הרצח בחיפה, בכותל ובבניין כלל בירושלים – מאבטח רוצח?!!

אני תמיד מנסה ללמוד מאירועים למטרת הפקת לקחים מקצועית והעברתם בהדרכות למאבטחים והנה הגיע הזמן לעשות זאת שוב אחרי האירוע אתמול בבניין כלל בירושלים שבו שוב מאבטח אזרחי השתמש באקדח שניתן לו ברישיון על מנת לרצוח בדם קר אזרחים חפים מפשע ורק בגלל מחלוקת כספית.

האירוע של אתמול מצטרף לאירוע בכותל בו רצח מאבטח אזרחי את החף מפשע מר דורון בן שלוש והאירוע בחיפה בו מאבטח אזרחי ירה בגרושתו ובספר שלו.

טדסה, החשוד ברצח, בבית המשפט (צילום: יואב דודקביץ')

גם אם עוד לא  הסתיים התהליך המשפטי של העמדתם לדין של המאבטחים ברור שמשהו לא בסדר, שמשהו מתנהל בצורה לא טובה. הרי בשורה התחתונה, אזרחים המגויסים על ידי חברת אבטחה פרטית לצורך ביצוע תפקיד מאבטח אזרחי, מקבלים לידם אקדח ברישיון ומשתמשים בו למטרות אישיות שהינן בניגוד לסמכויות שניתנו להם בתוקף תפקידם.

כעובדה אדם יכול להחליט לפגוע בעצמו או באחרים מכל סיבה אישית שגורמת לו להגיע לנקודת קיצון שבה הוא מוצא את הכוחות לבצע מעשה שעומד בניגוד מוחלט עם הנורמה החברתית וברור לו שבעקבותיו הוא יכול, במקרה הטוב, למצוא את עצמו מאחורי סורג ובריח לשנים רבות ובמקרה הרע הוא יכול למצוא את עצמו חוזר לבורא עולם.

בשני המצבים מדובר באירוע חריג ובעייתי בכל קנה מידה ובמיוחד כאשר אותו אדם מעז להוציא להורג, לרצוח, אנשים אחרים בדם קר ולו רק בגלל איזושהי מחלוקת שלרוב תראה שטותית ונתונה לפתרון ולו תראה כסוף העולם.

התופעה חמורה מכיוון שהאירועים האחרונים מאוד דומים במאפיינים שלהם ולכן נראה שהמאבטחים פשוט לומדים את דרך הפעולה אחד מהשני ומחקים אותה במדויק.

חטיבת האבטחה במשטרת ישראל כבר החליטה על מהלך מעשי שקובע שמאבטחים לא ילכו לביתם עם האקדח אבל היישום בשטח מתנהל באיטיות רבה. בפועל כל רגע יכול מאבטח נוסף להשתמש באקדח לפגיעה באנשים חפים מפשע.

בכל האירועים המניע היה אישי בצורה ברורה, בכל האירועים החליטו המאבטחים להשתמש באקדח שברשותם, בכל האירועים המאבטחים השתמשו במיומנות שרכשו בהכשרה המקצועית שעברו כדי לפגוע במטרה ובכל האירועים יש אזרח חף מפשע ששילם את המחיר.

יתכן שכאשר החלטת המשטרה תיושם במלואה אירועים כאלה יצטמצמו או ייעלמו לחלוטין ומנגד יתכן שבעקבות כך נהיה עדים למקרים נוספים שבהם מאבטח אזרחי יפגע באדם אחר חף מפשע מסיבות אישיות, רק שהפעם ימצא לעצמו אמצעי קטלני אחר.

ולכן, אם האופציה הזו קיימת, כדאי אולי לחשוב לבדוק את תהליך הגיוס שמבצעות חברות האבטחה על מנת לזהות כשלים במאפייני האישיות של המועמדים השונים. בנוסף כדאי לבדוק שוב את הפרמטרים לתפקיד מאבטח שהוגדרו על ידי משטרת ישראל.

כמו שמשטרת ישראל ידעה להקשיח את תנאי הקבלה לקורס מנב"טים כך לא צריכה להיות בעיה להקשיח את תנאי הקבלה לתפקיד מאבטח אזרחי.

על המשטרה לעשות את השינוי בדחיפות, לקבוע תהליך יישום והטמעה ולפקח מקרוב על הביצוע בשטח. מה שברור זה שאסור להקל ראש בנושא ולראות בתהליך המשפטי טיפול מספיק. התהליך המשפטי אולי יפתור את הבעיה האישית אבל לא יפתור את הבעיה הרוחבית. האירועים האחרונים מצביעים על בעיה רוחבית קשה!!!

בנוסף הייתי ממליץ לכל חברות האבטחה לבצע בדיקה מחודשת של כל המאבטחים שנמצאים כבר במאגר כוח האדם של החברה על מנת לנסות ולזהות כאלה שיש בהם סימנים המהווים פוטנציאל להתנהגות חריגה הדומה לאירועים האחרונים.

לדעתי קיים עוד מענה טוב שיכול למנוע אירועים כאלה בעתיד. בעקבות האירוע בכותל שבו ירה המאבטח באזרח דורון בן שלוש בגלל מריבה שהחלה מספר ימים לפני הביצוע יתכן וניתן לקבוע שקיימת בעיה ברמת המעורבות של הקב"ט במה שקורה אצלו במערך האבטחה. אם אכן המריבה החלה מספר ימים לפני האירוע, ומאבטחים נוספים היו עדים לכך, איך יכול להיות ששום מאבטח לא ראה לנכון לגשת לקב"ט על מנת לעדכן אותו שמשהו לא קשורה קורה בשטח או לחילופין איך יכול להיות שהקב"ט או מי מטעמו לא נמצא מספיק קרוב כדי להבין שמשהו לא קשורה מתרחש מתחת לפני השטח.

אין ספק שהנושא תפס תאוצה ומעסיק את כל הגורמים הרלוונטיים בחיפוש פתרונות. יש לזכור שלפני מציאת פתרונות כדאי להשקיע מאמץ על מנת להבין את מקור הבעיה, כי אם לא כך, יתכן שהפתרונות שיאומצו לא יתאימו לעובדות ולא יפתרו את הבעיה מהשורש.

ביום שני 29.07.13 פורסם שהמשטרה החליטה להקפיא את הרפורמה על מנת להעמיק את עבודת המטה ולשפר את ההנחיה שירדה לשטח.

להלן תמונת מצב מהשנים האחרונות:

כתיבת תגובה