כיצד להפוך מערך אבטחה הגנתי למערך אבטחה תוקף

בשנתיים האחרונות החלה לנשוב רוח של שינוי חשיבתי בשאלה כיצד צריך להראות מערך אבטחה אזרחי ואט ואט, בזכות יוזמה של מספר אנשי מקצוע בודדים (בינתיים) ושל בעלי תפקידים בחטיבת האבטחה, ניתן לראות מתקנים מאובטחים שעברו למערך אבטחה התקפי. מה שהתחיל כפיילוט ביוזמת קב"ט איקאה לשעבר, מר בן אברהם, הופך להיות הגיוני ומשכנע.

במתקן הנדרש בהצבת מערך אבטחה, הכולל מספר מאבטחים במשמרת, אופי המערך יותאם לאיומים ולמאפייני הסביבה ולא יוצב בצורה אוטומטית וחסרת חשיבה מקצועית.

מערך אבטחה תוקף מעלה את הביטחון העצמי של המאבטחים, יוצר כוח הרתעה גבוהה, מעלה את הסיכוי לאיתור היריב במעגלים החיצוניים למתקן ומקשה על היריב להרגיש בנוח.

יצירת מערך אבטחה התקפי מחייב שינוי גישה וחשיבה, הכשרה מקצועית בנושא איתור חריגים ותכנית כשירות שנתית וכל זה תוך אמונה בשיטה.

מר בן אברהם, שכבר הספיק להעביר את שרביט האבטחה באיקאה לקב"ט חדש, עשה את הבלתי יאומן והצליח בעזרת אמונה וכוח שכנוע לגרום למקבלי ההחלטות בחטיבת האבטחה להעז לצאת מהקופסא ולנסות לאמץ את שיטת האבטחה בגופים הממלכתיים לאבטחה האזרחית (אם תרצו אין זו אגדה). התוצאה לא אחרה לבוא וכיום מערכי האבטחה בסניפי איקאה הינם מערכי אבטחה תוקפים שמצליחים לעמוד במבחנים קשים בזכות רמת ההכשרה שקיבלו המאבטחים והתרגול שמבוצע להם במהלך השנה.

בן אברהם הגדיל לעשות והצליח לממש את השיטה גם בתחנה המרכזית בירושלים, שנמצאת כיום תחת אחריותו, וכל זאת למרות כל הקשיים והמכשולים שצצו בדרך.

ההדרכה המקצועית מועברת על ידי יוצאי יחידות המבצעים בשירות הביטחון הכללי שהינם נחשבים למומחים בתחום האיתור ההתקפי. חברת אמטוס הישראלית מהווה דוגמא מצוינת לחברה בעלת ניסיון מבצעי רב ולכן זה לא במקרה שהינה שותפה מלאה לשינוי שבוצע באיקאה בכך שתכננה ומעבירה יום עיון של 8 שעות שבו מצליחים המדריכים להעביר את המאבטחים לעולם האיתור ההתקפי. הקב"ט הנוכחי ממשיך לשפר את היכולת הנרכשת ביום העיון על ידי ביצוע תרגילים ושיתוף פעולה עם מכללות לאבטחה שמבצעות עבורו תרגילי תקיפה על הסניפים.

בזכות השיטה אתה הקב"ט הופך את המאבטח שלך מסוג של דחליל משועמם לסוג של מכשול מאיים שקשה ומפחיד לעבור אותו וכל המערך שלך הופך להיות למורגש ויעיל.

על מה מושתת השיטה?

השיטה באה להתאים את מערך האבטחה למתקן, לאיומים הרלוונטיים ולמאפייני היריבים הפוטנציאלים שעמם מתמודדים.

השיטה הופכת את תפקיד המאבטח למעניין יותר בכך שבמהלך המשמרת אינו עומד סתם ליד שער המגנומטר ואינו ממתין שהבעיה תגיע אליו, אלה מבצע פעולות אקטיביות ואפקטיביות אל מול כל אדם אשר מגיע למתקן ומעוניין להיכנס אליו.

השיטה גורמת ליריב להבין שבמתקן קיים מערך אבטחה מקצועי ופעיל נגדו שממש מחפש אותו ומקשה עליו להימצא בסביבה ולבצע פעולות בנוחות וברוגע.

עצם ביצוע פעולות אקטיביות מצד המאבטח גורם ליריב אי נוחות שיכולה לגרום לו לבצע טעויות שונות בהתנהגות, טעויות אלו הם הסימנים המחשידים שמסייעים למערך האבטחה לזהות אותו במעגלים החיצוניים.

השיטה הותאמה לעולם האבטחה האזרחית על בסיס תצפיות ותרגילים רבים שבוצעו למאבטחים ושהוכיחו שמאבטח שעומד ליד שער מגנומטר הופך להיות תלוי במכשיר ומפסיק לחשוב אבטחה, מפסיק להסתכל על אנשים כדי לחפש סימנים מחשידים וממתין שיקרה משהו כדי להגיב.

השיטה מונעת מצב שבו במתקנים עם תנועת אנשים גדולה מאוד, אלפים ועשרות אלפים ביום, נוצר ריכוז קהל קבוע בהמתנה בתור לבדיקה שמאפשר ליריב לבצע את זממו מבלי לנסות ולהיכנס למתקן ובלי להתחכך עם מערך האבטחה שממתין לו בקו הבידוק.

השיטה גורמת להתאמת מערך האבטחה לאיומים והופכת אותו ליותר ממוקד משימה וליותר מקצועי – הכוונה היא שלא כל מערך האבטחה צריך לכלול רק מאבטחים רמה ב' חמושים אלה צריך לשלב בודקים ביטחוניים/מאתרים לא חמושים ומאבטחים רמה ב' חמושים שיכולים לתת מענה מלא למצב חירום.

כמי שמעביר כיום הדרכות רבות באבטחה האזרחית ומאמין בשיטה ובשינוי, כולי תקווה שמי שהתחיל והצליח ימשיך בכל הכוח על מנת להוסיף עוד מתקנים שיאמצו אותם ושקב"טים נוספים ייחשפו וילמדו כיצד לעשות זאת.

זכרו, ש"אבטחה צריך לקיים" וחשיבה מחוץ לקופסא, תעוזה וכוח רצון יעזרו לכם בכך.

כתיבת תגובה