לא לסגור את הצירים לחלוטין ולפגוע באזרחים כמה שפחות. שיטת עבודה זו מעלה את רמת הסיכון לתאונת דרכים תמימה.
שיירת ראש ממשלת ישראל היתה מעורבת מספר פעמים בתאונת דרכים במהלך תנועה רכובה, תאונות עם נפגעים.

דוגמא לתאונת דרכים שארעה במהלך ביקור ראש הממשלה בלונדון:

ביקור רה"מ בלונדון: נהגת שיכורה התנגשה ברכב מאבטחים

אירופה |

 

חדשות nana10

על ביקורו של ראש הממשלה בלונדון העיבה תאונת דרכים שהייתה יכולה להיגמר באסון. התאונה אירעה בצאת הפמליה מאירוע חברתי, כאשר הנהגת, שעל פי החשד, נהגה בגילופין, התנגשה חזיתית במכונית בה שהו מאבטחיו של נתניהו. באורח נס לא היו נפגעים, אך הרכב נהרס כליל

דוגמא לתאונת דרכים שארעה במהלך נסיעה בירושלים:


שיירת ראש הממשלה דרסה ילדה בת 10

שיירת ראש הממשלה נסעה סמוך לכניסה לירושלים כשאחד הרמזורים התחלף לאדום. השיירה המשיכה בנסיעה, ופגעה בילדה שחצתה בירוק. הילדה נפצעה באורח קל עד בינוני. לראש הממשלה, שהמשיך בנסיעה, נודע רק בדיעבד על התאונה – והוא הביע צער. עד ראיה: "הילדה הייתה בהכרה מלאה וצעקה: 'אבא, אבא'"

דוגמא לתאונת דרכים שארעה במהלך נסיעה בירושלים:

שיירת ראש הממשלה היתה מעורבת בתאונה


ניידת משטרה שהובילה את השיירה פגעה ברכב פרטי בצומת וולפסון בירושלים. ראש הממשלה לא נפגע בתאונה.

שיירת רה"מ בפעולה:

קשים הם החיים של צוות אבטחת אישיות ועוד יותר של מקבלי ההחלטות שצריכים להחליט מה תהיה רמת האיזון בין מתן מענה לדפ"א כל כך קשה לבין רמת הפגיעה בשגרת החיים של האזרחים.
לא פעם, אנחנו עדים לפרסום אי שביעות הרצון מצד אזרחים בכל הקשור לתנועת שיירת ראש ממשלת ישראל. בישראל, שלא כמו בארצות הברית, פעולות האבטחה סביב תנועת השיירה מתקבלות כפגיעה קשה ולא מובנות מצד האזרחים התמימים.
השאלות הקשות עולות במיוחד כאשר השיירה מעורבת בתאונת דרכים קטלנית.
השאלה, האם עדיף להישאר עם סך כל הפעולות כפי שמתבצעות היום או שאולי כדאי לסגור את ציר התנועה לחלוטין כפי שנעשה בארצות הברית ובמדינות נוספות.
איזה מזל שאני לא צריך לענות על השאלה הזו.

זכרו ש"אבטחה צריך לקיים" תוך מציאת האיזון בין המענה לדפ"א לפגיעה בשגרת החיים

כתיבת תגובה