מוכנות למצב חירום – למה זה חשוב כל כך?

בליל יום שלישי ה – 3 לספטמבר 2013 הופעל נוהל חירום בשדה התעופה בן גוריון בעקבות פריצת משאית את מעגלי האבטחה המתחילים בעמדת הבדיקה הראשונה בכניסת הרכבים לשדה. מי שהכריז על נוהל חירום היה מאבטח שעבד במשמרת הלילה. מרגע ההכרזה, מערך האבטחה בשדה התעופה פעל אוטומטית ובמהירות עד לעצירת המשאית כ – 200 מטר לפני טרמינל 3. רק אחרי ששני נוסעי המשאית נתפסו ותוחקרו וחבלן משטרת ישראל בדק וזיכה את המשאית התברר שמדובר בשני גנבי רכב שטעו בדרכם.

מסיכום ראשוני של מנהל חטיבת הביטחון בנתב"ג זוהר גפן עלה כי המאבטחים "פעלו על פי נהלי החירום באופן מתואם ומושכל, תוך הפגנת קור רוח ומקצועיות לאורך כל התרחיש. הם הפעילו נכון את יכולות הלחימה תוך הבנת האירוע וקבלת החלטות מבצעיות ראויות". 

ניתן לצפות ולהקשיב לרשת הקשר של האירוע בקישור הבא: http://news.walla.co.il/?w=/550/2675677

ביום שלישי ה – 20 לאוגוסט 2013 זיהתה מזכירת בית ספר בארצות הברית מצב חירום בעקבות הגעתו של תלמיד לשעבר חמוש ברובה קלצ'ניקוב וחמש מאות כדורים במטרה לבצע טבח אכזרי. המזכירה שעברה הכשרה מקדימה לביצוע משא ומתן עם אדם המאיים על אחרים פעלה ברגישות ונחישות אל מול התלמיד ושכנעה אותו בסופו של דבר לזנוח את תכניתו הזדונית.

תעצרו רגע כדי להסתכל על העיניים של אדם שהתכוון לירות 500 כדור באנשים חפים מפשע ותגידו לעצמכם האם חשוב להיות מוכנים לקראת בואו או להמר על התוצאות של מעשיו.

ניתן ומומלץ להאזין לשיחה בין המזכירה לתלמיד כפי שהוקלטה בשירות החירום בארצות הברית 911 בקישור הבא:

https://www.youtube.com/watch?v=QltCSo_E1Lw

שני האירועים הללו מעידים על כך שגוף המתכונן מראש לאירוע חירום יכול להצליח להתמודד עמו ולמנוע פגיעה באזרחים חפים מפשע.

האם תמיד כל מי שמכין את עצמו מראש להתמודדות עם אירוע חירום מצליח למנוע פגיעה? ברור שלא, ולראייה תוצאת פעולתו של יגאל עמיר באותו ערב בכיכר מלכי ישראל. באירוע הנ"ל הכוח המגן אומן והיה מוכן להתמודדות עם מצב חירום ועדיין לא הצליח למנוע פגיעה.

העובדה שבמקרים מסוימים, למרות היותנו מאומנים מראש להתמודדות עם מצב חירום, יש סיכוי שלא נצליח למנוע פגיעה אינה מעידה על כך שיש לזנוח ולוותר מראש על ההכנה המוקדמת.

הכנה לתגובה בשעת חירום הינה הכרחית בכל הרמות, מרמת האזרח הבודד ועד רמת ארגון ציבורי או פרטי מהסיבה הברורה והפשוטה ביותר שביצוע פעולות מניעה או סיכול יכולות למנוע לחלוטין פגיעה או למזער את היקף הפגיעה.

ההכנה מראש חשובה מכיוון שבתחילתו של מצב חירום אין זמן ללמידה ולהתנסות, וכתגובה אנחנו נדרשים לפעול אינסטינקטיבית אל מול מה שמתרחש לנגד עינינו.

כדי שנדע לפעול באינסטינקט, חלה החובה להתכונן ולהתאמן מראש על תרחישי חירום שונים שיכולים לקרות לנו מסיבות שונות ומשונות.

אירוע חירום יכול להתחיל פתאום, ללא סימן מקדים, כתוצאה מאסון טבע, טעות אנוש, פעולה של אדם אחר, תקלה טכנית וכו'. המשמעות מכך שעלינו להיות מוכנים בכל זמן נתון וככל שנגדיל לעשות בשלב המניעה כך נגדיל את הסיכוי לצאת ממצב החירום על הרגליים.

התנהגות עובדי אחד הבנקים הגדולים בארצות הברית בזמן פיגוע התאומים ב – 11 בספטמבר 2001 הצילה אותם מאחד אירוע החירום הגדולים ביותר. משרדי הבנק היו ממוקמים במגדל הדרומי. קב"ט הבנק דאג לתרגל את כל העובדים בפינוי מהמגדל במצב חירום. המגדל הצפוני נפגע ראשון וזמן קצר לאחר מכן נפגע המגדל הדרומי. עובדי הבנק פינו עצמם דרך גרם המדרגות מיד כשהבינו שהמגדל הצפוני נפגע. הם פעלו באופן אוטומטי על בסיס הזיכרון מתרגילי הפינוי שעשה להם הקב"ט. הם לא חיכו שמישהו יבוא ויגיד להם להתפנות. הזיכרון לימד אותם לסווג את האירוע כחירום ושלח אותם לרוץ את כל הדרך למטה בגרם המדרגות והחוצה עוד לפני שהמגדל הדרומי נפגע מהמטוס השני.

בתחום האבטחה, כמו גם בתחומים אחרים, המאבטחים רוב הזמן נמצאים בשגרה ומבצעים פעולות מניעה אבל כשמתחיל אירוע חירום הם נדרשים לעבור במהירות ובנחישות לפעולות סיכול בתקווה שהנזק הראשוני לא גבה חיים.

אז אחרי שהבנו שאל לנו לזלזל בסיכוי שהתרחש אצלנו מצב חירום נשאלת השאלה מה עלינו לעשות כדי להתכונן אליו:

 
  1. כמו שכבר הבנתם הכל מתחיל בכתיבת תורת עבודה מסודרת.
  2. בנוסף עלינו לכתוב נהלים לכל פעולה שנעשית.
  3. יש להגדיר את האיומים הרלוונטיים – אלה אותם תרחישים שיכולים לגרום לנו נזקים.
  4. יש לדרג את האיומים על פי רמת הנזקים כדי לדעת למקד את המשאבים שלנו טוב יותר.
  5. יש לקבוע וליישם את המענים לכלל האיומים הרלוונטיים.
  6. ברמה האישית המשפחתית יש לדאוג שכל בני המשפחה יכירו את ההגדרות ואת הפעולות הנדרשות בחירום וברמה הארגונית יש לדאוג שכלל העובדים יעשו זאת.
  7. יש לבצע תרגילי מוכנות שבהם נבצע את הפעולות הנדרשות בחירום – ככל שנבצע יותר תרגילים כך נהיה יותר מוכנים.
  8. יש לקיים בקרת איכות למוכנות לחירום – בקרה פנימית ובקרה חיצונית. 

זכרו, זלזול והשענות על "לי זה לא יקרה" יכולה להוביל אתכם למצב חמור ובלתי הפיך, לעומת זאת הכנה מוקדמת ויסודית יכולה לסייע לכם למנוע ולסכל אותו. 

אז אם קראתם את דבריי בעיון והבנתם שאינכם מוכנים, קחו את עצמכם בידיים והחלו בביצוע כל השלבים שציינתי ואם הבנתם שמצבכם טוב ואתם מוכנים המשיכו לתרגל ולתרגל ואל תוותרו כי אף אחד אינו יודע בדיוק מתי ואיך יתרחש אירוע החירום הבא.

כתיבת תגובה