ניתוח אירוע – מועדון האומן 17, ספטמבר 2015

קשים הם חייו של מאבטח ובטח אלה של מאבטח מועדונים – אתה עובד במשמרת שנכנסת לתוך הלילה, מסנן בכניסה מאות אנשים שמאוד רוצים כבר להיכנס, צעירים שבדרך כלל חושבים רק ממקום אחד נמוך בגוף, עובד בלחץ לאורך זמן, האזור חשוך, בתוך המועדון יש כל הזמן רעש מחריש אוזניים, חושך עם תאורה משתנה שמרצדת בעיניים, קשה לראות, קשה לשמוע, צפוף מאוד, יש הרבה גירויים בסביבת העבודה, יש עצבים, חוסר סבלנות, דחיפות, ובתוך כל זה אתה נדרש לבצע את עבודתך במקצועיות, ללא טעויות והצמדות לסמכויות שניתנו לך.

מדובר במשימה קשה ביותר שמדגישה את העובדה שבשנים האחרונות, העוסקים בתחום האבטחה, מדקלמים שוב ושוב שמדובר במקצוע לכל דבר – אבטחה זה מקצוע!!! אבטחה זה מקצוע!!!והם אכן צודקים – אבטחה זה מקצוע.

מי שלא יכול לתפקד בתנאים שתיארתי למעלה שלא יעבוד כמאבטח מועדונים.

ברור לכולנו שאירועים כדוגמת האירוע שהתרחש במועדון האומן 17 קרו בעבר ויקרו בעתיד ועדיין עלינו לקחת אותם וללמוד מהם מה היה לא בסדר ומה אפשר לעשות אחרת, וזה על מנת לתת למאבטחים את הכלים הנכונים והיעילים כדי לנסות להגיע למצב שאירועים דומים יקרו בתדירות נמוכה יותר.

והנה עוד אירוע שממחיש את מה שכבר כולנו יודעים ואני ציינתי ואמשיך לציין בכל הזדמנות עד שתבינו שהמציאות השתנתה – היום בשנת 2015 כמעט כל אירוע מתועד במצלמות אבטחה או על ידי אזרחים שמשתמשים במכשיר הפלאפון שלהם ומעלים את הסרטונים לרשת, יש עדים שיכולים לספר מה הם ראו ומה היה ואתה לא יכול כבר לספר מה שאתה רוצה.

תגובת המאבטחים כפי שצולמה באומן 17:

עכשיו, אחרי שצפינו בסרטון, המאבטחים מתבקשים לשבת מול חוקר המשטרה ולהסביר מה היה באירוע.

האם המאבטחים יכולים לספר שהם כלל לא הרביצו לבחור? לא.

האם המאבטחים יכולים לספר שכאשר הבחור היה כבר על הרצפה ולא היווה יותר איום, הם פעלו על פי הסמכויות שלהם והפסיקו להכות אותו? לא.

האם המאבטחים יכולים לספר שהם הפעילו כוח סביר בהתאם לכוח שהפעיל נגדם הבחור? לא.

האם המאבטחים יכולים לספר שהם בסך הכל הרביצו לבחור כדי להגן על שאר הבליינים במועדון? לא.

האם המאבטחים יכולים לספר שהבחור החזיק בחפץ חד שנראה כמו סכין? כן הם יכולים אבל לא רואים את זה בסרט ועכשיו בוא תוכיח שזה נכון.

האם המאבטחים יכולים לספר שהמאבטח הוא זה שבעצם התחיל והם "רק" הגיבו? כן הם יכולים אבל לא רואים את זה בסרט ועכשיו בוא תוכיח שזה נכון.

בחקירה, המאבטחים יכולים לספר מה שהם רוצים כדי להגן על עצמם אבל על כל המאבטחים להבין שהיום אי אפשר לספר סיפורים כמו שהיה אפשר פעם, כי היום רואים אותך המאבטח בבירור, ורואים איך אתה ממשיך להפעיל כוח על הבחור למרות שהוא כבר נראה חסר אונים, ורואים איך אתה בועט בו בראש למרות שהוא כבר שוכב על הרצפה ומנסה להגן על הראש שלו מפני התקפת חסר הרסן שלך. רואים, רואים ורואים הכל!!!

סרטון עם הסברים על תגובת המאבטחים:

עכשיו רואים שהבחור גם אינו צדיק והמאבטחים היו חייבים להגיב כנגד התנהגותו אבל בכוח סביר ולא יותר מזה, במקצועיות ובשליטה מלאה ולא תוך כדי איבוד עשתונות. כל כך הרבה מאבטחים לנטרול בחור אחד ועדיין לא מצליחים להשתלט עליו בלי להחמיר את המצב?

בעקבות התגובות הראשונות על הניתוח שלי, אני רואה לנכון להוסיף כמה דברים:

כנראה שהסרטון מציג רק חלק ממה שהיה ואינו מציג את תחילת האירוע, אבל האם זה משנה את העובדה שבשלב המוצג בסרטון המאבטחים פעלו בצורה שנוגדת את עקרונות תפקידם ואת הסמכות שניתנה להם.

הרי בסמכויות המאבטח מוגדר שעליו להגיב בכוח סביר עד שהיריב אינו מהווה סכנה למאבטח עצמו ולאנשים שנמצאים במקום. האם בשלב שהמאבטח בועט לבחור בראש, נראה שהבחור מהווה איזושהי סכנה למאבטח ולציבור, אז מה זה משנה מה היה לפני.

בואו נזרום עם טענת המאבטחים שהבחור הוא זה שהתחיל ונמשיך מכאן בניתוח המקצועי – בחור אחד במועדון מלא אנשים שניגש למאבטח ובשלב מסוים אף דוחף אותו. על המאבטח לפעול על פי השלבים הבאים:

  1. לסרוק את הבחור כדי לנסות ולזהות האם נושא נשק מכל סוג שהוא.
  2. לסווג את האירוע – מדובר בבחור שלא אהב את העובדה שמבקשים ממנו לצאת מהמועדון. לא מדובר במחבל פח"עי. 
  3. על המאבטח לבחור את הפעולות המתאימות על מנת להרגיע את המצב ולא להחמירו – במקום מיד להתחיל להתעמת עם הבחור הוא יכול לבחור לקחת אותו הצידה על מנת להסביר לו מדוע האירוע נסגר. מה עשינו בפעולה הזו? לא נגררנו ללחימה ולקחנו את הבחור למקום שנוח לנו ולא לו.
  4. אם בשלב הזה הבחור ממשיך להפעיל כוח כנגד המאבטח אזי כאן רשאי להפעיל כוח סביר על מנת לנטרלו כולל תגבור של מאבטחים נוספים.
  5. מערך האבטחה במועדון כולל מספר מאבטחים בדיוק בגלל המצבים האלה ולכן כל מה שעל המאבטחים לעשות זה להשתלט על הבחור כך שלא יוכל להמשיך ולהתנגד.
  6. בכל מקרה, גם אם הופעל כוח נגד הבחור זה חייב להיות רק עד השלב שבו אינו מהווה איום יותר והשלב הזה נראה היטב בסרטון.

האירוע באומן 17 מדגיש את משמעות האחריות לא רק של המאבטח בקצה – בשטח, אלה גם של כל אותם בעלי תפקידים שמפעילים אותו – בעלי המועדון, מנהל האירוע במועדון באותו ערב, חברת האבטחה, בית הספר לאבטחה, קצין הרישוי במ"י שהמועדון נמצא תחת אחריותו וגם הגורם בעירייה שאחראי על אישור הפעלת עסקים שבתוכם גם מועדונים.

כתוצאה מהאירוע, שבו כביכול היו מעורבים רק המאבטחים במשמרת, מוזמנים כל בעלי התפקידים שמסביב להסביר איך יתכן שאירוע כזה מתרחש והאם הם מימשו את אחריותם כחוק?

האם למועדון יש אישור הפעלה תחת חוק רישוי עסקים? אם אין לו אז איך הוא פועל בכל זאת?

האם חברת האבטחה דאגה להציב במשמרת רק מאבטחי מועדונים שעברו את כל ההכשרות הדרושות על פי תו תקן משטרת ישראל?

האם בית הספר לאבטחה העביר את ההכשרה למאבטחים בדיוק כפי שמוגדר בסילבוס למאבטחי מועדונים?

האם קצין הרישוי במ"י ביצע ביקורות ובקרות במועדון ומתי?

גם לאחר האירוע הזה אני פונה קודם למאבטחים – בכל ההרצאות שלי למאבטחים ולא משנה באיזה נושא מקצועי, אני דואג להסביר בצורה חד משמעית שלאחר אירוע אמת הם ידרשו לתת הסברים על מעשיהם ולא יהיה מי שישמור עליהם מפני החוק. האירוע באומן 17 מוכיח שדבריי למאבטחים נכונים, כי כבר ביום למחרת נציג חברת האבטחה התראיין לתקשורת וטען שהם מבחינתם דאגו להעביר למאבטחים הרצאות עו"ד בנושא סמכויות על פי הנדרש. מה אומר בעצם נציג החברה למאבטחים שלו – מיד עם קבלת הידיעה על האירוע, אנחנו בחברת האבטחה רצנו לאחראי ההדרכות כדי לבדוק שהעברנו לכם הדרכות בזמן ומכיוון שכך אתם אלה שפעלתם בניגוד למה שלימדו אותכם ועכשיו תסתדרו.

מה זה תסתדרו?

אז ככה – משפחת הבחור יגישו נגדכם תביעה אזרחית על תקיפה חמורה ועל הפעלת כוח שאינו סביר ואינו בסמכותכם. כדאי שתיקחו עורך דין שייצג אתכם בהגנה. המשטרה תעצור אתכם בגין התקיפה ואתם תחקרו על התפקוד שלכם באירוע. אתם תהיו במעצר – ינסו להוציא אתכם אחרי יומיים אבל מכיוון שיש סרטון שמראה אתכם מרביצים לבחור ויהיה לחץ ציבורי, סביר להניח שיבקשו להאריך את תקופת המעצר שלכם וגם סביר להניח שהשופט יאשר ואתם תישארו עצורים.

בשפה פשוטה וברורה – אתם שלרגע עבדתם כמאבטחים במועדון, הפכתם למואשמים בתקיפה חמורה שבגינה יתכן שתשבו בכלא.

אתם הבנתם את זה מאבטחים יקרים? אתם לבד עכשיו, לבד!!! שיהיה לכם בהצלחה.

לכל שאר בעלי התפקידים אומר שהחיים יכולים לעבור בלי בעיות ובלי שיקרה אירוע שיציף כל מיני דברים שאתם רוצים להסתיר אבל מצד שני יתכן שיקרה אירוע דווקא במשמרת שלכם שיציב אתכם בחזית ההתקפה ושתדרשו לתת את הדין על כל מה שהסתרתם.

השבוע היה עוד אירוע שמלמד למה כדאי לעבוד בדיוק על פי החוק – אירוע פליטת הגזים ממכוניות חברת פולקסווגן הגרמנית. חברה גרמנית בעלת ערך אמינות ואיכות גבוהים שמתברר שרימתה את הצרכנים והמדינות שבהן מכרה את המכוניות שלה והנה השקר התגלה ועכשיו החברה עומדת בפני משבר שיכול להרוס את כל ההיסטוריה שלה ויאלץ אותה להתחיל מהתחלה אם בכלל.

אני מקווה שבעקבות האירוע באומן 17, תתבצע חקירה מקיפה על כל פעולות כלל בעלי התפקידים הקשורים ושלא יאשימו רק את הש.ג – המאבטחים, ושיידעו פעם אחת ולתמיד לעשות סדר בעולם האבטחה האזרחי. הלוואי.

זכרו ש"אבטחה צריך לקיים" על פי החוק בכל מצב.

כתיבת תגובה