היריב עם האפוד הזוהר

זוג חברים "יוטיוברים" מארצות הברית החליטו לתעד האם הם מצליחים להיכנס לאתרים בתשלום ו/או מאובטחים, כמו בית קולנוע ומוזיאון, כשהם לבושים באפוד זוהר ומצוידים במכשיר קשר מבלי שיידרשו בבדיקה ובתשלום. השניים רצו להוכיח שלבישת אפוד זוהר מאפשרת כניסה חופשית כמעט לכל אתר ציבורי מתוך ראייה ביקורתית ולא כיריב למרות שבפועל הם נראים ומתנהגים במאפייני החשיבה והפעולה שלו.
סרטון המתעד את השניים נכנסים ללא קושי לאתרים ציבוריים רק בגלל שהם לבושים באפוד זוהר:  

למה שסדרן, שומר או מאבטח יחשבו ששני בחורים שלובשים אפוד זוהר לא נדרשים בביצוע תהליך ביטחוני בכניסה למתקן ולמה שעובד בתוך המתקן שפוגש אותם יאמין למראה ולסיפור שלהם ויאפשר להם להמשיך לבצע את "עבודתם" ללא בדיקה וללא פיקוח?
למה אדם שלובש אפוד זוהר או לבוש כבעל תפקיד נותן שירות או כבעל תפקיד ביטחוני מצליח להיכנס בקלות למתקנים ציבוריים כמו בית קולנוע או מוזיאון ויתקשה לשחזר את ההצלחה במתקנים שנחשבים ליותר ביטחוניים כמו תחנת רכבת, משרד ממשלתי וכו'?
התשובות נמצאות ברמת המודעות של מערך האבטחה לנושא ראיית התוקף ולפעולות האופרטיביות שהינו מבצע כחלק מרשימת ההתמודדות עם היריב:

ראיית התוקף – מהי דרך החשיבה ומאפייני התנהגות היריב?

  1. היריב משקיע זמן רב בלמידה על התנהגות אנשים אשר שוהים במרחב הציבורי, עובדים במקומות עבודה שונים ומגוונים אזרחיים וממלכתיים וכאלה שעובדים בתפקידים ביטחוניים ברמות שונות.
  2. היריב אוסף מידע ולומד על תגובות אנשים במצבים שונים בשגרה ובתנאי לחץ ואף יוזם יצירת סיטואציות לצורך התנסות ובדיקה האם התאוריה עובדת במציאות.
  3. היריב יודע לזהות במהירות מי עומד מולו ואיזה סיפור ומניפולציה יתאימו ויעבדו עליו באחוזי הצלחה גבוהים.
  4. היריב מודע לכך שרוב האנשים אוהבים להזדהות עם סיפור ולעזור לאחר, מתחברים לרגש ופועלים לפיו ובנוסף פועלים לפי תבניות ותמונות מוכרות.
  5. היריב בעל ביטחון עצמי גבוה, יכולת משחק, יכולת התחזות, יכולת זיהוי וניצול הזדמנויות ויכולת הנעת אנשים.
  6. בהתמודדות מול אנשי ביטחון, היריב יפעל ליצירת סיפור ונראות מוכרים ולא מאיימים על מנת ליצור תחושה שהוא בצד של הטובים.

מדוע בעלי התפקידים המאיישים את הכניסה למתקן מאמינים ליריב ומאפשרים לו להיכנס?

  1. הסדרן, הבודק ביטחוני ו/או מאבטח המאיישים את הכניסה למתקן הינם קודם כל בני אדם עם אופי אישי הכולל חוויות, תמונות ותבניות מוכרות השמורות בזיכרון, רמת ביטחון עצמי ורגש שיבוא לידי ביטוי בכל מצב שבו יצטרכו להתמודד עם אדם אחר ולקבל החלטה האם להאמין או לא להאמין לו.
  2. ככלל, הנטייה של רוב האנשים היא להאמין למה שהם רואים ולכן אם יגיע מישהו לבוש באפוד זוהר ויחזיק בידו מכשיר קשר או סולם ויגיד שהוא הגיע כדי לתת שירות ולתקן משהו במתקן אז בסבירות גבוהה שיאפשרו לו להיכנס ללא תהליך בידוק ביטחוני.
  3. ככלל, אדם עם ביטחון עצמי נמוך יתקשה לעמוד מול מישהו שיראה לו חשוב, בעל סמכות, נחוש ובעל ביטחון עצמי גבוהה ולכן גם במקרה הזה, בסבירות גבוהה שיאפשר לו להיכנס ללא תהליך בידוק ביטחוני.
  4. רוב האנשים מגיעים ממקום של רצון לעזור ובעיקר לאלה שיבקשו עזרה ולא יראו מאיימים, ולכן כאשר היריב יבקש להיכנס "רק" לשירותים או יספר שהוא ממש לא מרגיש טוב וישאל אם אפשר "רק" לשטוף  פנים ולצאת, סביר להניח שבעל התפקיד בכניסה למתקן יאמין לו ויאפשר לו להיכנס.
  5. ככלל, בעל תפקיד בכניסה למתקן שלא עבר הכשרה מקצועית מתאימה ו/או שעובד לא על בסיס תפיסת אבטחה, תיק אבטחה ונהלים יתקשה מאוד להתמודד מול יריב מיומן בעיקר בגלל חוסר הידע והמודעות לסכנות.
  6. חוסר בהכרת היריב הפוטנציאלי, דרך החשיבה ודרכי הפעולה שלו בדגש על ניסיון כניסה למתקן יגרמו לכך שבעל התפקיד בכניסה לא יחשוב לרגע שמי שעומד מולו הינו אדם המתחזה לאחר.

מדוע העובד בתוך המתקן מאמין ליריב עם "האפוד הזוהר" ומאפשר לו להמשיך במעשיו? 

  1. ככלל, העובד מניח כל מי שעבר את מערך האבטחה בכניסה למתקן הוא בסדר ובעל אישור להסתובבות בתוך המתקן.
  2. עובד ללא הכשרה ו/או מודעות ליכולות היריב הפוטנציאלי, יהיה בעל סיכוי נמוך להבין שמי שעומד מולו אינו תמים. 

מה צריך לעשות כדי להצליח להתמודד מול היריב עם ה"אפוד הזוהר"?

  1. לגבש תפיסת אבטחה שתהווה בסיס לגיבוש תיק אבטחה ונהלי אבטחה למתקן שיוגדרו כתורה אחידה ליישום כלל תפקידי האבטחה במתקן.
  2. לדאוג שנהלי האבטחה בכניסה למתקן מגדירים תהליך בידוק ביטחוני המבוסס על זיהוי חד חד ערכי לכל אדם שמבקש להיכנס למתקן – ככלל, מומלץ לא לאפשר לבעל התפקיד בכניסה למתקן שיקול דעת כדי למנוע מצב שהיריב מצליח לייצר מצג שווא ולשטות.
  3. לשלב בהכשרה המקצועית של בעלי התפקידים השונים במערך האבטחה תוכן העוסק בראיית התוקף – חשיבה, מאפיינים ודרכי פעולה.
  4. לקיים עם בעלי התפקידים בכניסה למתקן סימולציות המדמות דרכי פעולה של היריב הפוטנציאלי שינסה להיכנס למתקן ללא בדיקה – ניתן להיעזר בסרטונים של "יוטיוברים" כדי ללמוד על היריב ולצורך המחשה.
  5. להעלות את המודעות של העובדים במתקן להמצאות אנשים חריגים בסביבת עבודתם בעזרת הכשרות מקצועיות, קמפיין מודעות ועוד.
  6. לבצע תרגילים למערך האבטחה ולעובדים לבדיקת רמת הידע ורמת איכות הביצוע.

שני "יוטיוברים" ישראלים החליטו גם לתעד את עצמם מנסים להיכנס למתקנים ציבוריים וביטחוניים – למרות שמצדם זה נחשב למעשה קונדס, ניתן ללמוד רבות מהתוצאות:

לסיכום:
היריב הפוטנציאלי ישתמש בכל יכולותיו האישיות כדי לנסות ולהיכנס למתקן ללא שיבוצע עליו תהליך בידוק ביטחוני תוך שהוא מזהה ומנצל את החולשות בקרב בעלי התפקידים השונים המוצבים בכניסה למתקן. רוב הכישלונות של בעלי התפקידים בכניסה בהתמודדות מול היריב המתחזה, נובעים מחוסר ידע מקצועי הגורם לאי אמונה שהיריב יכול להגיע לבוש באפוד זוהר או כקצין צבאי או כשוטר או כנותן שירות כזה או אחר. הדרך ללמד את מערך האבטחה להתמודד מול יריב מתחזה קיימת וקלה יחסית ולכן כל מה שנשאר זה להיות מודע לאיום ולתת לו מענה מתאים.  

זכרו, ש"אבטחה צריך לקיים" גם בשילוב ראיית התוקף!!!

כתיבת תגובה