כששוטר תוקף חייל ממוצא אתיופי – גזענות או אי הבנת האחריות

כהרגלנו נתחיל עם מה שפורסם בתקשורת:

תיעוד: שוטר התנפל על חייל והיכה אותו

המשטרה השעתה שוטר שצולם מתנפל על חייל ומכה אותו בזירת חפץ חשוד. המשטרה: מגנים התנהגות השוטר, החקירה הועברה למח"ש. החייל: "ההרגשה משפילה". 

שוטר שהוצב אתמול (יום א') באירוע של חפץ חשוד בחולון תועד מתנפל על חייל צה"ל, מכה אותו ולאחר מכן עוצר אותו ללא סיבה נראית לעין. בעקבות הסרטון השעתה המשטרה את השוטר והעבירה את חומר החקירה למחלקה לחקירות שוטרים. החייל שוחרר.

אחיו של החייל סיפר: "הגעתי למקום חמש דקות אחרי המקרה. את הסרטון מסרו לנו שכנים והוא צולם במצלמה ביתית. זה פשוט מזעזע. אחי התגייס לא מזמן, הוא בחור טוב ותלמיד מצטיין. הוא בחיים לא מישהו שילך מכות. הם פשוט חיות, לא בני אדם. עדיין לא הצלחתי לדבר איתו".

מהמשטרה נמסר כי "מדובר באירוע שהחל אתמול בשעה 18:00 בעקבות חשד לחפץ חשוד בחולון. העולה מהסרטון הנצפה לא עולה בקנה אחד עם ערכי משטרת ישראל ואנו מגנים התנהגות מעין זו. חומר החקירה הועבר למח"ש. השוטר הושעה".

החייל שהותקף אמר כי "ההרגשה משפילה, אני סובל מכאבים. הלכתי לחנות שעוזרת לחיילים בודדים, לא ידעתי שיש חפץ חשוד, באתי לשאול את השוטר מה קרה, והוא אמר לי 'תסתובב או שאני לא יודע מה אנשי עושה לך', והתחיל לדחוף אותי. אמרתי לו אל תשתמש בכוח, הוא העיף אותי מהאופניים, והתעמת איתי. אנחנו משרתים את המדינה וזה מה שמקבלים. אמרו לי בתחנה שתקפתי שוטר, הייתי בתחנה בלילה. היום שוחררתי. הם צריכים לעשות את התפקיד שלהם, אבל לא בצורה כזאת מגעילה".

 

החייל סיפר עוד כי "השוטר אמר לי 'אני עושה את תפקידי ואם הייתי צריך לירות לך כדור בראש הייתי עושה זאת. אני גאה בתפקידי'. התנגדתי שישימו לי אזיקים, לא רציתי אחרי שחטפתי מכות וכולי דם. הרמתי אבן כי פחדתי, הרגשתי שאין לי ברירה. רק רציתי שיתרחקו. השוטר אמר לי 'אתן לך כדור בראש'".

 

דוברת משטרת מחוז תל אביב סגן ניצב הילה חמו מסרה בתגובה: "על פניו תיעוד האירוע, עוד בטרם נבדק לעומקו, מצביע על התנהגות פסולה מצד השוטרים באופן שחורג מנורמות ההתנהגות המחייבות בארגון. השוטרים הושעו והחומר הועבר מיד לחקירת מח"ש. בהתאם לממצאי החקירה יתקבלו החלטות בנוגע להמשך שירותם".

 

האירוע כפי שצולם במצלמה ביתית:

כידוע, האירוע גרם לתגובות קשות כלפי התנהגות המשטרה בכלל והתנהגות השוטרים באירוע בפרט. תגובות שהגיעו להאשמות קשות על גזענות כלפי העדה האתיופית. סיפורים נוספים של תקיפות נגד אתיופים והפגנה גדולה בכיכר רבין בתל אביב שיצאה מכלל שליטה.

לשאלה איך הכל התחיל? התשובה ברורה ותהיה – שוטר אחד מתוך משטרה שלמה, במשימה אחת מתוך מאות משימות, בעיר אחת ומול חייל אחד.

התשובה לשאלה מדגישה שוב את מה שכתבתי ואמרתי פעמים רבות, בכל מערכת גדולה ככל שתהיה מי שמבצע את העבודה זה אותו עובד בקצה. אותו עובד שמוצא את עצמו בשטח מתמודד עם אירועים שונים, קלים או קשים הדורשים ממנו להתעלם מכל מה שעובר עליו ולקבל החלטות נכונות.

כשמדובר בעובדים בתפקידי ביטחון בצבא, בשב"כ. במוסד ובמשטרה מחיר הטעות בתהליך קבלת ההחלטות יכול להיות קשה וכזה שמוביל לבעיה גדולה יותר מזו שהתחילה בנקודה הקטנה.

אחרי האירוע קראתי הרבה מהתגובות וזיהיתי בחלקן כעס מעורב עם רגשות על כך שמעזים לבוא אל השוטרים בטענות.

נתייחס לאירוע במיקרו – ברמת השוטר:

השוטר הוצב באירוע של חפץ חשוד. באירוע מסוג זה, על השוטרים להרחיק כל מי שנמצא בגזרה למרחק של לפחות 50 מטר. וזה כביכול מה שהתכוון לעשות השוטר.

מכאן אנחנו נצמדים למה שנראה בסרטון:

החייל עומד על המדרכה עם אופניים ומדבר בטלפון – עסוק בשיחת טלפון ויתכן שלא שם לב שמתרחש לידו אירוע ביטחוני.

אני מעריך שהשוטר פנה לחייל עוד לפני שהגיע אליו, כלומר תוך כדי תנועה אליו. יתכן שבשלב זה השוטר לא שם לב שהחייל מדבר בטלפון ואולי לא שומע אותו או לא מרוכז בפנייה אליו.

השוטר שמגיע לחייל, נראה מיד משתמש בידיים תוך שהוא תופס את כידון האופניים ומתחיל לדחוף אחורה – חיכוך מיותר ולא הכרחי בשלב זה.

בשלב הזה החייל נראה שממשיך לדבר בטלפון וכנראה שאינו באמת מבין מה השוטר רוצה ממנו.

התוצאה של חוסר התקשורת בין השוטר לחייל נראית בהמשך הסרטון, כולל שימוש בנשק ללא ירי אמנם אבל שימוש.

להזכירכם שנגיעה באקדח נחשבת לשימוש בנשק גם אם השוטר לא שלף אותו מהנרתיק.

במבחן המיקרו השוטר טעה ובגדול. השוטר פעל בחוסר סבלנות, בעצבים ואולי בתוספת קצת אגו מתוקף תפקידו כאיש חוק שלא מקשיבים לו.

 

החמרת המצב הינה תוצאה של סיווג מוטעה של האירוע, של המצב – יש חפץ חשוד וצריך להרחיק אנשים, זהו, פשוט.

האם החייל מהווה איום כלשהו? האם החייל קשור לחפץ החשוד? האם, למרות שאני רואה אדם לבוש במדי צה"ל יתכן שהוא מתחזה? אלה השאלות שהשוטר היה צריך לשאול את עצמו כדי לדעת לבחור את המענה הנכון.

השוטר לא עשה שום פעולה יעילה בשלב סיווג האירוע מול החייל ולכן נגרר להחמרת מצב שכמעט והסתיימה בשליפת אקדח.

אם רק היה ניגש לחייל בצורה רגועה, מבקש ממנו לנתק את השיחה, מסביר לו שיש חפץ חשוד קרוב ושעליו פשוט להתרחק אז החייל, ולא משנה מה מוצאו, היה מסתובב ומתרחק.

דרך אגב התנהגותם של כל השוטרים שהצטרפו לאירוע אפילו גרוע יותר מהשוטר שהתחיל את האירוע. השוטרים האלה הצטרפו לאירוע בלי להשקיע מחשבה, ולו הקטנה ביותר, על מה קורה פה.

איפה השאלה המרכזית שמדובר בחייל צה"ל במדים? גם הוא בתפקיד ביטחוני. זה כאילו שתבוא לשוטר אחר במדים ותתקוף אותו. אותו דבר.

כל איש ביטחון, חייב להכיר ולשלוט בסמכויות שניתנו לו על ידי המדינה ואסור לו לחרוג מהן כי במידה ויעשה זאת ייענש בחומרה. גם איש ביטחון לא יכול לקחת את החוק לידיים!!!

עכשיו בואו נשאל את השאלות ברמת המאקרו:

האם המשטרה הכשירה את השוטר להתמודדות מול מצבים כאלה? האם המשטרה דואגת שבהכשרות שהשוטר עובר יהיו תכנים שמלמדים איך ניגשים לאירוע שאינו לחימה נטו? שמלמדים כיצד לפעול להשגת המטרה מבלי להחמיר מצב? כיצד להשתלט על אדם מבלי להרביץ לו מכות או לאיים עליו באקדח?

האם המשטרה מקפידה להימנע מעומס עבודה חריג בסידור העבודה של השוטר?

האם המשטרה מלמדת את השוטר מהן הסמכויות שניתנו לו ומה משמעותן בדרך שיבין זאת וידע ליישם אותן בשטח?

השאלות חשובות כי יתכן שהקורסים אינן מותאמים למאפייני האירועים במציאות.

יתכן שהחומר הנלמד מועבר בעיקר בדרך של הרצאות בכיתה ולא בלמידה דרך הרגליים, בתרגול מצבים.

יכול להיות שבבחינת צורת הלמידה, השוטר לומד להיות אלים, ואלימות במצבים מסוימים, בעיקר באפורים, אינה הפתרון הנכון.

הלוואי שהאירוע לא היה קורה, אבל אם כבר קרה אז עכשיו על כל הנוגעים בדבר לשבת ברצינות וביסודיות וללמוד ממנו מה אפשר וצריך לשפר.

זכרו, "אבטחה צריך לקיים" תוך ידיעה מוחלטת של מה מותר ומה אסור!!!

כתיבת תגובה