דקירת אישיות בהונג קונג – הקושי בהתמודדות עם הדפ"א

פוליטיקאי פרו-סיני בהונג קונג נדקר באירוע פוליטי

ג'וניוס הו, אחד האנשים השנואים ביותר על ידי המפגינים בעיר המתנגדים לבייג'ינג, הותקף על ידי אדם שהתחזה לאחד מתומכיו והגיש לו פרחים. "אתה חלאה!", הטיח בו לפני שהוכנע על ידי הו ואנשיו. 
פוליטיקאי פרו-סיני בהונג קונג נפצע היום (6.11.19) מדקירות על ידי אדם שהתחזה לתומך שלו. ג'וניוס הו היה באירוע פוליטי עם חברי מפלגתו במחוז הבחירה שלו טואן מון, עיירה שנמצאת בפאתי הונג קונג בסמוך לגבול עם סין. התוקף העניק לו פרחים, ביקש ממנו להצטלם עמו ואז שלף סכין מהתיק שלו ודקר את הו בחזהו.
הו ועוזריו הצליחו להשתלט במהירות על התוקף, שנשמע צועק בקנטונזית: "ג'וניוס הו, אתה חלאה!".

אירועי תקיפה שמתועדים בזמן אמת מהווים הזדמנות לביצוע ניתוח מקצועי והפיכתו לתוכן לימודי עיוני ומעשי. אירוע אמת מראה את היריב האמיתי וחושף את דרך חשיבתו ואת פעולותיו לצורך הצלחת משימת הפגיעה. האירוע המתואר מעלה, מראה בצורה ברורה את דפ"א דקירת אישיות לא מאובטח ואת הקושי בהתמודדות מולה. אני חושב שהאירוע הנ"ל מדגיש עד כמה צוות עוזרים של אישיות שעבר הכשרה מקצועית מתאימה, יכול לזהות סימנים מחשידים באדם ולפעול כנגד התוקף על מנת למנוע את הפגיעה.

האירוע כפי שתועד במצלמה:

הדפ"א:
פגיעה באישיות בעזרת סכין שנחשב לאמצעי שקל להסתיר על הגוף או בכבודה ולא מצריך מיומנות מיוחדת לשימוש והשגת המטרה. ניתן לראות שמרגע שהתוקף מגיע לסכין ואוחז בה פעולת הדקירה מאוד מהירה.

מזווית ראיית התוקף:
מדובר ביריב אחד שפעל ממניע פוליטי המתבסס על שנאה לאישיות, ידיעתו על מקום הימצאותו של האישיות, בחירת דרך הפעולה (דקירה), תכנון תהליך הביצוע עד לדקירה עצמה וביצוע בפעול. אני לא יודע האם התוקף פעל על דעת עצמו או נשלח על ידי גורם אחר אבל זה לא משנה את העובדה שהגיע לשטח עם תכנית ברורה ומחושבת. התוקף הגיע עם האמצעים הבאים: תיק צד לצורך הסתרת הסכין ופרחים לצורך החיבור לסיפור שמכר לאישיות ולעוזריו. התוקף שיבח את עבודתו הקשה של האישיות כדי להראות כתומך ולא כמתנגד וכך קיבל תגובה חיובית מהאישיות ומעוזריו שאפשר לו להתקרב עד לעמידה ישירה וקרובה מאוד לאישיות. התוקף העניק לאישיות את הפרחים וכנראה השיג בכך שתי מטרות: האחת חיזוק תמיכתו באישיות והשנייה נטרול ידו הימנית של האישיות מכיוון שנאלץ להחזיק את זר הפרחים. נראה שהתוקף הצליח להיתפס כתומך בעיני האישיות שהזמין אותו להצטלם עמו למזכרת. התוקף מבקש מהאישיות אישור להוציא את מכשיר הפלאפון שלו מהתיק שברשותו לצורך הצילום ובעצם מקבל את ההזדמנות להוציא את הסכין מהתיק מבלי שהפעולה תראה כחריגה ולבצע את פעולת הדקירה.

מימוש סיפור הכיסוי כתומך:

קבלת אישור להוציא את הפלאפון מהתיק:

ביצוע פעולת הדקירה: 

הדקירה המדויקת באזור הלב:

צוות העוזרים של האישיות:
לדעתי האירוע הנ"ל מדגיש את שאמרתי וכתבתי בעבר: עוזר או צוות עוזרים של אישיות מאובטח או לא מאובטח יכול וצריך להפוך למעגל אבטחה בעל יכולת בסיסית לאיתור חריגים וביצוע פעולות מניעה וסיכול וכל זאת בלי לפגוע בייעוד התפקיד כעוזר.
אני לא יודע האם צוות העוזרים של האישיות המותקף שלובשים ווסט אפור, עברו איזושהי הכשרה מקצועית בנושא אבטחה אבל ניתן לראות בבירור שהעוזר שעומד בקרבת האישיות ממוקד בתוקף מרגע הגעתו ואף נראה כמי שמרגיש לא בנוח ומשפר את מיקומו כדי להיות קרוב יותר למתרחש.
עוזר/ת יכול לזהות ולמנוע תקיפה כנגד האישיות ובתנאי שיקבל את ידע והכלים הדרושים לכך. אני בדעה שהכשרה מקצועית של מספר ימים יכולה להפוך כל עוזר/ת למכפיל כוח במעגל האבטחה סביב האישיות ומבל להפוך אותו/ה למאבטח/ת.
הכשרה מקצועית נכונה תעלה את המודעות בקרב העוזרים/ות לערנות למתרחש בסביבת האישיות, את יכולת איתור סימנים מחשידים בולטים באנשים שמתקרבים לאישיות, בזיהוי איום מוחשי, בבחירת מיקום טקטי ואת יכולת ביצוע פעולת תגובה שתצליח למנוע או למזער את הפגיעה באישיות. 
  

אני בטוח שחלק מקוראי הכתבה יחשבו שבכוונתי להפוך כל עוזר/ת למאבטח/ת ולכן לא יראו בכך רעיון טוב שניתן ליישום ולכן אדגיש שוב שלא זו הכוונה.

מאבטח אישים:
במידה והאישיות הנ"ל היה מאובטח על ידי מאבטח אישים מקצועי, היה נדרש ממנו לאתר על האזרח ה"תומך" סימנים מחשידים בהתנהגות ובכל מקרה היה צריך להתמקם בעמדה לצד האישיות שמאפשרת לו לראות בבירור את כל האזרח וכלל פעולותיו ולהיות במרחק שיאפשר לו לזהות את הוצאת הסכין מהתיק ולבצע פעולת נגד.

זכרו ש"אבטחה צריך לקיים" גם כשאין מאבטח מקצועי בסביבה הקרובה.

כתיבת תגובה