טיפול השוטרים בתלונה נגד משפחת רפאלי – דגל אדום למשטרה ודאגה לאזרחים

צפיתי אתמול בסרטון שצולם ממצלמות האבטחה בבית משפחת רפאלי בהוד השרון ושהוצג בכתבה במסגרת חדשות ערוץ 10. חיכיתי בסבלנות שהסרטון יגיע ליוטיוב כדי שאוכל לצפות בו שוב על מנת ללמוד את המקרה ואכן הסרטון הגיע. מבחינתי, משפחת רפאלי היא משפחה ישראלית כמוני וכמוך, בעלת זכויות וחובות של אזרח במדינת ישראל שנדרש לעמוד ולהתנהג בהתאם לחוק. בניתוח האירוע, אני לא נותן הנחות לרפי רפאלי רק בגלל שהוא אבא לדוגמנית צמרת או רק בגלל שיש לו כסף.
החוק בישראל מחייב את האזרחים וגם את כל גופי הביטחון, כולל את משטרת ישראל שמתפקידה לוודא ולטפל במי שמפר אותו. בשנים האחרונות, משטרת ישראל נעזרת ביחידות סדר וביטחון עירוניות שגם הם בעלי סמכויות מסוימות לטיפול באירועים בגזרתם וגם הם חייבים לעבוד על פי החוק.
האירוע בבית משפחת רפאלי בהוד השרון, התחיל בדיווח של השכן, נמשך בהגעה של כוח משולב של משטרת ישראל ופקחים עירוניים ונגמר במעצר של רפי רפאלי וחברו. במהלך הטיפול באירוע, השתמשו השוטרים והפקחים בכוח, איימו בשימוש באקדח טייזר ואזקו את "מפרי החוק".
בכל הכתבות שאני כותב, כולל אלו שמנתחות אירועים, אני בדרך כלל מקפיד על סגנון לימודי ובונה ולא על ביקורתי מידי והורס. באירוע הזה זו תהיה ממש משימה קשה כי בהתבוננות על הסרטון, קודם כל כאזרח ורק אחר כך כאיש מקצוע, אני יוצא מודאג מאוד. מודאג מדרך הטיפול של המשטרה והפקחים באירוע ובעיקר מהפעולות שלהם שגרמו באופן ברור וחד משמעי להחמרת המצב ואף להעמדת העצורים בסכנה מיותרת.
האירוע כפי שצולם במצלמות האבטחה (תנסו להתעלם מהכתוביות):

בכתבות האחרונות שלי, התייחסתי שוב ושוב לסכנה הקיימת בשליחת כוח לא מיומן לשטח. ציינתי שכוח לא מיומן ולא מקצועי יכול למצוא את עצמו חסר אונים אל מול מצב בשטח וכתוצאה מזה יכול לבחור בדרך פעולה מוטעית ולא מתאימה עד כדי שיחמיר מצב.
זו אחת מהסיבות שבלטה בטיפול באירוע בבית משפחת רפאלי וחבל. חבל, כי מאז מינויו של המפכ"ל החדש, המשטרה מנסה להשתפר ברמת המקצועיות, ברמת הנראות ובתדמית הלא טובה שנוצרה בשנים האחרונות. אירוע כזה מחזיר את המשטרה אחורה ושולח את האזרחים לאזור המודאג.
מה בסך הכל היה לנו באירוע הזה?
משפחה בישראל, מפורסמת אמנם אבל עדיין משפחה, שהחליטה להזמין בשעות היום חבר וילדיו לשחייה בבריכה הנמצאת בבית הפרטי שלהם. במסגרת הבילוי המשותף בשטח הפרטי שלהם שמוקף בחומה עם שער כניסה, החליטו גם לשמוע מוזיקה.
השכן של משפחת רפאלי, החליט לדווח למשטרה או למוקד העירוני של הוד השרון על מטרד של מסיבה רועשת מחצר ביתם של שכניו המפורסמים. אני מהמר על כך שהשכן ציין במפורש על כך שמדובר בבית משפחת רפאלי וגם על כך שזו לא הפעם הראשונה שהוא מתלונן עליהם.
בשלב הדיווח, המוקד יכול רק להסתמך על הפרטים שהועברו אליו בדיווח ולכן ברור שעליו לשלוח כוח מהשיטור העירוני או ניידת משטרה וזאת על מנת לראות ולהבין האם הדיווח אמין והאם ישנו אירוע שמאפייניו הם בניגוד לחוק.
זה מה שצריך לעשות כל כוח שנשלח לטפל באירוע שהתקבל מדיווח אזרחים, להגיע למקום האירוע בעצמו כדי להבין מה קורה שם באמת.
אני אישית, מצפה ממוקד עירוני לדעת על סכסוכי שכנים שחוזרים על עצמם כי ידע כזה יכול לסייע בהבנת תמונת המצב הראשונית והרקע שיכול להוביל לאירוע.
אני לא בטוח שאני שולט במאה אחוז בחוק אבל אם אני לא טועה, כוח משטרה ו/או כוח שיטור עירוני מחויב להציג תעודה בתחילת טיפול באירוע מהסוג הזה שבו הוא נדרש להיכנס לשטח ביתו הפרטי של אזרח וכשלא מדובר באירוע שברור שמסכן אזרחים או את הכוח עצמו.
ונגיד שהכוח דילג על השלב הזה ונכנס לשטח חצר הבית ללא הצגת תעודות וגילה להפתעתו שלא דובים ולא יער, אין מסיבה המונית ובטח שאין רעש שאינו חוקי בשעות המדוברות. מותר לאזרח לשמוע מוזיקה בביתו הפרטי ובטח שמותר לו לארח חברים.
בשלב הזה האירוע היה צריך להסתיים בסליחה, בתודה ובלהתראות.
ובמקום זאת בוחר הכוח המטפל בביצוע פעולות מוטעות, שאינן מתאימות למה שעיניהם רואות בפועל ואינן מתאימות להתנהגות בעל הבית בתחילת האירוע ובעקבות זאת מגיעים להחמרת מצב ברורה שבה בעל הבית מתנגד קלות ושוטרת מוציאה את אקדח הטייזר שלה ומאיימת עליו.
רפי רפאלי נלקח יחף ואזוק לתחנת המשטרה, הוכנס למעצר של כמה שעות בתא עם עצורים נוספים ויחד איתו החבר שלו שנאלץ להשאיר את ילדיו ללא השגחה צמודה שלו.
אתה צופה בסרטון האירוע ולא מאמין איך כל פעם מחדש המשטרה מפשלת באירוע פשוט וחסר משמעות. אירוע שאין בו כלום ובטח שאין בו סכנה לאחרים. אירוע שהיה צריך להסתיים אחרי 2 דקות בלבד.
לרגע אחד, קל לעבור לצד של המגיע להם כי הם מפורסמים ובטח חושבים שמותר להם הכל אבל כל אזרח בר דעת צריך להבין שהיום זה הם ומחר זה יכול להיות הוא עצמו.
פעם ראשונה שאני רואה את רפי רפאלי ונראה לי שהוא כבר מחוסן ויודע איך להתמודד עם מצבים כאלה אבל אני אומר לכם שאזרח אחר יכול לצאת מאירוע כזה בטראומה ארוכת שנים.
קראתי בדיווחים בכלי התקשורת ששכנים אומרים שרפי רפאלי השתמש באלימות כלפי הכוח. ניתן לראות בסרטון שבניסיונות האיזוק, רפי רפאלי נראה לא משתף פעולה. בעיניים מקצועיות, אני מצפה דווקא מכוח המשטרה והפקחים לא להגיע בכלל למצב כזה ובהחלט יכול להבין את האזרח שלא נשאר רגוע לנוכח הפעולות הלא מקצועיות שנעשות כלפיו.
בהתנהגות לא מקצועית כזו המשולבת בחוסר אחריות כלפי האזרחים, המשטרה במו ידיה הורסת כל חלקה טובה שהצליחה ליצור. המשטרה מעמידה את עצמה חשופה לתביעות קשות.
אני לוקח בחשבון שבגוף גדול כל כך ששולח לשטח אלפי שוטרים לטיפול באלפי אירועים ביום, קשה מאוד לשלוט בכל פעולה שמתבצעת אבל איני יכול להסכים עם התגובה שנשלחה לערוץ 10, תגובה שכוללת פרטים שאינם עומדים בקנה אחד עם מה שרואים בסרטון.
האם לא הגיע הזמן, שבשנת 2016, משטרת ישראל וכלל הכוחות המסייעים לה יבינו שכמעט כל האירועים המתקיימים בשטחים ציבוריים ופרטיים מצולמים ומתועדים במצלמות אבטחה ומאפשרים לדעת מה קרה בדיוק.
האם לא הגיע הזמן להפסיק לשלוח לשטח כוחות לא מקצועיים ולא מיומנים.
האם לא הגיע הזמן לשלב בהכשרות ובאימונים של השוטרים והפקחים תכנים שילמדו אותם איך להתמודד עם אירועים ואיך לפעול כדי לצאת חכמים ולא צודקים. איך לא לסכן אזרחים לחינם.
אני חושב שהגיע הזמן.
אני חושב שהאירוע הזה צריך להיות מתוחקר ברמות הגבוהות ביותר במשטרה כדי להגיע לרשימת לקחים דחופים שאותם יש לקחת ולהפוך לתכני הדרכה בבית הספר לשוטרים.
מעניין איך הכוח היה מתנהג אם היו נדרשים להגיע לביתו של איזה עבריין מוכר ומסוכן.

זכרו ש"אבטחה צריך לקיים" תוך שמירה על האזרח ולא על העמדתו בסיכון מיותר

כתיבת תגובה