אגף ביטחון, בטיחות ורפואה במכביה ה – 20 – עבודת צוות בראשותו של אמיר שלג (חבש)

לפני 11 חודשים הצטרפתי לצוות אגף בב"ר (ביטחון, בטיחות ורפואה) של המכביה ה – 20. אני חייב לציין שעד לאותו רגע, לא ממש הכרתי ו/או שמעתי יותר מידי על אירוע המכביה ואת האמת שאין לי מושג למה ומדוע. מאז ועד היום, שבוע לאחר תחילת הגעת משלחות הספורטאים לישראל ויומיים לאחר טקס הפתיחה, אני מבין מה זה האירוע הזה שנקרא מכביה, מה זה המבצע הענק והמורכב הזה ומה המשמעות והערך המוסף שלו.

המכביה – מפעל ציוני שהחל בשנת 1932 ומאז מתקיים כל 4 שנים, כולל מעל 10000 ספורטאים ומלווים יהודים מכל העולם המתחרים בענפי ספורט הנמשכים 8 ימים שבסופם מתקיים טקס הסיום. ארגון המכביה הבאה מתחיל יום אחד אחרי שהמכביה הנוכחית מסתיימת וככל שהזמן חולף כך מתווספים לצוות המתכנן והמארגן עוד ועוד בעלי תפקידים. מדובר בצוות גדול הפועל בהתאם לעץ מבנה המגדיר במדויק את האגפים והתפקידים השונים ואת חלוקת האחריות ביניהם.

אחד האגפים במכביה נקרא אגף בב"ר – האגף שאחראי על תכנון ופיקוח נושא הביטחון, הבטיחות והרפואה.

החלטתי לכתוב לכם לא כדי לספר לכם על המכביה עצמה כאירוע, אלא כדי לספר לכם על החוויה האישית והמקצועית שעברתי ועדיין עובר מרגע שהצטרפתי לצוות האנשים באגף בב"ר, בראשותו של אמיר שלג אשר המכירים אותו מכנים אותו בשם חבש.

אני כותב לכם, כי במשך 11 החודשים האחרונים הבנתי ולמדתי שבמהלך חיינו האישיים והמקצועיים לא קיים הרגע הזה שאתה יכול להגיד לעצמך שאין לך יותר מה ללמוד וממי ללמוד. אני מעיד על עצמי כאדם פתוח ולומד כל הזמן ובעיקר מאחרים אבל למה שחוויתי בנושא זה מצוות בב"ר, לא הייתי מוכן ועכשיו ודווקא עכשיו כשהמכביה בעיצומה אני רוצה להודות לחבריי לצוות ולהעביר לכם הקוראים מסר המורכב ממספר סעיפים:

לעבוד בצוות אגף בב"ר:

אגף בב"ר מורכב מיו"ר, ממנהל האגף (אמיר שלג – חבש – בהמשך אסביר מדוע אני מציין את שמו) וממספר קב"טים, שכל אחד מהם אחראי על תחום מקצועי אחר כגון מתקני הספורט, אירועים וטקסים, רישוי, בטיחות, רפואה, טיולים וכו'. בישיבה הראשונה הבנתי שהגעתי לצוות המורכב מקבוצת אנשים המבוגרים ממני שרצים ביחד מאז שירותם הצבאי וקשורים זה בזה בעיקר בקשר חברי יומיומי ונפגשים לעבודה משותפת במכביה המתקיימת פעם בארבע שנים ושהם כבר הפסיקו לספור כמה מכביות הם כבר עשו ביחד. מדובר בצוות אנשים עם מכנה משותף בשני אירועים מרכזיים – השירות הצבאי המשותף ואירוע המכביה, עם חוויות והוואי הנבנו לאורך שנים רבות, עם שפה משותפת, עם הכרות עיוורת אחד את השני, עם תמיכה הדדית ועם חברות אמת שכיום קשה למצוא כמותה. אני יודע שאחד המאפיינים המרכזיים שלנו כישראלים זה השירות הצבאי שלנו שמפגיש אותנו עם אנשים שהופכים להיות חברים לשנים רבות וטובות. גם אני הייתי בצוות בשירות הצבאי ולאחר מכן במספר צוותים בעבודתי בשירות, ואני עדיין בקשר חברי טוב עם לא מעט שהיו איתי בתקופות הנ"ל ואנחנו נפגשים לפעמים לערבי צוות, אבל צוות חברים כזה כמו קבוצת האנשים המרכיבים את צוות בב"ר הוותיק, עוד לא ראיתי ועוד לא חוויתי בחיי. צוות שהחברות שבו נמצאת מעל הכל ותמיד תהווה בסיס איתן בכל המצבים, הטובים והפחות טובים. השתייכות לצוות כזה, ובמיוחד תוך כדי עשייה מקצועית חשובה כל כך לאורך זמן, מעניקה תחושה חווייתית, מסוגלות, הפרייה הדדית, תמיכה הדדית ובעיקר בית ספר להמשך חיים אישיים ומקצועיים טובים יותר.

עבודת צוות לאורך זמן:

עבודת צוות, הנמשכת לאורך זמן ממושך, מעניקה לכל אחד מחברי הצוות הזדמנות פז ללמוד כיצד אירוע בסדר גודל כמו המכביה נבנה לאט לאט עד לרגע השיא, רגע הביצוע. בנוסף, הזמן הממושך מאפשר לזהות חוזקות וחולשות בכל אחד מאנשי הצוות וסגנון התנהלות אישית ומקצועית ברמה אשר קובעת האם מדובר במאפיין זמני ונקודתי או במאפיין קבוע שניתן ללמוד ממנו להמשך. אתה עצמך יודע להאריך את היכולת האישית שלך אל מול יכולות של אחרים לא מראייה תחרותית וכן מראייה של שיפור הניתן ליישום תוך כדי תנועה בעשייה.

אתה למד שדווקא בגלל שצוות מורכב מאוסף אנשים השונים בהתנהגות, בהתנהלות, בחשיבה, בתגובה, ברגישות וכו', ההגעה למשימה ומימושה בפועל נעשים ברמה המקצועית הגבוהה ביותר מכיוון שלכל מתווספת יראת ה"מפקד" והכבוד ההדדי שלעולם יגרמו לכך שתתקבל החלטה אחת שעל פיה כולם יתיישרו ולא משנה כמה וויכוחים וכעסים היו לפני.

אתה למד שכאשר כולם מתגייסים למשימה ומאמינים בה, היא תתבצע הכי טוב שניתן וברצינות הגבוהה ביותר ולא משנה אם אתה נתפס כרציני, כיסודי, כדורש, כבדרן, כעייף, כמציק, כמאחר וכו', בסוף סך כל החלקים עולה על היחיד.

ברמה האישית, כשאתה מצטרף לצוות שכבר עובד שנים ביחד, יש לך את הזמן להשתלב ברמה החברתית והמקצועית בצורה טובה מאוד ובמיוחד כשמסביבך ישנם אנשים אשר מהרגע הראשון פותחים לך את הדלת לרווחה ועושים הכל על מנת להקל עליך את הכניסה ומאפשרים לך ללמוד מניסיונם האישי והמקצועי.

חוזקו של צוות:כאמור, צוות בב"ר הוותיק, מורכב מקבוצת חברים בלב ובנפש אשר נמצאים בגילאים אשר לצערנו הרב כוללים גם התמודדויות רפואיות כאלה ואחרות ברמה האישית וברמה המשפחתית. במהלך עבודת ההכנה למכביה הנוכחית, חלק  מחברי הצוות היו צריכים ועדיין להתמודד עם מחלות לא קלות ולמרות זאת המשיכו בעשייה המבצעית ללא פשרות, ללא הנחות תוך שהם נלחמים בשיניים בכאבים וברגשות והכל כדי לא לפגוע בצוות ולא לפגוע במשימה. הדרך שבה כלל חברי הצוות נרתמו לעזרתם של חבריהם מעוררת כבוד והערצה ומגדירה היטב את ערך החברות ועד כמה הוא מעל כל השאר.

ללמוד מניסיונם של אחרים בצוות:

לעיתים, בגיל מסוים ולאחר שנים של עבודה, אנחנו חוטאים במחשבה שהגענו ליום שבו אין לנו יותר מה ללמוד ובטח לא מאחרים. באופן אישי לעולם לא האמנתי בכך ועכשיו לקראת סיום מבצע המכביה אני בטוח שלעולם גם לא אגיע למצב שבו האמין. העבודה במסגרת אגף בב"ר חיזקה אצלי את הדעה שתמיד יהיה מה ללמוד מהאחר ושהיכולת והפתיחות לכך הם הם החוזק שלנו במיוחד בתחום המקצועי ועוד יותר מכך כנותני שירות.

אחת הדרכים להיות טוב יותר ומקצועי יותר הינה החכמה בלמידה מהאחר, למידה תוך כדי הסתכלות מהצד וזיהוי חוזק שלך אין ולאחר יש.

אמיר שלג – חבש:

הדבר החשוב ביותר שקרה לי בהצטרפות שלי לצוות בב"ר במכביה הוא ההכרות עם חבש. חבש הוא מנהל אגף בב"ר מזה מספר מכביות רב, אדם אשר אוסף מסביבו את החברים מהשירות הצבאי שחלקם היו פקודים שלו, אדם מיוחד במינו שיודע להכיל כל אחד בחכמה ובתבונה. "מפקד" נערץ אז וגם היום ומנהיג ללא עוררין. מספיק להסתכל על יראת הכבוד כלפיו מצד החברים בצוות, כדי להבין מיהו חבש ואיזה אדם הוא.

מבחינתי חבש הוא לוחם – בתקופה האחרונה חבש מתמודד עם מחלה ארורה אשר בקלות היתה יכולה לגרום לו לוותר על הכל ולבחור בדרך של עצירה ומנוחה אבל לא לוחם כמו חבש יבחר בדרך שכזו. ב – 11 חודשים אתה חווה את חבש ברוב עוצמתו ומנסה לינוק ממנו כל מידע שיוצא מפיו וכל מאפייני התנהלות אישיים ומקצועיים.

מבחינתי הכינוי חבש מחבר כמה הגדרות שמתאימות לאיש הגדול הזה:

ח – חברות אמת, חכמת חיים, חיובי.

ב – ביטחון אישי, ביטחון לאחר.

ש – שליטה חיובית, שליטה מוחלטת, שלווה מקצועית.

על זה אני מוסיף ניהול מקצועי וממוקד המתבסס על ניסיון רב שנים, ניהול שמשאיר אותך על המסלול ולא מאפשר לך לסטות ממנו, ניהול המתבסס על אמון הדדי ומאפשר חופש פעולה, ניהול שיגרום לך לא לחשוש להתקשר לקבלת עצה.

על אנשים כמו חבש נכתב "איפה ישנם עוד אנשים כמו האיש ההוא".

זכרו ש"אבטחה צריך לקיים" גם כשאתה אחד בתוך צוות

כתיבת תגובה