נשיא ארה"ב במרחק נגיעה קטלנית

יחידת האבטחה של נשיא ארצות הברית לא לוקחת סיכונים (או לפחות לא צריכה לקחת סיכונים) ובמיוחד במדינות כמו אפריקה ולכן, באירוע בו משתתף הנשיא, אנשי היחידה ידאגו "לתת" את הכבוד ליחידה המקומית אבל יביאו מהבית כל מה שהם יכולים, והאמריקאים יכולים. במסגרת שירותי נחשפתי לעצמה האמריקאית וראיתי מקרוב מה המשמעות של יחידה שסומכת רק על עצמה.

ברור שיחידת האבטחה של הנשיא האמריקאי פעלה כך גם בטקס האשכבה של נלסון מנדלה ז"ל על מנת ליצור בעצמה את מעגלי האבטחה הנחוצים לאבטחתו באירוע.

אז איך זה נראה בשטח?

מרגע קבלת הידיעה שהנשיא החליט להשתתף באירוע, נשלח כוח מקדים גדול שמתחיל לפעול במספר ערוצים וכבר לוקח אחריות על אבטחת האירוע ומשתלט על בית מלון, חלק משדה התעופה, צירי נסיעה ועוד. בית המלון, בו עומד להשתכן הנשיא, הופך למבצר מאובטח. האמריקאים לא מסתפקים רק בלקיחת הסוויטה הנשיאותית ומספר חדרים ליד, הם שוכרים את כל המלון על כל חדריו או חצי ממנו – במקרים בהם מדובר בבתי מלון גדולים מאוד.

במקביל, מטוסי הגלקסי הענקיים מתחילים לנחות אחד אחרי השני, כשעליהם נמצא ציוד אבטחה רב, מכוניות משוריינות, כלבים ועוד.

היחידה דואגת להביא גם כוח אדם משלה שכולל עשרות מאבטחים ועשרות חיילי מארינס שמוצבים לפני הגעתו של הנשיא בכל אזור שבו הוא מתוכנן לשהות ונשארים שם סביב השעון עד לרגע עזיבתו את המדינה המארחת.

כאמור, מדובר כאן במראה מרשים שמשדר כוח ועצמה בלתי נתפסים ולפעמים גם קנאה מצד היחידה המארחת.

גם היחידה לאבטחת הנשיא האמריקאי עובדת בשיטת המעגלים, כאשר המעגל האחרון הוא אותו מאבטח או מאבטחים צמודים לנשיא שהם אמורים לתת את המענה התגובתי במידה ושאר המעגלים כשלו.

אבל האם כל הכוח והעצמה המתוארים מספיקים על מנת למנוע פגיעה בנשיא? אם נשפוט לפי מה שהתרחש בטקס האשכבה אזי התשובה היא חד משמעית לא.

נשיא ארה"ב וראשי מדינות נוספים שהשתתפו בטקס האשכבה של נלסון מנדלה ז"ל, עמדו חשופים ליד אדם חולה נפשית שהתחזה למתרגם לשפת הסימנים.

אותו אדם, מר תמסנקה ג'נתג'ייה, בן 34, שזכה איכשהו בתפקיד המתורגמן לשפת הסימנים באירוע המכובד, עמד במרחק נגיעה בלתי אמצעי זמן רב ובלי שנראו מאבטחים בסביבה הקרובה לנשיא.

תוך כדי האירוע, ומיד עם סיומו, התברר שה"מתורגמן" אמנם מוכר אבל מתחזה, חולה נפשית שהעיד על עצמו שבמהלך האירוע ראה מלאכים יורדים מהשמיים. בהמשך נודע שה"מתורגמן" נחשד בעבר בביצוע מעשה רצח ואונס.

באופן מפתיע, או שלא, ביומיים שלושה לאחר האירוע כולם התייחסו רק לעובדה שאותו אדם לא היה באמת מתרגם לשפת הסימנים אבל אף גורם לא התייחס לעובדה שמדובר במחדל אבטחה חמור שאין כדוגמתו שמשמעותו שנשיא ארה"ב ומקביליו מכל העולם היו חשופים לפגיעה מידית ויתכן שגם קטלנית.

העובדה שבפועל ה"מתורגמן" לא פגע באף אחד לא קרתה בגלל מערך האבטחה העצום שהאמריקאים הקימו באירוע אלה רק בגלל שהוא עצמו החליט לא לפגוע, כי אם רק היה רוצה בכך הרי שהיה יכול לעשות פעולת פגיעה ראשונה מבלי שמישהו יכול היה לעצור אותו.

המחדל כפול – הראשון והעיקרי הוא בכך שמערך האבטחה לא באמת ידע מיהו אותו אדם שעומד ליד הנשיא ומה עברו, והשני שלא הוצב מאבטח בצמוד לנשיא שיכול להגיב לתקיפה מטווח קצר.

כל הפרטים שהתגלו לאחר מכן על אישיותו המפוקפקת מעידים על כך שלא בוצעו פעולות בדיקה ומניעה הכרחיות לכל אדם שנכנס למתחם האח"מים ושבעצם האמריקאים קיבלו את אותו "מתורגמן" כמובן מאליו.

האירוע הנ"ל מחזק את שיטת מעגלי האבטחה אבל רק אם עובדים לפי עקרונות היחידה לאבטחת אישים הישראלית שמציבה את כוח האבטחה בהתאמה לאיומים הרלוונטיים ולא לפי החלטות אנשי הפרוטוקול.

בגישה הישראלית, המענה הראשון לאיום מאדם כזה הוא ביצוע סינון קפדני כולל בדיקת רקע, המענה השני הוא המאבטח הצמוד שעומד מאחורי האישיות במרחק אשר יאפשר לו לממש את ייעודו המקצועי – להצליח להגיב לכל התקפה מטווח קצר כנגד האישיות. זה יקרה גם אם יראו את המאבטח במסכי הטלוויזיה בכל העולם במהלך נאום האישיות. פרטי האירוע הנ"ל עונים לכל אותם גורמים ששואלים ומתלוננים לפעמים על כך שרואים את פרצופו של המאבטח בצילום. ככלל, באבטחה, טלוויזיה וכללי טקס לא צריכים להיות חלק משיקולי האבטחה. כמובן שלעיתים יש גם יוצא מן הכלל אבל הם יקרו רק בתנאים מסוימים.

הבעיה העיקרית של יחידות אבטחה, כמו היחידה האמריקאית, הינה שהפרוטוקול יותר חזק משיקולי האבטחה. הפרוטוקול יכול, ועושה זאת בפועל, לקבוע לאנשי האבטחה איפה הם יעמדו ואיפה הם לא יעמדו כדי לא להפריע לנשיא או כדי שרק הוא יראה בתמונה. יחסי הכוחות האלה בעצם מבטלים את כל העצמה שתיארתי בהתחלה ויוצרים פרצות קשות במערך האבטחה.

מיקום כל מאבטח, אבל בעיקר מיקום המאבטח הצמוד לאישיות, יכול לקבוע האם המפגע יצליח במזימתו לפגוע באישיות או שלא. באבטחת אישים, העובדה שהיריב מצליח לפעול ראשון מבטלת לחלוטין את תגובת המאבטח הצמוד שגם אם פעל במהירות ובנחישות מרשימים לא יצליח להשפיע על התוצאה הסופית. אני חושב שהסרטון הבא יכול להוות דוגמא מצוינת למה שאני מתכוון בדבריי:

https://www.youtube.com/watch?v=vkhel904rTY

בינתיים, משפחתו של ה"מתורגמן" החליטה לאשפז אותו בבית חולים לחולי נפש שם הוא יוכל להמשיך ולתרגם לשפת הסימנים כמה שירצה ומבלי שיאשימו אותו בהתחזות.

זכרו, אבטחה צריך לקיים ועדיף שתעשה תוך עמידה בכל העקרונות הבסיסיים כדי ליצור מעגלי אבטחה סגורים וללא פרצות.

כתיבת תגובה