תרגיל פתע למערך האבטחה בנמל התעופה בחיפה – איך לא לעשות תרגיל

ב – 27.07.2013 בוצע תרגיל פתע למערך האבטחה בשדה התעופה בעיר חיפה. והנה הכותרות לאחר התרגיל:

בהלה בגלל תרגיל בחיפה: "התחבאנו בשירותים"

"זה היה ממש כמו פיגוע אמיתי, רק בלי הרוגים. אנשים וילדים בכו, התחבאו בשירותים".

בהלה בשדה התעופה בחיפה בשל תרגיל: "אנשים צעקו יריות והשתטחו"

"במשך 20 דקות היינו בטוחים שמדובר בפיגוע, אנשים עלו אחד על השני"

"אנשים עדיין חבולים ושרוטים" 

"אחת הנוסעות שברה את היד שלה ואחרת התעלפה מרוב פחד".

אחד מנוסעים תאר את המצב שהיה:

"הגענו בערך ב-17:20, עשינו צ'ק אין והיינו כבר בטרמינל בהמתנה לטיסה. הילדים שיחקו, התרוצצו באולם, והכול היה רגוע. לפתע נשמעו מספר פיצוצים. פרצה בהלה גדולה. זה ממש נשמע כמו פיגוע. אנשים נשכבו על הרצפה, אחר כך רצו לדלתות אבל לא נתנו להם לצאת. תחשוב ש-150 איש מנסים לברוח מדלת אחת".

 

ועכשיו ההסברים של האחראים על ביצוע התרגיל:

מרשות שדות התעופה נמסר בתגובה: "בנמל התעופה בחיפה התבצע תרגיל ביטחוני. צוות הביטחון של השדה תורגל בתרגיל פתע. צוות הביטחון פעל כמצופה ממנו באירוע מסוג זה והרחיק את הקהל שהמתין לטיסתו. במהלך פינוי הקהל מהשדה התעוררה בהלה בקרב אחדים מהנוסעים. הטיסות יצאו בזמן ובימים הקרובים יבצעו תחקירים מסכמים לתרגיל".

 

ברשות שדות התעופה טענו שהתרגיל התנהל כשורה, למעט בהלה שאחזה בחלק מהנוסעים בשל פינוי הטרמינל סמוך לשעה 17:30.

"צוות הביטחון פעל כמצופה ממנו באירוע מסוג זה והרחיק את הקהל שהמתין לטיסתו.

 

לאחר התפכחות קלה רשות שדות התעופה ראתה לנכון להתנצל על האירוע המצער.

 

נראה לי שזה מספיק כדי להבין שהתרגיל שבוצע מעיד על כך שישנם אנשים בגופי הביטחון שממשיכים לעבוד בניגוד להנחיות כשברור שלא למדו כלום מאירועים קודמים. 

בעל התפקיד במערך האבטחה המדובר שאישר את ביצוע תרגיל הפתע, כאשר ישנם נוסעים אזרחים אמיתיים בטרמינל, צריך לקחת את עצמו, להתנצל בפני כל אותם אזרחים ולעוף הביתה.

גם המנהלים שנמצאים תחתיו, שהכינו והגישו את פקודת התרגיל לאישור, צריכים לעשות בדיוק את אותו דבר ועדיף שזה היה קורה אתמול.

במידה והתרגיל ותוצאותיו היו מתרחשים בכל מדינה מתוקנת אחרת, זה מה שהיה קורה עם אותם מנהלים. אבל אנחנו הרי בישראל ולצערי הרב אצלנו דובר רשות שדות התעופה אפילו לא מתנצל בהודעתו ונראה כממשיך כרגיל רק אחרי שלא שכח לחלק שבחים למאבטחים. 

המאבטחים באמת שלא אשמים והם היחידים בכל האירוע שפעלו כפי שנדרש מהם.

בפועל מה בסך הכל קרה (בציניות כמובן) – אזרחים נבהלו, חשבו שמדובר בהתקפת מחבלים, רצו ודרסו אחד את השני, ילדים נפרדו מהוריהם, אישה שברה יד, אחת שברה אצבע ונוספת רק נשרטה. החופשה של רוב הנוסעים נהרסה לחלוטין, הם פשוט בטראומה.

אתם מבינים רבותי ששום דבר מזה לא נכנס להודעת רשות שדות התעופה ושאף אחד מאותם מנהלים לא ראה לנכון להראות את פרצופו בתקשורת ופשוט להתנצל או אולי סתם לקחת אחריות.

התרגיל בשדה התעופה בחיפה נכשל ולא משנה איך המאבטחים פעלו.

התרגיל בשדה התעופה בחיפה נגמר בנס ללא הרוגים ופצועים רבים יותר.

התרגיל בחיפה צריך לשלוח את כל הקברניטים האחראיים על האבטחה בישראל לבדוק ביסודיות את הנהלים וכיצד הם מיושמים בשטח ועד אז יש לחדול מביצוע תרגילים כאלה או דומים.

מבצעי התרגיל לא עמדו בכלל הבטיחות המרכזי בפקודת התרגיל שאומר שאסור שמישהו ממשתתפי התרגיל יפגע אפילו ברמת שריטה קטנה. 

ביצוע תרגיל למאבטחים הינו חיוני והכרחי על מנת לבדוק את רמת הביצוע וכדי לשמור על דריכות מבצעית, אבל גם תרגיל, כמו כל דבר אחר, צריך להכין ולבצע על פי תהליך מוגדר ומסודר שמתפקידו למנוע את מה שקרה בתרגיל בחיפה. 

התרגיל בחיפה מציף למעלה כמה וכמה בעיות קשות:

הכנת התרגיל לקתה בחסר ויתכן שמעידה על שאננות וביטחון עצמי מופרז.

התעלמות מהעובדה שבשדה התעופה ישנם אזרחים תמימים שיכולים להיבהל מעידה על חוסר חשיבה וחוסר מקצועיות.

התגובה של רשות שדות התעופה מעידה על אטימות, טיפשות, חוסר יכולת להודות בטעות ועל כך שאנחנו האזרחים נתונים תחת אחריות של אנשים שלא יודעים לעשות את עבודתם כראוי.

התרגיל בחיפה מעיד על כך שהאזרח הקטן נמצא בסכנה מבית.

התרגיל בחיפה מעיד על כך שכל המערכת נגועה במחלה שגורמת לאנשים לעגל פינות, לזייף בעבודה ולשמור אחד על הגב של השני.

אני במקום אותם אזרחים, כל האזרחים, ששהו בטרמינל בזמן התרגיל מכין תביעה כזווווווווווווווווווווווווווווו גדולה אישית ומערכתית שאולי תצליח להעיר איזה דב משנתו.

ולסיום המלצה לכל הנוסעים בשדות התעופה בישראל – בהישמע קול פיצוצים ויריות תמיד תחמיר עם עצמך ותברח למחסה הקרוב ביותר עד שתשמע האם מדובר בהתקפת מחבלים אמיתית או שמע בתרגיל.

 

כתיבת תגובה