היחידה לאבטחת אישים בשב"כ – הכישלון בהתפתחות היחידה (בעקבות סרטון הגיוס החדש של היחידה)

לפני הכל, אזכיר ואציין שעבדתי ביחידה לאבטחת אישים בשב"כ החל משנת 92 ועד שנת 2011. בהתייחס להתנקשות בראש הממשלה יצחק רבין ז"ל, ב – 4 לנובמבר 95, המשמעות הינה שביום הרצח הייתי כבר מאבטח עם וותק של 3 שנים, ולאחריו ועד לפרישתי מהיחידה ומהשירות, המשכתי להתקדם בשנים ובתפקידים. רצה הגורל שלא אהיה חלק מצוות האבטחה של היחידה באירוע עצרת השלום שהתקיימה בכיכר מלכי ישראל ונשלחתי למשימת אבטחת סגן שר החוץ בחו"ל. על ההתנקשות שמעתי בפעם הראשונה דרך שידורי רשת CNN בטלוויזיה ומאותו רגע ועד היום, כאיש היחידה לאבטחת אישים בשב"כ, החיים שלך מתחלקים לתקופה של לפני הרצח ולתקופה שאחרי הרצח ועד בכלל.

בשבוע שעבר פורסם בעיתונות וברשתות החברתיות כתבה וסרטון גיוס של היחידה שכל מטרתם להצליח לגייס עובדים איכותיים שיתאימו למאפייני תפקיד מאבטח אישים ויצליחו בסופו של דבר לבצע את כלל משימות האבטחה, כולל את אבטחת ראש הממשלה, ברמה הגבוהה ביותר כנגד כל האיומים הקיימים.

גם אני, כמו הרבה אחרים מהיחידה ושלא מהיחידה, נחשפתי לסרטון וצפיתי בו:

כותרת הכתבה שפורסמה:

מאחורי הקלעים של היחידה לאבטחת אישים

לוחמי ומפקדי היחידה המיוחדת של השב"כ נחשפים בסרטון שמעניק הצצה נדירה אל האחראים לאבטחת הנשיא ורה"מ בארץ ובחו"ל. "זו לא עבודה לכל אחד, אנחנו מחפשים אנשים מיוחדים", הם אומרים

אתה מבין מיד שמדובר בסרטון לגיוס עובדים ליחידה ולכן ברור שכל מה שנכתב על היחידה בכתבה הנלוות ונראה בסרטון ממוקד למטרה שלשמה הם הוכנו ופורסמו.

יתכן שאני לא אובייקטיבי לגבי איכות הכתבה והסרטון ולגבי השאלה האם הם באמת יצליחו בסופו של דבר לסייע בגיוס עובדים מצוינים ליחידה, אבל אני כן הרגשתי שייכות, גאוות יחידה והתרשמתי ממה שראיתי. כהרגלי בשנים האחרונות, המשכתי לגלול את העמוד למטה לחלק של ביקורות הקוראים וגיליתי שרוב התגובות על היחידה הן שליליות בעיקר בגלל הכישלון במניעת רצח ראש הממשלה יצחק רבין ז"ל. אלה חלק מהביקורות שנכתבו ופורסמו:

איפה הייתם ב – 4 לנובמבר:
טעות שעלתה בחיי רוה״מ אינה סתם טעות. מהשטח ה ״סטרילי״ עד צוות נמושות שלא מונע את הכדור השני. קצת מקומם שמעלים סרטון כזה. עברו מעל 20 שנה אבל את היום הארור הזה אי אפשר לשכוח. 

על מי שבאמת הייתם צריכים לשמור, לא שמרתם. על הביתי הזה אתם שומרים כמו השד יודע. פשוט להקיא

בסך הכל מראה כמה ביבי והקיסרית שלו מטיילים בעולם. בעולם על חשבוננו, כשכל הימניים המטורפים צורחים״ כל הכבוד ״. בארץ מאות אלפי עניים והחזירים שותים שמפניה ומעשנים סיגרים. 

עדיף יחידה משטרתית:
כל "כוכבי" רצח רבין התקדמו והפכו מנהלי היחידה וקדקודיה. הטובים הלכו הביתה. הגאונים כל היום עסוקים בטיוח וכסט"ח. תנו למשטרה לעשות את העבודה יהיו מספיק שוטרים שיתאימו לתפקיד.

מסר קטן לאפרוחים:
אף אחד מהטיפשים שמכשירים אתכם לתפקיד לא יעז לומר דבר דומה. נאמנותכם למדינה קודמת להיותכם פודל שמירה של מושחת כזה או אחר. ליוויתם מסע תענוגות של מושחת ולא דאגתם לידיעת הציבור? הצטרפתם לקבוצה גדולה של ״בוגדים בשירות המדינה״. יום אחד החשבון ייסגר עם כל אותם בוגדים שחושבים שהם אנשים פרטיים על כך שעצמו עיניים ונתנו ידיים לאין סוף מעשי נבלה בשירות הציבורי. מישהו מכיר את הנהג של קצב? שומר הראש ? מבקרת פנים בעיריית ירושלים של אולמרט? הרשימה עוד ארוכה , הרבה דברים שהוסתרו מהציבור.

ממליץ על סרטוני הרצח – יחידה שמנסה להשכיח את הכישלון הגדול ביותר בתולדותיה.

קשקנים – שבעים שנה פעם אחת היו צריכים להגיב ונכשלו!!!!

סרטון מביך. בסה"כ מדובר בשומרים עם חליפות ומשקפיים. וכפי שאמרתי ולצערי כבר הוכח שאם מאוד רוצים לא ממש ניתן למנוע התנקשות בראש ממשלה. הכל עניין של מידת הנחישות והאסרטיביות של הרוצה להתנקש. ב – 1995 זה היה מאוד קל שלא לומר ביזיון בקלות שניתן היה להתקרב למאובטח ועוד לצאת מהאירוע בחיים. המאבטחים לא הספיקו להוציא כדור אחד מהנשק שלהם. 
זו עבודה טובה ככה אחרי צבא לשנתיים שלוש קצת לחסוך כסף ולהמשיך הלאה. אגב…צריך להוסיף לסרטון את אלו ששומרים בבוטקה מחוץ לבית של ביבי 24 שעות ביממה. סיוט!. לעובד בדוכן של מפעל הפיס יש תנאים טובים יותר.
בהצלחה!.

אלה הן רק דוגמאות בודדות ממספר גדול מאוד של תגובות באותו סגנון ובאותה דרך חשיבה על היחידה ועל הכישלון במניעת רצח ראש הממשלה יצחק רבין ז"ל.

כמי שעבד ביחידה ושעבר את כל התהליך אחרי הכישלון וכאדם וכאזרח בוגר במדינתו, החלטתי לכתוב כאן כדי לנסות ולהסביר לכל אותם מגיבים שלפעמים בחיים, כישלון הינה המקפצה הטובה ביותר לשיפור. 
סיבה נוספת, הינה שיחה שקיימתי עם חבר מהיחידה שבזמן הרצח היה כבר מפקד והרבה יותר וותיק ממני שהסביר לי עד כמה אנשים לא מבינים מה באמת המשמעות של כישלון כזה עבור עובדי היחידה לאבטחת אישים בשב"כ.
בשנים האחרונות, אני מקפיד להעביר הרצאה בנושא פרשיית רצח רבין ז"ל בעיקר לתלמידים ולא רק ותמיד מתחיל אותה במילה כישלון. כישלון שהוא חלום הבלהות של כל מי שהיה ועדיין עוסק באבטחת ראש הממשלה בישראל. כישלון שהוא עובדה. כישלון שמלווה וילווה את כל אנשי היחידה שעבדו באירוע, וגם את אלו שלא, כל החיים.
אין בדבריי שום ניסיון לברוח מהכישלון והאכזבה שכרוכה בו אבל כן יש בהם תקווה ורצון להיות טוב יותר כדי שכישלון כזה או אחר לא יחזור.
הלוואי שכל זה לא היה קורה אבל העובדה שזה אכן קרה כי ככה זה בחיים בכלל וככה זה בחיים של יחידה מבצעית בפרט. בחיים של יחידה מבצעית שמבצעת את משימתה 24/7 ישנם הצלחות וגם כישלונות. המיוחד ביחידה לאבטחת אישים, שכישלון ברוב המקרים יהיה כרוך בפגיעה במושא האבטחה עד כדי פגיעה קטלנית שהינה מוות. כשמדובר באבטחת ראש ממשלה, כל פגיעה בו תשפיע כנראה על המתרחש במדינה ועל אזרחיה. אין ספק שרצח ראש הממשלה יצחק רבין ז"ל היה בעל השפעה כזו ולכן, אני מאמין, שרוב התגובות השליליות שנכתבו בעקבות הכתבה והסרטון, הגיעו ממקום של אכזבת האזרח מהיחידה ואכזבה ממה שלדעתו היה יכול להיות פה אילולא התרחש הרצח.
אני יותר ממבין את אלה שמציבים את עצמם כשופטים את היחידה מאז ועד היום וכנראה שעוד שנים רבות קדימה אבל חושב שיש מקום דווקא לתמיכה בוגרת שמתבססת על העובדה שבחיים ישנם גם כישלונות והשאלה המרכזית היא איך לוקחים אותם והופכים אותם להצלחה עתידית.
בחיים שלנו, אין שום דבר שהוא בטוח במאה אחוז ולכן הם מלאים בהפתעות טובות ורעות ולכן כל אותם האנשים שחושבים שיחידה לאבטחת אישים, ממלכתית או אזרחית, מצליח לעולם להגן על האישים שלה במאה אחוז טועים טעות מרה.
אני ינסה לתת דוגמא מנושא אחר בחיים שלנו – ברכבים שאנחנו קונים יש רמת מיגון, כולל מיגון נגד תאונות דרכים. חברות הרכב מעבירות את הרכבים מבחן ריסוק שבסיומו מעניקים לכל רכב דרגת מיגון. חלקנו, כצרכני רכבים, מחליטים על סוג הרכב שנקנה גם משיקול של רמת מיגון מתוך חשיבה שאכן בזמן תאונה חס וחלילה, הרכב שקנינו יצליח להגן עלינו מפני פגיעה. זה נשמע טוב ומבטיח, אבל במציאות גם רכבים בעלי רמת מיגון מקסימלית לא תמיד מצליחים להגן על נוסעיהם מפני פגיעה ולעיתים אף מוות. זה קורה כי משימת חברות הרכב להגיע לרכב שיצליח להתמודד עם כל מה שקורה בכבישים הינה משימה קשה מאוד ביחס למשימות אחרות שיש בחיים. הרי רוב האנשים שחוו תאונת דרכים וגם כאלו שכללו נפגעים, ממשיכים לקנות רכבים ולנסוע עליהם.
כך גם במשימת אבטחת אישים – מדובר במשימה קשה שמעמידה את מבצעיה מול התמודדות יומיומית בסביבה מלאה בסכנות ובהפתעות עד כדי כך שלעיתים נדמה שמדובר במשימה בלתי אפשרית. אז מה זה אומר שלא נמשיך לבצע אותה, שאם ישנם כישלונות בדרך נבטל אותה?
אמר לי אותו חבר טוב שלדעתו אנשים לא מבינים מה משמעות הכישלון ועוד ביחידה כמו היחידה לאבטחת אישים. כישלון, הוא אומר, רק מתחיל רגע אחרי שהאירוע מסתיים, מתחיל ולא עוזב אותך לכל החיים. התגובות שאתה מקבל כל שנה סביב יום הזיכרון לראש הממשלה, הן חלק מההתמודדות שלך עם הכישלון.
הכישלון הינה המחשבה שהחברים שלך שעבדו באירוע לא הצליחו למנוע ולסכל את הרצח ואתה שלא היית שם הרי הוכשרת בדיוק כמוהם לביצוע המשימה, אז יתכן שגם אתה לא היית מצליח בדיוק כמוהם. והחברים שלך זה אתה ולא משנה שהם היו שם ונכשלו ואתה כביכול לא, הכישלון שלהם הוא הכישלון שלך.
הכישלון הממשי מצוי בעובדה ששנים אחרי הרצח אתה שומע במהלך עבודתך הערות מאנשים שונים, כולל מבעלי תפקידים ואנשי תקשורת, מדוע עכשיו בודקים כמו שבודקים ואז לא בדקו? שעכשיו זה כבר מאוחר מידי. 
הכישלון מצוי עמוק עמוק בתוכך, בזיכרון שלך דרך התהליך שעברת כעובד ביחידה ובשב"כ כדי להחזיר אותך לכשירות מבצעית כמה שיותר מהר וכדי שאתה העובד שהיה שם, יוכל להישאר כדי לספר ולהעביר לעובדים החדשים מהי תחושת הכישלון ומה מחירו בעבודה מהסוג הזה.
אתה הולך לישון עם הכישלון, קם איתו בבוקר ומתנהל איתו במהלך כל יום עד סוף ימי חייך.
מי שלא היה שם ומי שלא עובד בעבודה שהכישלון בה כרוך בפגיעה בחיי אדם, כנראה שלא יבין זאת. חוזק של יחידה נמדד דווקא אחרי כישלון ולא רק אחרי הצלחה. החוזק מתבטא ביכולת לחזור לעבודה מבצעית ומקצועית כמה שיותר מהר.
אתה ממשיך את חייה מתוך הבנה שהכישלון ומאפייניו ימשיכו ללוות אותך ואתה לומד לקחת את הביקורת למקום של שיפור ברמה האישית וברמה הכללית.
מי שאינו מתעסק במשימות אבטחה חייב להבין שיתכן שהשנים הרבות שבהן אף אישיות לא נפגע הן כתוצאה מעבודת היחידה לאבטחת אישים. ככה זה באבטחה, היריב לא חוזר כדי לספר לך שהוא ויתר על רעיון הפגיעה באישיות בגלל שהבין שאין לו סיכוי בהתמודדות מולך.
היחידה לאבטחת אישים בשב"כ הוקמה בשנת 58 ולצערה הרב חוותה כישלון קשה שלא הצליחה למנוע ולסכל את רצח ראש הממשלה יצחק רבין ז"ל. 
ראש הממשלה יצחק רבין ז"ל השאיר לאזרחי ישראל ובכללם גם לאנשי היחידה לאבטחת אישים בשב"כ, מורשת שיש בה שורשים חזקים, ערכי יסוד, חזון, תקווה, אור ועוד ועוד.
אנשי היחידה השרישו בייעודם להמשיך את העבודה במקצועיות גבוהה יותר כדי שאף אישיות ממלכתי לא יפגע יותר בישראל ובשביל זה יש צורך באנשים איכותיים. אותם אנשים איכותיים הם מתוכנו ולכן כדי למצוא אותם ולמשוך אותם יש צורך בסרטוני תדמית וגיוס שמתאימים למציאות העכשווית.

זכרו, ש"אבטחה צריך לקיים" גם אם יש כישלונות בדרך

כתיבת תגובה