ניהול מאבטחים – אפשר גם אחרת

בארבע השנים האחרונות למדתי את עולם האבטחה האזרחי דרך הרגליים. העברתי מאות הדרכות למאות מאבטחים מגופים שונים – הרצאות, ימי עיון, קורסים ותרגילים טקטיים בכל הרמות.

בנוסף נחשפתי למספר גדול של מערכי אבטחה במתקנים במאפיינים שונים ונפגשתי עם מנב"טים וקב"טים שדרכם יכולתי לעמוד על טיב המערך ובדגש על רמת ניהול המאבטחים.

אין זה סוד שהאבטחה האזרחית בישראל מתומחרת ברמת שכר נמוכה מאוד יחסית, בעיקר בגלל שרוב המאבטחים מועסקים דרך מכרז שבמקרים רבים הזוכה בו יהיה זה שהגיש את ההצעה הנמוכה ביותר.

המנב"ט/קב"ט הינו בעל התפקיד הניהולי שמקבל את המאבטחים מחברת האבטחה שזכתה במכרז ועליו מוטלת האחריות לביצוע תכנית האבטחה כפי שכתובה בפק"מ ואושרה על ידי הגוף המנחה, משטרת ישראל בדרך כלל.

בעבר כתבתי שישנה חשיבות לכך שהמנב"ט/קב"ט לא יועסקו תחת אותו מכרז של אותה חברת אבטחה ואני עדיין דבק בהמלצה זו מהסיבה הפשוטה שמנב"ט/קב"ט שיופעל על ידי אותה חברה של המאבטחים לא יוכל לבצע את תפקידו כראוי.

הכרתי ופגשתי מספר גדול של מנב"טים/קב"טים, ולצערי אני לא יכול לאמר שהרוב יודע ו/או מצליח לנהל את כוח המאבטחים בדרך שתגרום להרגשת שייכות לחברה, למוטיבציה גבוהה ולהבנת מקצוע האבטחה וכל זאת בהתחשב בנתוני הפתיחה הקשים.

לפני זמן קצר זכיתי לראות את האור שבקצה המנהרה בדמות מנב"ט שהבין שאפשר גם אחרת והחליט לבצע פעולות אפקטיביות בניהול המאבטחים שעומדים לרשותו, הגם שהם אינם עובדי החברה שאותה הוא מייצג.

מכיוון שמדובר במתקן רגיש יחסית ובמנב"ט צנוע, קיבלתי את אישורו לכתוב על דרך הניהול שלו אבל מבלי לפרסם את שם המתקן ושמו שלו וכך אעשה, ואציין שאין לי ספק שזה לא ייפגע בהעברת המסר לקוראים.

הוזמנתי על ידי המנב"ט על מנת להעביר הרצאה של שעה בנושא מקצועי הקשור לעבודת המאבטחים, כחלק ממפגש מאבטחים שהוא קיים בשעות הערב.

כהרגלי, הגעתי למתקן לפני הזמן שנקבע איתי כדי לצפות מהצד על נראות המאבטחים, פריסתם ודרך עבודתם.

מה ראיתי באותו ערב שהושיב אותי לכתוב על נושא ניהול המאבטחים באבטחה האזרחית הקשה כל כך?

המנב"ט מימש את זכותו במכרז לביצוע מפגשי מאבטחים הכוללים הרצאות מקצועיות על ידי מרצים חיצוניים שאינם מבית הספר לאבטחה שבו המאבטחים עוברים את הקורסים ושומרים על הכשירות המקצועית. מרצה חיצוני מביא איתו תפיסה מקצועית נטולת אינטרסים. הזמנת מרצה חיצוני נותנת למאבטחים ולמנב"ט ערך מוסף שלא מושג בבתי הספר. מרצה חיצוני הוא מעין עין חיצונית, הוא אורח לרגע שרואה כל פגע כך שבנוסף להרצאה יכול להאיר את פניו של המנב"ט לפערים מקצועיים שכדאי לשים אליהם לב. מנב"ט שלא ממש את הזכות העומדת לרשותו במכרז מוותר על שירות חשוב.

בביקורי הכרתי מנב"ט שיודע כיצד להשקיע במאבטחים שלו, ועושה את זה באהבה רבה, ובכך יוצר יסודות חזקים שעליהם עומד כלל מערך האבטחה שלו במתקן. כשיש יסודות חזקים הרבה יותר קל לבצע תיקונים בקומות שמעל. גם בדוגמא הנ"ל הארתי את תשומת ליבו של המנב"ט למספר פערים לתיקון ובמקביל היה ברור לי שיוכל לגשר עליהם עם מאמץ קל.

כשהגעתי לחנייה החיצונית, הצמודה לשערי הכניסה למתקן, עצרתי את הרכב, השארתי אותו מונע ונשארתי לשבת בתוכו וגם דאגתי לדבר בפלאפון. יכולתי לראות שני מאבטחים שעומדים מחוץ לכניסה. שני המאבטחים לבושים במדים אחידים ומצויידים באמצעים המסודרים להפליא על המדים. ראיתי ששני המאבטחים זיהו אותי נכנס לחנייה ולא יוצא מהרכב. לאחר כמה דקות אחד המאבטחים ניגש אליי לרכב, מהצד הנגדי לנהג, וביקש ממני לפתוח את החלון ולהזדהות. מבחינתי ברור לי שמדובר במערך אבטחה אקטיבי.

בכניסה למתקן ידעו כבר על הגעתי הצפוייה ויכלו להתאים את התעודה שהצגתי לפרטים המופיעים ברישום האורחים המסודר. נלקחה ממני תעודה וקיבלתי במקומה תעודת מבקר. חיכה לי אחמ"ש שקיבל הנחייה לבצע לי סיור קצר במתקן. לא ביקשתי מהמנב"ט לבצע סיור, זה היה רעיון שלו כדי שאוכל לקבל רקע קצר על עבודת המאבטחים כחיבור להרצאתי. התרשמתי מהאחמ"ש שליווה אותי, מהמדים המגוהצים ובעיקר מההתלהבות הבולטת כשהסביר לי על המתקן והעשייה.

בכל מקום שעברנו במהלך הסיור, התרשמתי מהסדר המופתי ומהניקיון ובמיוחד מההנחיות והמסרים המקצועיים שנתלו עבור המאבטחים.

עד עכשיו, כל מה שראיתי ותיארתי לא קשור לרמת השכר של המאבטחים או לעובדה שהינם עובדי קבלן משנה. הכל קשור לראייתו וליוזמתו של המנב"ט/קב"ט, הכל.

בסיום הסיור הגענו לחדר ההרצאות, חלק מהמאבטחים כבר הגיעו. אין זמן טוב יותר כדי להתרשם מרמת הגיבוש של צוות האבטחה. נציגת חברת האבטחה הגיע עם הכיבוד ומיד כל המאבטחים, בלי יוצא מן הכלל, יצאו החוצה כדי לסייע לה העביר את הכיבוד מהרכב ולסדר אותו בחדר. ראיתי את החיבור בין המאבטחים, שמעתי תוך כדי חוויות משותפות מהחיים האישיים ומהעבודה המשותפת, ראיתי מאבטחים עם מוטיבציה, ראיתי מאבטחים מחייכים. 

החדר התמלא והאווירה הטובה נשארה והתחזקה. במצבים דומים במקומות אחרים יכולתי לראות מאבטחים ממורמרים רק מהעובדה שהביאו אותם לכמה שעות.

במהלך ההרצאה זיהיתי מספר פערים מקצועיים אבל גם יכולתי לזהות הרבה מאבטחים שמדברים בשפת האבטחה, מאבטחים שחושבים אבטחה. זיהיתי ידע שברור שנובע שהשקעה נכונה בחומר התורתי ובנגישותו למאבטחים.

כשסיימתי, החלטתי להישאר ולצפות בפעילות הנוספת שהועברה למאבטחים.

אחריי עלה לדבר אחראי האבטחה הראשי של החברה המאובטחת. בראשית דבריו הוא אמר למאבטחים שהחברה, למרות שאינה המעסיקה הישירה שלהם, רואה בהם חלק בלתי נפרד ומשקיעה מאמצים מחוץ למכרז על מנת להוכיח זאת. אני האמנתי לו וכך גם המאבטחים, היה אפשר לראות דרך העיניים שלהם. בהמשך דיברו על ערכי החברה ועל חשיבות השמירה על איזון בין ייעוד החברה לייעוד האבטחה.

בסיום דבריו הרים המנהל ארגז עם מתנות למאבטחים שהוא החליט לרכוש עבורם כהערכה על העשייה המקצועית.

כל זה לא שייך לעובדה שהמאבטחים עובדי קבלן הם ולא עובדי החברה, כל זה שייך לעובדה שבראש הפירמידה ישנם מנהלים שאכפת להם, שלקחו את האבטחה האזרחית למקום טוב יותר, למקום שבו המאבטחים מרגישים שייכים ושמשקיעים בהם, למקום שבו המנב"ט שלהם עושה מאמצים על מנת לשפר את תנאי העבודה ואת סביבת העבודה.

רמת הניהול הזו מסבירה את כל מה שראיתי וחוויתי במהלך הערב, רמת ניהול שמוכיחה שאפשר וניתן להפעיל מערך אבטחה בצורה אחרת, בהתייחסות אחרת, ברצינות אחרת והכי חשוב בהתייחסות מקצועית ומכובדת למאבטחים.

הרי המאבטחים הם אלה שבקצה מוצבים בעמדות האבטחה ומבצעים את הכתוב בתכנית האבטחה של המתקן.

אני טוען שאם מנב"ט/קב"ט אחד יכול גם אחרים יכולים. יש מה ללמוד מהנב"ט המדובר, יש מה ללמוד מהמאבטחים שלו.

מנב"ט שישקיע בלבוש המאבטחים, ברמת הציוד, בסביבת העבודה ובהכשרת המאבטחים שלו יקבל מהם בחזרה השקעה ומוטיבציה בעבודה.

מנב"טים, זכרו ש"אבטחה צריך לקיים" בניהול מקצועי ומכובד של המאבטחים!!!

כתיבת תגובה