ניסיון הדקירה בצומת גיתי – הוכחה ברורה שחייבים לחשב מסלול מחדש

חברים יקרים, אנחנו לא בכיוון הנכון, התברברנו!!! וברוח שנת 2016, שבה החיים שלנו מתנהלים סביב אפליקציות וסרטונים, אז נאמץ את הסגנון של אפליקציית הניווט וויז ונשלח את עצמנו לחשב מסלול מחדש.
כמו כל דבר בחיים, גם למציאות שבה כמעט כל דבר מצולם ומופץ ברשת האינטרנט, יש יתרונות וחסרונות, והסרטון של ניסיון הדקירה (אם אפשר לקרוא לזה ככה) בצומת גיתי ממחיש זאת בצורה יוצאת מן הכלל.
תמונה של רגע הנפת הסכין על ידי המחבלת כלפי החיילים:

תמונה אחת שממחישה את המצב במדינת ישראל בשנת 2016.

האירוע צולם במצלמה המורכבת ברכב של אזרח:

כדי להבין מדוע אני טוען שהתברברנו, להלן תגובות של אנשים לסרטון – אנשים שחלקם עוסקים בתחום האבטחה, אנשי צבא, שוטרים ואזרחים. העתקתי את התגובות על הסרטון כפי שהן רק בלי השמות של האנשים כמובן:

 

  • לא. טווח קצר מידי. מזלם שהבחינו ונכנסו למצב ירי.
    כל עוד הסכין מונפת היא מהווה איום, בוודאי ובוודאי אם היא ממשיכה להתקדם לעברם למרות הנשק השלוף והדרוך.
  • אם חיילים היו מספיק ערניים, היו עוצרים אותה הרבה לפני.
  • רואים לצערי כי היא התקרבה עם הסכין שלופה אבל מוסתרת מאחורי הגב, כלומר ערנות הייתה אמורה להעלות חשד ביחס אליה הרבה קודם…
  • אנשי פלורנסט חכמי העם…… מזל שאתם פה
  • ואם היו חושדים בה קודם, אז מה???
    גם אם הוחשדה מאוחר יחסית וכשכבר הגיעה לטווח קרוב, מרגע שהוחשדה וקראו לה לעצור המשיכה להתקדם ולא זרקה את הסכין.
    מה היו אמורים לעשות? לנסות להשתלט ולחטוף דקירה בתקווה שהיא תהיה לא מספיק קטלנית???
    טוב שירו, וטוב שלמרכז מסה כדי לא לקחת סיכון.
  • היו עושים נוהל מעצר חשוד, הכי פשוט שאפשר. בלי לתת לה להתקרב כלל.
  • אבל הם קראו לה לעצור, ואיימו בנשק, ולקחו כמה צעדים אחורה. רק היה חסר שיתחילו לרוץ והיא תרדוף אחריהם.
  • מעניין כמה סבלנות היתה לך במקומם כשהסכין מונפת לעברך…
  • תגובה מצוינת ביחס למצב הסכנה . עבודה טובה של החיילים.
  • חיילים הגיבו בצורה מצוינת. זה נראה מהצד שאפשר היה לנטרל ללא ירי, אבל מ"הצד" הכל נראה אחרת. מצוין שירו. מי שמרים סכין צריך לדעת שזו התגובה שצפויה לו/ה.
  • הפנייה של החיילים למחבלת הייתה במקום ומשלא שיתפה פעולה ירו בה כמו שצריך. אסור למהר וללחוץ על ההדק במיוחד היום שיש מצלמה 📷 בכל מקום -הירי יבוצע כמוצא אחרון לאחר שנשקלו כל האמצעים האחרים כולל פנייה לחשודה להוריד את הסכין.
  • תגובה מצוינת, מהירה ואפקטיבית.
    לא צריך להיכנס לפרשנויות מיותרות. 
    יש אמצעי, יש כוונה, מוחשי, מיידי…בום. נגמר הסיפור.
    כל מה שהיה יכול לקרות לפני וכל הבדיעבדים למינהם פשוט לא רלוונטיים
  • החיילים נראים הולכים לאחור. נסוגים מפניה ולא מפחד . אלא על מנת לאפשר לה להיכנע. לחדול מהתקיפה. ומשלא נענתה להוראות החיילים. התקיימה סכנה מידית ומוחשית . ההמשך ידוע וצפוי. עבודה יפה.
  • משקף את ההבדל בין אבטחה פסיבית לאבטחה אקטיבית. כשאתה מחכה שהמחבל/ת בפוטנציה יגיע קרוב לכדי מגע כדי לפגוע בך תמיד תופתע ותגיב בהתאם לנסיבות המצטברות בנקודת הזמן-מקום. לא משנה איזה ציון תקבל זה לא יהיה אותו ציון שהיית מקבל (מנותני הציונים) באם היית ממוקם במקום טאקטי עם שליטה במרחב המאובטח שלך – מעלה חשד ,ופועל להגיב בזמן ובכלים שלרשותך.
  • שאלת הפוסט , האם היה ניתן להימנע מירי . תשובה , כן . אך בניגוד לתורה הנלמדת במצב כזה.
    א. לברוח ( מאמין שהם מהירים ממנה).
    ב. לנסות להתגונן עם הרובה כאשר הוא משמש כאלה.
    בשני המקרים = 1. לקיחת סיכון מיותר 2. השארת הסיכון בשטח כלפי אחרים.
    בסוף נראה שהאשה ממש רוצה לחטוף כדור. מרימה סכין ומול קנים שלופים מתקדמת ובשפת גופה , מבקשת , "נו תירו בי נו תירו ". וקיבלה מבוקשה.

מהן העובדות כפי שאני מבין מהסרטון ומהפרסומים בתקשורת – כמי שלא היה בשטח?

  1. שהחיילים הם היחידים שהיו בסיטואציה ולכן הם ורק הם יכולים לתאר מה הם ראו? מה הם הרגישו? מה הם הבינו? ולמה הגיבו כמו שהגיבו?
  2. החיילים הם לוחמים מגבעתי שהוצבו באזור הטרמפיאדה, הם חמושים, עם אפוד לוחם וקסדה על הראש.
  3. החיילים והמחבלת הם הולכי הרגל היחידים שהיו ליד הטרמפיאדה.
  4. בזמן האירוע, היו כלי רכב שנסעו על הכביש המקביל לטרמפיאדה.
  5. החיילים עומדים בטרמפיאדה ביחד, קרובים אחד לשני.
  6. נראה שהמחבלת נעה על המדרכה לכיוון החיילים בטרמפיאדה כאשר עד הגעתה קרוב אליהם היא מקפידה להסתיר את הסכין שבידה מאחורי הגב.
  7. כשהמחבלת קרובה לחיילים וברור שהם כבר רואים אותה, היא מרימה את הסכין בצורה שנראית כתנועת איום ולפני ביצוע דקירה.
  8. החיילים נעים ביחד לאחור ובשלב מסוים אחד מהם מבצע ירי למרכז הגוף של המחבלת.
  9. המחבלת נופלת פצועה על הקרקע.
  10. החיילים נראים כמי שמנסים להחליט מה עושים עכשיו.
  11. אזרחים עוצרים את הרכבים ומגיעים לטרמפיאדה.

התרגום שלי כמומחה אבטחה וכמי שנחשף לאירוע דרך הסרטון שצולם והופץ:
לפני הכל, חייבים להסכים על הנחת העבודה שישראל היא מדינה שמתמודדות עם פיגועים במאפיינים שונים ומשתנים מהקמתה ועד היום. ההסכמה על הנחת העבודה הזו חשובה כדי להבין שישראל אינה עוד מדינה שמתמודדת עם אירועים כאלה פעם בכמה שנים וכי היא משפיעה ישירות על קבלת ההחלטות המדיניות בכל הקשור לאילו גופים ביטחוניים יהיו במדינה, אילו אנשים יהיו רשאים לשאת נשק ולמה, מה תהיה חלוקת התפקידים והאחריות כל גוף ומה יהיה שיתוף הפעולה בין כולם.
הנחת העבודה הנוספת שיש להסכים עליה, היא שכולם אבל כולם בישראל מתמודדים עם אותו איום וכולם בסופו של דבר מבצעים את אותה משימה אל מול האיום מהסוג הזה. פיגועי הטרור הללו פוגשים את החיילים, השוטרים, מאבטחים ממלכתיים, מאבטחים אזרחיים, אזרחים נושאי נשק ואזרחים רגילים.
ברור כבר לכולם, שבמציאות העכשווית אירועים מצולמים ומופצים ברשת זמן קצר לאחר האירוע, ככה כמו שהם וללא סינון. קיומו של סרטון הוא טוב למי שמעוניין לחקור את האירוע וללמוד ממנו אבל לעיתים הוא לא טוב למי שמעוניין ליצור הרתעה אל מול היריב שיגיע בעתיד.
לא הייתי באירוע בזמן אמת ולכן היכולת שלי, כמו גם לרבים אחרים, לנסות ולהבין מה היה שם ולמה מתבססת על הסרטון שצולם והופץ בלבד ולכן כל מה שאינו נראה כעובדה ייחשב במה שאני כותב כהערכה ודעה שלי בלבד.
אין לי טענה וחצי טענה אל צמד החיילים שהתמודדו עם המחבלת, למרות שיש לי הערות מקצועיות איך אני חושב שהאירוע היה צריך להיות מטופל ולהראות. אין לי טענה אל החיילים כי הם אלה שנשלחים בקצה שרשרת המזון לבצע את המשימות בשטח וברור לי שמבחינתם הם עשו את הטוב ביותר שיכלו ואת הטוב ביותר שיצא להם בסיטואציה. יש לי טענות למי ששולח את החיילים האלה לביצוע המשימה, ולמה? כי אני חושב שאחרי כל כך הרבה שנים של התמודדות עם אירועים מהסוג הזה, כשברור שגם חיילי צה"ל פוגשים אותם בגזרות שתחת אחריותם, הגיע הזמן שנראה חיילים שיודעים להתמודד איתם ביכולת סגירת הגזרה, בחירת העמדות הטקטיות, חלוקת תפקידים, יכולת זיהוי מקדים, הבנת תמונת המצב הכללית של מאפייני האיומים בגזרתם, יכולת החמרה, יכולת טיפול בצורה נכונה ונחושה באירוע והיכולת להראות ולהתנהג כחיילים לוחמים בצה"ל. עכשיו השאלה היא, האם צה"ל הבין כבר שחוץ מללמד את החיילים הלוחמים שלו לדעת להילחם בשדה הקרב הוא צריך ללמד אותם איך לבצע משימת אבטחה בצורה מקצועית, וכאן מדובר במשימת אבטחה נטו ולא בשדה קרב.
יסלח לי צה"ל ויסלחו לי החיילים, אבל אם לא הייתי יודע שמדובר בסרטון שמציג אירוע שקרה באמת, הייתי חושב שאני צופה בסצנה מתוך סרט בסגנון גבעת חלפון אינה עונה או בעוד מערכון של מישהו שממסה להצחיק אותי.
לא סתם הוספתי לכתבה חלק מהתגובות לסרטון כפי שנכתבו על ידי אנשים שונים בתפקידים שונים. עשיתי זאת כדי להמחיש לכם את העובדה הראשונה שכל אחד רואה בעיניים שלו משהו אחר ואת העובדה השנייה שבכל הקשור לתורת עבודה ונהלים הקשורים להתמודדות מול מחבלים כאלה אנחנו נמצאים במגדל בבל שיש בו הרבה אנשים המדברים שפות שונות.
לי, החיילים בסרטון נראים כמי שלא מבינים מה נפל עליהם, כאילו שזו הפעם הראשונה שהם נחשפים לתקיפה מהסוג הזה. נראה שלמרות שרק היא והם נמצאים שם, הם מוצאים את עצמם מופתעים איך היא הגיע עד אליהם. נראה שהתגובה שלהם למצב שבו ברור שמדובר במחבלת, הרגע שבו היא מניפה את הסכין, היא תגובה טבעית של מי שלא יודע בדיוק מה עליו לעשות במצב הזה ולא כמי שעבר הכשרה והדרכות מקצועיות – אני מתכוון להליכה המשותפת של החיילים לאחור. בהחלט יכול להיות שההליכה לאחור נבעה מהרצון של החיילים ליצור טווח טוב לביצוע ירי. אני בטוח שיש לחיילים את היכולת להסביר למה הם פעלו ככה אבל אני מתייחס לאיך זה נראה בסרטון.
בצורה הפשוטה ביותר שיש ומבלי לסבך ולהסתבך בהסברים, בסרטון רואים בחורה בוגרת, כנראה ערבייה לפי הלבוש, שהגיע אמנם עם סכין כדי לפגוע בחיילים אבל נראה שהיא לא באמת יודעת איך להיות מחבלת זה נראה כאילו שביימו אותה לתפקיד ואז רואים שני חיילי צה"ל, הססנים, חוששים, לא נחושים, לא מגיבים בחוזקה אל מול המחבלת שמולם, הולכים לאחור, נראים כאילו שמחפשים פתרונות למצב ואחרי שיורים במחבלת לדעתי הם גם נראים המומים ממה שחוו לפני רגע.
מצטער אבל אני ראיתי בסרטון חיילים שלא מזכירים אפילו בקצת לוחמים, מצטער שאני מציג את זה כך אבל עדיף לי לשים את דעתי על השולחן מאשר לצייר תמונת מצב דמיונית.
לסיום החלק הזה אומר שמבחינת ישראל והעולם האירוע הזה הסתיים ומה שנשאר ממנו זה הסרטון הזה שכבר הופץ ברשת האינטרנט וזמין לכולם. הסרטון הזה ייתן את התשובות לגבי כל השאלות שעולות מהאירוע וכולל על הנראות והתפקוד של חיילי צה"ל.

אז מה לדעתי צריך ואפשר לעשות כדי להשתפר?

  1. תורת עבודה, סמכויות ונהלי פתיחה באש – הגיע הזמן ליצור תורת עבודה אחידה שנותנת מענה לכלל המצבים האפשריים ומתאימה לכלל כוחות הביטחון בישראל. יש להגדיר סמכויות ונהלי פתיחה באש אשר מאפשרים לכוחות הביטחון לפעול ללא חשש, בשקט נפשי, בביטחון מלא ומתוך ידיעה שיקבלו גיבוי מלמעלה. יש לזכור שאנחנו מתמודדים מול מחבלים. יש ליצור מצב שכולם מדברים באותה שפה ומבינים את אותו דבר ולמנוע מצב של מגדל בבל.
  2. הגיע הזמן להשקיע משאבים ומאמצים בבניה מחדש של הביטחון העצמי וכוח ההרתעה של כוחות הביטחון השונים ולמחוק לאלתר את המצב הנוכחי בו ברור שכל האירועים מסביב, כל הסיסמאות והאמירות של גורמים פוליטיים ומפקדים, משפיעים על הכוחות בקצה, אלה שמבצעים את המשימות בפועל בשטח.
  3. הגיע הזמן להעביר מסר חד משמעי וברור שכל מי שייצא לבצע פיגוע כנגד אזרחים ו/או כוחות ביטחון בישראל, בכל מקום ובכל זמן ולא משנה גילו, מינו, דתו ויכולתו, דינו יהיה בצורה של תגובה מהירה, נחושה ויכול להיות שקטלנית עד כדי שתגרום לו מוות. כדי להגיע למצב הזה יש ללמד את כלל כוחות הביטחון את העבודה.
  4. הגיע הזמן שכוחות הביטחון בישראל יבינו שעליהם להתמקד בהכשרות מקצועיות בתחום האבטחה שכוללת גם התמודדות מול מחבלים שפועלים במאפיינים כפי שנראים בשנה האחרונה ובכלל בישראל. אי אפשר ללמד חייל איך להלחם בשדה הקרב במלחמה ולאחר מכן לשלוח אותו למשימות שאינן משימות מלחמה ולצפות שידע מה לעשות. העיקרון צריך להיות, שכל מי שיתכן וימצא את עצמו במצב של התמודדות מול תקיפה כזו יעבור הכשרה מקצועית מתאימה.
  5. הגיע הזמן שצה"ל יבין שקסדה על הראש מתאימה ונחוצה בשדה הקרב אבל מפריעה ולא הכרחית במשימת אבטחה. איך מצפים מחייל שעומד בשמש שעות להיות ערני ונחוש כשהקסדה הזו על הראש שלו.
  6. הגיע הזמן להגדיר גבולות בתוך הדמוקרטיה בישראל שבין היתר יקבעו שניתן למנוע פרסום סרטון שצולם על ידי עובר אורח. לא כל סרטון צריך לעלות לרשת האינטרנט ואם הוא כבר עלה אז יורידו אותו.
  7. הגיע הזמן שהפוליטיקאים, המפקדים והמנהלים יתחילו לתת גיבוי מלא קודם כל ישירות מול הלוחמים ובהמשך באמצעי התקשורת.

זכרו"שאבטחה צריך לקיים" בכל מקום, בכל זמן ומול כל יריב - במקצועיות ובנחישות

כתיבת תגובה