התאמת מענה האבטחה לשינויים ברמת האיום

מקצוע האבטחה נבנה על בסיס עובדה עתיקת יומין שאומרת שבעולם, כולל בישראל, ישנם אנשים טובים ותמימים ולעומתם ישנם אנשים רעים שכל מטרתם לפגוע באחר. הרעים מתחלקים לשניים, אלה שמבצעים פעולה חבלנית עוינת (פח"ע) ואלה שמבצעים פעולה פלילית. הצד הטוב הבין מהר מאוד שכדי לשרוד עליו לבצע פעולות הגנה והתקפה כנגד הצד הרע. ברמת מדינה, קמו גופים ממלכתיים כמו שב"כ ומשטרה שקיבלו אחריות על שמירה על ביטחון הציבור בתוך המדינה וכמו צה"ל ומוסד שקיבלו אחריות על שמירה על ביטחון המדינה והציבור מאיומים על הגבולות ומחוץ למדינה. ברמת הפרט, אזרחים רבים הבינו והחליטו להגן על עצמם ועל פי יכולתם מיגנו את הבית הפרטי, את הרכב את מקום העבודה ועוד. ככל שהיה גידול במספר פעולות הפח"ע והפלילי, שהקשו על הגופים הממלכתיים לעמוד במשימות הרבות, כך הבינו שיש צורך במציאת פתרונות נוספים להתמודדות היומיומית. הפעלת מאבטחים ממלכתיים ואזרחיים היה אחד הפתרונות המיידיים ששיפר את היכולת במענה הפיזי בכך שאפשר להציב איש ביטחון ביותר ויותר מתקנים. המציאות קבעה שלא יהיה מצב שהאנשים הרעים ייעלמו מן העולם ובטח שלא בישראל, ומכאן שמדובר בעימות תמידי שחייב את משטרת ישראל בעיקר בהסדרה משפטית ומקצועית של תחום האבטחה האזרחית ואת היריב הפח"עי והפלילי בשיפור היכולת המבצעית. לכולם ברור שתמיד זה יהיה איש הביטחון מול היריב שרוב הזמן פועלים במסלולים מקבילים ושמידי פעם נפגשים. היריב יקבע את סוג האיום, את מועד הפעולה (מתי נפגשים) ואת הדרך. איש הביטחון נדרש להיות מוכן מבצעית 24/7. הטוב ביותר ינצח.
האם השינויים המהירים אצל היריב שמחייבים את גורמי הביטחון להתאים את עצמם למציאות – להיות עדכניים, התקדמות הטכנולוגיה והקושי בגיוס כוח אדם מקצועי מחייבים לבצע בחינה ושינוי בתפיסת ההפעלה?

ההתמודדות מול היריב מחייבת את גורמי הביטחון להיות עדכניים

ככל שגורמי הביטחון יכירו את המציאות ויקפידו להיות עדכניים כך יעלה הסיכוי להצלחה בהתמודדות מול היריב הפח"עי והפלילי. מדובר במשימה לא קלה שמחייבת את כלל גורמי הביטחון ובעיקר את אלה שמוגדרים גם כגופים מנחים, להיות מחוברים כל הזמן למתרחש בשטח וזאת על מנת להצליח להכיר ולהדביק את קצב ההתקדמות של היריב ואת ההתקדמות של האמצעים הטכנולוגיים. העדכניות הינה נושא חוצה תהליך מכיוון שהיא משפיעה על כל שלב ושלב, החל מקביעת הנחות העבודה, גיבוש איום הייחוס, כתיבת תפיסת ההפעלה, גיבוש רשימת האיומים הרלוונטיים למושא האבטחה, בחירת המענה האבטחתי ועד ההכשרה המקצועית וההדרכות למאבטחים/ות בקצה, אלה שמבצעים את העבודה המבצעית בשטח. בנוסף לכך, על גורמי הביטחון לדאוג שכל העוסקים במלאכה במעגלים הנוספים כגון יועצים חיצוניים, חברות וספקים יהיו עדכניים וידברו באותה שפה מקצועית עדכנית. כל מי שיהיה שותף לתהליך כעובד מן המניין או כנותן שירות ולא יהיה עדכני בידע המקצועי, יכול למצוא את עצמו כלא מתאים וגרוע מכך, בהמלצותיו יכול לגרום לפערים ולנזק מבצעי שבמפגש עם היריב יכולים להיות הרסניים עד כדי פגיעה בנפש.

 

הטכנולוגיה משתלבת במענה האבטחתי

הטכנולוגיה הביטחונית מתקדמת ומשתפרת מאוד ונראה שהסיבה העיקרית לכך היא ההשקעה הרבה של רוב חברות הטכנולוגיה במחקר ופיתוח. חדשות לבקרים, חברות רבות מציגות מוצרים חדשים ומשופרים עם יכולת טכנולוגית שחלקה יודעת כבר לעשות את מה שכח האדם עושה במשימות האבטחה השונות. תוכנות אנליטיקה עם אלגוריתמים שהופכות את המצלמה לבעלת יכולת איתור, גילוי, זיהוי ושליחת התראה בזמן אמת. מערכות בקרת כניסה שמשלבות תנאים לאישור כניסה חד חד ערכי שאם לא התקיים, השער ו/או הדלת לא יפתחו. אמצעי רחף שמחוברים לאמצעי האיתור והגילוי, עולים לאוויר באופן אוטומטי, מגיעים בזמן קצר לגזרת האיום, מספקים תמונה לאחור בזמן אמת ואף מאפשרים לכרוז. בנוסף לכך, אמצעי הרחף יודעים לבצע סריקות שגרתיות באזור הביטחוני ובהתאם לתוכנית שנקבעה מראש. ההתקדמות הטכנולוגית הופכת הרבה מאוד מוצרים לחזקים ואמינים וככל שחולף הזמן, מצליחה לשכנע יותר ויותר גורמי ביטחון שבמשימות מסוימות הינה בעלת יתרונות בולטים בהשוואה ליכולת כח האדם ושניתן להסתמך עליה לאורך זמן. מצד אחד מאוד קל ל"התאהב" במערכת הטכנולוגית כי היא לא מתעייפת, לא מתלוננת ולא באה בדרישות כמו כח האדם ומצד שני חלה חובה לבחור אותה בתהליך בחינה מבצעי ומקצועי כדי שתתאים במאה אחוז למענה הנדרש לאיום. מי שיבחר באמצעי טכנולוגי ללא תהליך מבצעי ומקצועי ואף יחליט שיחליף את כוח האדם, לא רק שלא ישפר את רמת המענה האבטחתי כנגד האיומים הרלוונטיים למושא האבטחה שבאחריותו אלא יגרום בהחלטותיו לפערים מהותיים במערך האבטחה שיעניקו ליריב יתרון ברור בהתמודדות. עובדתית, אמצעים טכנולוגיים המשולבים במערכי אבטחה אזרחיים וממלכתיים, לא יכולים בסופו של תהליך מבצעי לעצור את היריב מלהתקדם ליעד ולכן, נכון לעכשיו, חייב להיות שילוב נכון ומאוזן בין כוח האדם לטכנולוגיה, כזה שמצליח לערבב היטב את היתרונות והחסרונות של כוח האדם ושל האמצעי הטכנולוגי ולהפיק משניהם את המענה המקסימלי.

 

הקושי בגיוס כח אדם למקצוע האבטחה

גיוס כח אדם שעומד בכל התבחינים שנקבעו כתנאי קבלה למקצוע האבטחה מושפע באופן ישיר מהמציאות המשתנה שקשורה קודם כל לשינויים בשוק העבודה ולמאפייני האישיות של הדורות הנוכחיים. הצלחה או כישלון בגיוס יקבעו בהתאם ליכולת גורמי הביטחון השונים להכיר את דור המגויסים העכשווי ואת ההצעות האחרות ששוק העבודה מציע להם. קובעי מדיניות תנאי העבודה ובעיקר השכר לתפקידים השונים במקצוע האבטחה מחויבים להפוך אותו לאטרקטיבי ביחס למקצועות אחרים אחרת אף אחד לא ירצה לעסוק בו וגרוע מכך, מי שכן, יעשה זאת מתוך ברירת מחדל. מכיוון שאיש הביטחון אחראי על חיי אדם ובמצבים מסוימים יכול למצוא את עצמו מקבל החלטה חורצת גורלות, אסור בתכלית האיסור לגייס אנשים למקצוע האבטחה מתוך ברירת מחדל. לכל דבר בחיים ישנה סיבה וכך גם לעובדה שגורמי הביטחון, האזרחיים בעיקר, מתקשים לגייס כוח אדם לתפקידי האבטחה השונים. הסיבות למצב מוכרות וידועות ולכן גורמים הרלוונטיים צריכים להחליט האם יש להם רצון אמיתי להתאים את התנאים לשוק העבודה הנוכחי ואז להצליח לגייס כוח אדם מתאים ובהתאם לצורך או להשאיר את המצב כפי שהוא ולהתפשר ברמת הגיוס. המציאות בשנים האחרונות מתאימה יותר לחלקו השני של המשפט. ניתן לקבוע בוודאות שיש קשר ישיר בין המצב העגום בגיוס כוח האדם לבן התקדמות הטכנולוגיה שחלקה מתחילה להחליף אותו. חברות טכנולוגיה רבות זיהו את המצוקה בגיוס ומייצרות פתרון טכנולוגי משלב או מחליף. המדיניות שתקבע בנושא הגיוס תשפיעה ישירות על תפיסת ההפעלה שתצטרך לכלול שילוב מקצועי בין טכנולוגיה לכוח אדם שיכול לגרום לכך שיהיה צורך לגייס פחות עובדים ובזכות כך תנאי העסקה יוכלו להשתפר ולהתקרב מאוד לתנאים העכשוויים בשוק העבודה. כל בר דעת מבין שחייבים לקבל החלטה ויפה שעה אחת קודם. דחיית קבלת החלטה והמשך התנהלות במצב הנוכחי, נותנים ליריב סיכוי גדול יותר לנצח.

 

איום הייחוס – יסוד מרכזי וחשוב בגיבוש מדיניות האבטחה

רגע לפני שרצים לשנות את תפיסה האבטחה חייבים לזכור שהיא מושפעת מאיום הייחוס, הנחות העבודה וסקר הסיכונים ומכאן שקביעת איום ייחוס על ידי גופי הביטחון הפך להיות יסוד מרכזי וחשוב בתהליך הסדרת מקצוע האבטחה. איום הייחוס נקבע בהתאם ליכולות היריב וקובע לכל העוסקים במקצוע האבטחה את נקודת ההתחלה בניתוח האיומים למושא האבטחה שבאחריותם. התקדמותו המבצעית והמקצועית של היריב לימדה את גופי הביטחון השונים שלא די בלהגדיר איום ייחוס פעם אחת ויש צורך לבחון אותו ולעדכן אותו כל פעם מחדש. ככל שחולף הזמן, דרכי הפעולה של היריב הפח"עי והפלילי משתפרים ומתחדשים ברמת התעוזה, הנחישות, התכנון, היצירתיות, המקצועיות והאמצעים הטכנולוגיים. מתברר שהיריב לומד היטב את הצד השני ובעיקר יודע לזהות את החוזקות והחולשות שלו ובהתאם לכך מוצא דרכי פעולה חדשים על מנת לנצח. כמעט בכל תחקיר אירוע פח"ע או פלילי מזהים מיד את השיפור אצל היריב בכל שלבי התהליך המבצעי או רק בתחום הטכנולוגי. באירועים מסוימים מתגלה שרמת האמצעים הטכנולוגיים שברשות היריב לא מביישת שום גוף ביטחוני ממלכתי מה שמעיד שאין לו בעיה למצוא בשוק החופשי טכנולוגיה מתקדמת כגון אמצעי ראיית לילה ואמצעי רחף ואף לשלם עבורה כסף רב. אירוע הפח"ע שהתרחש בכפר קאסם בו המחבל התקשר למשטרה לקריאה עבור סיפור אירוע דמיוני של אלימות במשפחה במטרה למשוך אליו שוטרים לתוך מלכודת ירי מעיד על תעוזה, תכנון ויצירתיות של היריב הפח"עי שהבין והכיר ששוטר שמגיע לטפל באירועים מהסוג הזה לא מגיע במוכנות לתקרית לחימה. אירועי גניבה ממתקנים מאובטחים בהם מתברר שהיריב השתמש באמצעי רחף המאפשרים לצפות על השטח בזמן אמת מעידים על ההתקדמות הטכנולוגית של היריב הפלילי. בחינה עיתית של איום הייחוס גורמת לגופי הביטחון להיות מחוברים טוב יותר למציאות המשתנה ובעיקר הופכת אותם לעדכניים.

 

סיכום – שינוי מתבקש בתפיסת ההפעלה

בהתמודדות התמידית בין איש הביטחון ליריב, מי שאינו מתאים את עצמו למציאות המשתנה ומי שמתעכב בקבלת החלטות משנות מצב קיים יפסיד ובגדול. הרבה מאוד אירועי עבר בתחום הפח"ע והפלילי מוכיחים את קביעה זו. הנושאים שנסקרו בכתבה, מובילים למסקנה אחת ברורה – הגופים המנחים ביטחון בישראל חייבים לבצע שינוי דחוף בתפיסת ההפעלה הקיימת. ההסבר לכך הם הקושי המתמשך בגיוס כוח אדם מתאים למקצוע האבטחה והתקדמות המוצרים הטכנולוגיים שנראה שמצליחים להביא פתרון שמגשר על הפערים המקצועיים בשטח. בהתאם לתהליך הסדור של הכתיבה הביטחונית, תפיסת ההפעלה נכתבת רק אחרי שגובש איום הייחוס, נקבעו הנחות העבודה ונכתב סקר סיכונים והיא עצמה מהווה בסיס לכתיבת תיק האבטחה והנהלים. באחריות כלל הגופים המנחים, לקבל החלטות על בסיס תהליך שכולל את כל השלבים הנ"ל ושנעשה על ידי בעלי מקצוע בעלי ידע עדכני שמאפשר לבצע ניתוח שיהיה הכי קרוב למציאות ובעיקר ליכולות היריב הפוטנציאלי – ראיית התוקף. על התהליך לכלול את כל הנושא הטכנולוגי שגם הוא מחייב הפעלה של בעלי מקצוע בתחום ברמה הגבוהה ביותר וזה על מנת להימנע עד כמה שניתן מטעויות בבחירת טכנולוגיה שאינה מתאימה למאפייני המשימה ולמענה הנדרש. אין ספק ששנת 2023 מתחילה בבשורה שניתן וצריך לבצע את השינוי בתפיסת ההפעלה הקיימת.

 

זכרו ש"אבטחה צריך לקיים" תוך התאמת המענה לשינויים ברמת האיום!!!

כתיבת תגובה