הפיגוע במלון פארק בנתניה – בעיני האבטחה

הפיגוע במלון פארק בנתניה בוצע ב – 27 למרץ 2002 ערב פסח, ליל הסדר. הפיגוע היה המשך ישיר לפיגועים רבים אחרים שבוצעו החל משנת 2000 במסגרת האינתיפדה השנייה.

מלון פארק בנתניה נהג לערוך כל שנה ליל סדר פסח לאורחים בחדר האוכל שנמצא בקומת הכניסה. בערב הפיגוע השתתפו בליל הסדר במלון 250 אורחים רובם משפחות וזוגות מבוגרים.

הפיגוע בוצע על ידי מחבל אחד שנכנס לחדר האוכל דרך הכניסה הראשית, וכשהיה במרכזו התפוצץ בעזרת חגורת נפץ שנשא על עצמו. בפיגוע במלון פארק נהרגו 30 אנשים ונפצעו כ – 160 נוספים.

באותו ערב הוצב מאבטח בכניסה למלון לצורך זיהוי ובדיקת הנכנסים. אז איך בכל זאת מצליח מחבל להיכנס דרך הכניסה הראשית, למצוא את חדר האוכל, להגיע למרכזו ולהפעיל את חגורת הנפץ שעל גופו מבלי שמישהו יפריע לו?

בשעה 14:00, במקביל להכנות שנעשו במלון פארק, יצאו המחבלים עודה ופתחי חטיב מדירה בטול כרם. חטיב קיבל לידיו תעודת זהות מזויפת כתושב טייבה וכסף לרכישת רכב מסוג רנו אקספס בעל לוחיות צהובות. עודה נשא על גופו חגורת נפץ עם 10 ק"ג חומר נפץ כאשר הוא מחופש לאישה. פתחי שימש כנהג הרכב וכמוביל ליעד הפיגוע. השניים החליטו לחפש יעד לביצוע הפיגוע בישראל – מקום עם ריכוז קהל גדול.

המשמעות הינה שכאשר היה לשניים את הרצון לבצע פיגוע ואת האמצעים הדרושים לכך כל שנשאר להם זה לאתר את היעד. במקרה זה המחבלים לא סימנו יעד מראש אלה החליטו לבצע איסוף מל"מ תוך כדי תנועה.

למאבטחים המוצבים במתקנים השונים, כולל בבתי מלון, יש סיכוי לזהות זוג מחבלים בשלב החיפוש אחר יעד לפיגוע רק אם למדו איתור חריג על פי סימנים מחשידים וצוייחו על כך בתדריכים.

עודה וחטיב החליטו לנסוע לעיר הרצליה על מנת למצוא מקום הומה אדם וכך עשו. לאחר שהסתובבו עם רכבם בהרצליה ולא מצאו ריכוז קהל מתאים, המשיכו לעיר תל אביב. גם בתל אביב השניים לא הצליחו למצוא ריכוז קהל גדול מספיק. החיפושים בהרצליה ובתל אביב לקחו לשניים חמש שעות. בשלב זה עודה סיפר לחטיב שהוא מכיר היטב את בתי המלון בנתניה כי עבד בה כשב"ח (שוהה בלתי חוקי) ולכן הציע לנסוע לחפש בה את היעד המתאים. ההחלטה התקבלה והשניים נסעו מתל אביב לנתניה עד שעצרו את רכבם באזור המערבי ליד מלון פארק. היעד לפיגוע נבחר – מלון פארק בנתניה.

השעה שעת ערב, 250 המשתתפים בליל הסדר במלון פארק שהו כבר בקומת הכניסה כאשר חלקם ישובים בחדר האוכל וחלקם ממתינים באזור הלובי.

המאבטח ששובץ לעבודה במלון, בערב חגיגי זה, לא היה המאבטח הקבוע של המלון אלה מאבטח מחליף מחברת שמירה, שאינו מכיר היטב את המלון ואת סביבתו. בחקירתו סיפר שתודרך לעמוד בכניסה למלון על מנת לבדוק את הנכנסים ומידי פעם לבצע סיור בשתי הכניסות הנוספות של המלון. המאבטח זוכר שבדק היטב את כל הנכנסים למלון ואינו זוכר שהמחבל המחופש לאישה שנכנס בשעה 19:15 עבר דרכו. עדי ראייה מספרים שהמאבטח לא עמד ממש בכניסה אלה ליד הדלפק ומשם הסתכל על הנכנסים מבלי שבדק אותם. מנהל המלון היה גם הוא נוכח בערב זה כשהוא חמוש באקדח.

אורחים שישבו בלובי טוענים שלפתע זיהו אדם במראה אישה, כנראה עם פאה נכרית ומשקפיים צהובים, מסתובב בלובי לבד, לבוש במעיל שלושת רבעי שחור ועם ידיים בכיסים. בדיעבד טענו שנראה לא מתאים כי כולם היו חלק ממשפחות או זוגות, והוא היה לבד.

הם ראו את המחבל נכנס לחדר האוכל כאילו הוא מחפש מקום לשבת, די נינוח ורגוע, ופתאום נשמע פיצוץ עז. בשלב זה חטיב שהמתין בחוץ ברכב הבין שהפיגוע הצליח והעביר דיווח למשלחיו.

הטעויות באבטחה:

 
  1. ההתייחסות לאבטחה בהתאם לרוח התקופה, תקופת פיגועים, היתה מוטעית – היה צורך להחמיר ברמת האבטחה ובמינימום להשאיר את המאבטח הקבוע ועד הוספת מאבטח נוסף.
  2. דווקא בערב חג החליטו להחליף את המאבטח הקבוע של המלון במאבטח חדש שאינו מכיר ואינו שולט במשימה.
  3. המאבטח תודרך לביצוע המשימה אבל לא היה מי שיפקח על רמת הביצוע שלו כדי למנוע מצב שאינו עומד במקום או שאינו מבצע בדיקה לנכנסים – בפועל מי שהיה צריך לבצע את הפיקוח על המאבטח היה מנהל המלון.
  4. המאבטח תודרך לבצע מידי פעם סיור לשתי הכניסות הנוספות הקיימות במלון – לא נאמר למאבטח שכאשר הוא עוזב את הכניסה הראשית, על מנת לבצע את הסיור, עליו לסגור את דלת הכניסה הראשית עד שהוא חוזר או לסירוגין להציב בעל תפקיד אחר במקומו.
  5. באירועים סגורים שבהם אנשים מזמינים מקום בתשלום ישנה שליטה שמית על המגיעים – לא נעשה שימוש נכון ברשימה.

הלקחים בנושא אבטחה:

 
  1. בתקופות ובאירועים רגישים אל תחליף את הכוח הקבוע בכוח זמני שאינו מיומן לביצוע המשימה.
  2. במידה ואין לך ברירה ואתה חייב להחליף את המאבטח הקבוע, דאג לבצע למאבטח החדש תדריך מפורט עד לרמת ראש הסיכה ובדוק הבנה וביצוע בפועל.
  3. במתקן שבו מספר פתחים, צור מצב שרק הכניסה הראשית פתוחה ובשליטה והשאר סגורים ונפתחים בפיקוח רק לאחר זיהוי שמי.
  4. אסור לעזוב כניסה פעילה ולהשאירה פתוחה ללא מאבטח, גם לא לזמן קצר. בפרק הזמן הזה היריב ייכנס.
  5. למד את כוח האבטחה את נושא איתור החריד על פי סימנים מחשידים.
  6. למד את העובדים שלך לאתר אדם שאינו שייך למקום על פי סימנים מחשידים.
  7. כשיש לך שליטה על המוזמנים, השתמש ברשימה כאמצעי נוסף לסינון כך שתיצור מעגל אבטחה נוסף גם אם אינו מבוצע על ידי מאבטח.

לסיכום:

גם באירוע המצער במלון פארק ידו של היריב היתה על העליונה ולא רק בזכות יכולותיו הוא אלא גם בזכות טעויות בביצוע האבטחה במקום. גם האירוע הנ"ל מוכיח שפעולות האבטחה קשורות לסיכויי ההצלחה של היריב. היה ניתן למנוע את כניסתו של המחבל המתאבד למלון פארק בנתניה!!! שני המחבלים, עודה וחטיב, הוכיחו לנו שכאשר היריב מצליח להיכנס לגזרה בה הוא רוצה לבצע את המשימה הוא לא חושש להסתובב בחיפוש אחר היעד המועדף עליו אפילו אם הינו מסתכן בהתקלות עם כוחות ביטחון. השניים הסתובבו חמש שעות באזור המרכז ברכב שאינו שלהם, עם תעודות זיהוי מזויפות וחגורת נפץ שמוכנה להפעלה, ברור שכל עצירה שלהם, מכל סיבה, היתה גורמת להם לברוח או להיתפס. 

בצד האבטחה, קב"ט שיידע להשקיע בהכשרה מקצועית למאבטחים שלו, יקפיד לעבוד בצמוד לנהלים קשיחים, יפקח על רמת הביצוע ויציב את עצמו במקום הנכון ובזמן הנכון יצליח להגדיל את הסיכוי לאיתור היריב מוקדם ולמנוע פגיעה באזרחים חפים מפשע. 

מניסיוני, מערך אבטחה המיומן באיתור החריג צובר ביטחון עצמי בשלב הביצוע ומצליח להוות מכשול אמיתי ליריב.

זכרו, ש"אבטחה צריך לקיים"

כתיבת תגובה