להיות מנהל ביטחון עם תכונות של ספורטאית אולימפית

השבוע העברתי שוב את ההרצאה של פרשיית ראש הממשלה יצחק רבין ז"ל למנהלים בגוף ביטחוני גדול. גם בהרצאה הזו המנהלים העלו מסקנות ותובנות ניהוליות שגרמו לי להמשיך לדרכי ממוקד יותר ביכולת להגדיר מהן התכונות והיכולות שמנהל ביטחון צריך כדי להצליח לגרום למערך האבטחה שתחת אחריותו להתמודד בצורה מקסימלית עם היריב על מנת להימנע מכישלון אבטחתי.
כשנחשפתי בשנה שעברה לכתבה שכללה את התמונה הזו של הספורטאית האולימפית שלנו לינוי אשרם, צרפתי אותה למצגת במקום רשימת התובנות והמסקנות הניהוליות שהצגתי בהרצאה למנהלים ולמפקדים על מנת להצליח להמחיש טוב יותר אלו תכונות ויכולות מנהל ביטחון צריך שיהיו לו על מנת להפוך את האבטחה להצלחה.

כאמור, השבוע יצאתי מההרצאה בטוח יותר שישנה התאמה ברורה בין האתגרים התכונות והיכולות של ספורטאי/ת אולימפי/ת לבין היכולות שצריך שיהיו אצל מנהל ביטחון (התיאור של לינוי אשרם על מה זה אומר להיות ספורטאית אולימפית מודגש באדום):

  • התמודדות מול היריב: "בעיסוק בספורט, המרחק בין תהילה לכישלון הוא דק ושברירי עד מאוד"
    להתנהל בחשיבה תמידית מול איזה יריב אתה מתמודד תוך הבנה שאינו מגלה לך אילו הפתעות הוא מכין לך כאשר תפגשו בפעם הבאה ולכן עליך לנסות ולהעריך אלו פעולות שתבצע יגרמו לך לנצח וליריב להפסיד. על המנהל ללמד את המאבטחים שלו שכל יום, שכל משמרת זו עוד תחרות מול היריב שחייבים לנצח. במקצוע האבטחה ההתמודדות מול היריב קשה יותר מכיוון שאתה יודע שהוא הגיע לתחרות ונמצא אבל אינך באמת רואה אותו.
  • חייבים לנצח: "אני מתאמנת כבר אחת עשרה שנה מבוקר עד ליל"
    מנהל חייב לעשות הכל כדי שהוא ומערך האבטחה שלו ינצחו כל הזמן. מדובר במשימה קשה ולאורך זמן בלתי מוגבל. אל מול היריב, מערך האבטחה חייב להיות במקום הראשון בכל תחרות ואינו יכול להרשות לעצמו להיות במקום השני או השלישי מכיוון שבמקומות אלו יהיה עליו לשלם מחיר שמתבטא בפגיעה בנפש. כדי להיות כל הזמן במקום ראשון נדרש מאמץ יומיומי ונדרש להיות ביכולת מקסימלית ולכן מנהל שלא יקפיד לתכנן בעשייה היומית שלו פעולות אפקטיביות להבאת המאבטחים ליכולת מקסימלית, לוקח סיכון שהיריב ינצח והוא יפסיד. בנוסף, חלה חבה לאמן את המאבטחים כל יום על מנת ליצור אצלם את התחושה שההתמודדות מול היריב הינה בכל משמרת. אסור למנהל אבטחה להסתפק רק באימונים המופיעים בהנחית הגוף המנחה ולכן עליו לבצע אימונים נוספים ושונים ותרגילים, הרבה תרגילים.
  • מודעות לחוזקות ולחולשות: "אני לא נראית כמו רוב היריבות שלי בצמרת העולמית של ענף ההתעמלות  האמנותית ולכן כדי להצליח הבנתי שאני חייבת לא רק להיראות אחרת, אלא גם להיות אחרת"
    מנהל ביטחון צריך להיות מודע לחולשות של עצמו ולאלה של מערך האבטחה שתחת אחריותו ומנקודה זו עליו לפעול כדי לייצר חוזקות אל מול היריב. זו יכולה להיות כל פעולת אבטחה שתראה בעיני היריב כאחרת וכמפתיעה, כזו שתעניק לך ולמערך האבטחה שלך ניקוד גבוהה ותשאיר אותך במקום הראשון. שוב, כדי להצליח ולייצר חוזקות חריגות וכדי להפוך אותן למקור הכוח אל מול היריב, נדרשת עבודה קשה ולאורך זמן. אסור להיות מנהל שלוקח את החולשות והחוזקות כמובן מאליו, צריך להיות מנהל שמתעסק איתן כל הזמן.
  • להיות "קילר": "קילרית", "ממוקדת מטרה", "חיית תחרויות", מתאר אותי הצוות שסביבי"
    אפשר וצריך להפוך את המאבטחים ל"קילרים", ממוקדי מטרה ולתחרותיים אל מול היריב. זה דורש מהמנהל להאמין בעצמו ולהאמין בצוות המאבטחים שלו. זה דורש מהמנהל נחישות מברזל ועוצמה שתעבור למאבטחים כמי שמתמודדים בפועל מל היריב. אומרים שמנהל הינו לבד עם הדרישות ממנו והאחריות המוטלת עליו ולכן זה דורש ממנו להיות ממוקד מטרה תוך התעלמות מהפרעות רקע, הליכה מתמדת קדימה ולמידה מכישלונות.
  • אלמנט ההפתעה: "כיוון שאני מפתיעה את השופטות במראה שלי, החלטתי למנף את העניין ולהפתיע אותן גם  על המזרן. רוב המתעמלות מציגות במשך התחרות את אותו התרגיל בדיוק; אני לא עושה זאת. תרגיל הגמר שלי תמיד נראה אחרת מאלה שהצגתי קודם, מה שלא מאפשר לשופטות "להביא ציון מהבית"
    באבטחה אלמנט ההפתעה בא לידי ביטוי בשבירת השגרה והטעיה. מנהל שרוצה לנצח את היריב חייב שמערך האבטחה שלו יעשה פעולות שבירת שגרה ופעולות הטעיה כי רק כך יוכל לאלץ את היריב להיות ערני ויקשה עליו לבצע את זממו עד כדי מצב שיאלץ לוותר.   
  • שיעורי בית ולמדה מטעויות: "חלק ממה שמאפשר לי לשנות את התרגילים הוא הזמן הרב שאני מקדישה לצפייה בתרגילים שלי ושל היריבות שלי. אני רואה את כל היריבות לפני התחרות".
    מנהל חייב להקדיש זמן רב להסתכלות על המאבטחים שלו במהלך עשית האבטחה על מנת להיות בעל יכולת לזהות פערים הדורשים שיפור. בנוסף, על המנהל להקדיש זמן לצפייה באירועי תקיפה שהתרחשו בישראל ובעולם וללמוד מהם על מאפייני התנהגות היריב ועל דרכי הפעולה שלו תוך חשיבה שכל יריב כזה יכול היה לתקוף את מושא האבטחה שתחת אחריותו של המנהל. כמובן שהלמידה צריכה לכלול גם את הפעולות שביצעו מערכי האבטחה השונים שמצאו את עצמם פנים מול פנים עם היריב על מנת לנסות ולשדרג את פעולות האבטחה במערך שלך כמנהל.
  • מעטפת תומכת: "אני, הילדה שעבדה לבד כדי להשתפר כבר עושה את זה היום עם מעטפת של אנשי מקצוע"
    מנהל צריך לייצר מעטפת תמיכה במערך האבטחה שלו כזו שתעניק למאבטחים תחושה שהם לא לבד במערכה, שיש מי שדואג להם מבחינה מקצועית ומבחינה אישית. מנהל צריך להעביר למאבטחים שלו את התחושה שהוא איתם ולא נגדם שמד אחד יש לו דרישות גבהות מהם ומצד שני הוא תן להם כ מה שצרי כדי שיצליחו לעמד בהן.
  • תכונות ויכולות להצלחה: "בתמונה שלי יש את כל התכונות והיכולת הנדרשת ממני בדרך לניצחון"
    כדי להבין למה לינוי מתכוונת, אני שם שוב את התמונה בצמוד לפירוט התכונות והיכולות: 
    אמונה בדרך, גאוות מקצוע, ייצוגיות, נראות מושלמת תמיד, תכנון כל יום מחדש, תיאום, דיוק, ריכוז, מיקוד במטרה, שאיפה רק לניצחון, חידוש והפתעה בעשיה, שדרוג פעולות.
    למרות שמדובר במשימה קשה מאוד, על כל מנהל אבטחה לאמץ לעצמו את התכונות והיכולות שקיימות בלינוי אשרם כספורטאית אולימפית.

זכרו, ש"אבטחה צריך לקיים" בעיקר בתפקיד מנהל אבטחה!!!

כתיבת תגובה