ניסיון התנקשות בנשיא טראמפ או סתם רכב תמים – תגובת מערך האבטחה

נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ ביקר בספרינגפילד כאשר במהלך נסיעתו בשיירה הנשיאותית הארוכה, המסיבית והמאובטחת התפרץ משמאל לשיירה והנה (בהתייחסות לכיוון הנסיעה) רכב פרטי לבן שבסופו של דבר נעצר בצד במקביל לרכב הנשיא.

כמובן שהאירוע צולם:

צילום מזווית נוספת:
אם הסרטון לא נפתח, ניתן להיכנס אליו מהקישור הזה:
https://www.youtube.com/watch?v=HjC30OO_bVk

באבטחת אישים, אבטחת האישיות בתנועה רכובה נחשבת מצד אחד לקשה ומאתגרת ומצד שני ישנם מספר רב של אפשרויות כמענה לאיומים האפשריים. אחד האיומים הינו יריב הפועל בעזרת רכב שמאפשר לו להתנגש ברכב האישיות כתאונה קטלנית (קרה כבר בעבר), להתנגש ולהפעיל את הרכב כרכב תופת (קרה כבר בעבר), לחסום את רכב האישיות ולהתחיל בפעולת ירי (גם זה קרה כבר בעבר) ועוד.

האירוע המדובר ממחיש את יכולת היריב להצליח ולהפתיע מכיוון שאולי נחשב לפחות הגיוני וצפוי בגלל התעלה הממוקמת בצד הכביש ואולי בגלל השטח המיוער הצמוד אליה, ואכן ניתן להבחין שבצד הזה של הכביש לא מוצבים כוחות אבטחה כלל.

בסופו של האירוע התברר שמדובר היה באדם תמים לחלוטין שבמקרה הגיע לאן שהגיע כששיירת הנשיא חלפה, אבל האם ניתן להניח שזו הסיבה לפעולה הנראית לעין בזמם אמיתי, בזמן שהאירוע מתרחש? האם המאבטחים בשיירה יכולים לפעול במה שנראה כאדישות רק בגלל שהרכב נעצר ולא המשיך לדהור בנסיעה לעבר רכב הנשיא? כמובן שלא.

הכלל באבטחה קובע שבזיהוי אירוע חריג על מערך האבטחה לפעול במהירות ובנחישות על מנת להצליח לסווגו נכון, לבחור את הפעולות הנכונות וכל זאת במסגרת משימת אבטחת הנשיא. לדעתי, תגובת מאבטחי הנשיא מדאיגה מאוד בגלל האיטיות והאדישות הנראית בברור מרגע תחילת האירוע וגם בגלל הטעויות המקצועיות הקשורות לאבטחת אישיות בתנועה רכובה.

התמונות הבאות ממחישות את הבעיות בתגובת מערך האבטחה:

תמונה 1:

הרגע שבו הרכב מופיע בתאום משמאל לשיירה. שימו לב שבשלב הזה הרכב נמצא במקביל למיקום האפשרי של הנשיא בשיירה. זה הרגע שבו מערך האבטחה נדרש לזיהוי ראשון ולסיווג האירוע.

סיווג האירוע בשלב הזה – רכב מתפרץ משמאל. 
מדובר באירוע שמוגדר כחריג מאוד שמחייב תגובה מהירה ונחושה מצד מערך האבטחה.

תמונה 2:

רכב האבטחה שניגש לטפל באירוע – בשלב הזה הכוח שתפקידו לפעול כנגד איומים מהסוג הזה, נדרש לפעול במהירות ובנחישות עד להבנת תמונת מצב מלאה ונכונה והנטרול האיום בהתאם לאיום ולסמכויות. הבעיה שעל פי מה שנראה בסרטון ובתמונה, התנהגות הכוח המגיב רחוקה מהגדרות המקצועיות באבטחת אישים.

התגובה הנדרשת: הגעה רכובה עם רכב אבטחה, עצירה במרחק טקטי ובמקום שמונע מהרכב להמשיך בנסיעה, פריקת מאבטחים מהרכב עם נשקים שלופים ודרוכים וטיפול מחשש לאפשרות לרכב תופת וליריב שיכול לברוח, לירות או להתפוצץ בעצמו.

התנהגות המאבטחים מזכירה שוטר תנועה שעוצר אזרח על עבירת תנועה ולא מאבטחים של נשיא ארצות הברית שמתמודדים עם רכב שנראה מתפרץ לעבר השיירה.

בואו נצפה בסרטון בהילוך איטי ונסכם:

האירוע ממחיש שוב כיצד היריב הפוטנציאלי מפתיע בהגעה, בהתקרבות למושא האבטחה ובסופו של דבר בפעולה שבחר לפעול בה כנגדו. האירוע מראה כיצד אסור למערך אבטחה לפעול כנגד איום פוטנציאלי ושוב מדגיש את העובדה שכיום כמעט כל אירוע מצולם על ידי התקשורת או על ידי אזרחים וזמן קצר מהתרחשותו הוא כבר מופיע ברשתות החברתיות.

באבטחת אישיות בתנועה רכובה ישנם מספר מענים כנגד האיומים הקיימים כגון רכב אישיות משוריין, רכבים זהים בשיירה, שינוי מיקום האישיות בשיירה ורכבי אבטחה לצורך הסתרה ומתן תגובה מהירה כנגד כל איום. הרכב שהגיב ראשון לאירוע היה חייב להמשיך את הטיפול נגד הרכב המתפרץ ולא להמשיך בנסיעה ולשלוח רכב אחר זמן רב מידי אחרי.

במקרה הנ"ל מדובר ברכב פרטי וקטן שכנראה לא באמת היה מצליח להגיע לרכב הנשיא, אבל מה היה קורה אם היה מדובר ברכב יותר גדול שהיה עובר את התעלה בלי שום בעיה ומצליח להאיץ מהירות בזמן קצר מאוד לעבר רכב הנשיא?

רכב כזה למשל:

באבטחה בתנועה רכובה, כל עוד ציר התנועה פתוח ואינו חסום, התגובה הטובה ביותר הינה להמשיך בנסיעה מהירה קדימה עם רכב האישיות.

 

אני מאחל לנשיא ארצות הברית שכל האירועים החריגים סביבו התבררו כתמימים ובעיקר שמערך האבטחה שלו יגיב במהירות ובנחישות יותר מרמת התגובה שהופגנה באירוע המדובר.

דוגמא נוספת לתגובה חלשה של מערך אבטחת אישיות:

במהלך אבטחת נשיא מרוקו בתנועה רכובה, התפרץ אדם לעבר השיירה והגיע עד לרכב הנשיא מבלי שמישהו מהמאבטחים יפריע לו. גם כאן לא נראה שמערך האבטחה הגיב כפי שנדרש במצבים כאלה – חילוץ בנסיעה מהירה קדימה. מה שבטוח זה שהתגובה הכי לא טובה זה לעצור את רכב האישיות!!!

קישור לסרטון האירוע:

https://www.youtube.com/watch?v=l-hIv8Cd7QA

זכרו ש"אבטחה צריך לקיים" במהירות ובנחישות כנגד כל האיומים ועד לנטרולם וסיווגם הסופי

כתיבת תגובה