המקצוע – אבטחה

לפני כחמש שנים כל מי שרצה לעבוד כמאבטח, בגוף שאינו ממשלתי, היה צריך לקרוא בעיתון את מוסף הדרושים ולהתחיל בסבב ראיונות סתמיים בחברות אבטחה. אחרי שלב מילוי טופס ורצון לעבוד קיבל ה"מאבטח" החדש אקדח והחל לעבוד בכל מקום שאמרו לו ללא הכשרה מקצועית, ללא בדיקת התאמה מקצועית וללא הנחיות ברורות לביצוע העבודה כראוי. שכר מינימום, משמרות  והנה המקום נחשב למאובטח על פי כל הדרישות. מדובר בחוסר אחריות של כל הגופים, חברות האבטחה והחברות ששכרו את שרותיהן. מדובר בזילות תחום האבטחה ובאי הבנה שאבטחה זה מקצוע.

אבטחה זה מקצוע כמו כל מקצוע אחר אשר דורש התאמה, הכשרה מקצועית, מבחנים מקצועיים, אימונים, תחזוקה שוטפת והשקעה בעובד. אבטחה זה מקצוע שונה כי מחיר הכישלון שווה חיי אדם. לא כסף, לא ציוד, לא מבנה – חיי אדם!!!

לפני חמש שנים בערך הבינה חטיבת האבטחה במשטרת ישראל שאבטחה זה מקצוע ולכן צריך לעשות שינוי אמיתי כדי לממש את הגדרה זו. ואכן המשטרה החלה בהנחיות חדשות שקובעות שכל מי שרוצה לעבוד כמאבטח חייב לעבור קורס אבטחה מקצועי בבית ספר לאבטחה מקצועי מאושר משטרת ישראל. התכנים בקורס מונחים ומוכתבים על ידי המשטרה, המדריכים מאושרי משטרה ומתקני האימון נבדקים ומאושרים על ידי המשטרה. אכן מדובר בתחילתה של תקופה שבה כולם מתחילים להבין שכדי לבצע אבטחה מקצועית, אשר תוכל להתמודד עם האיומים הקיימים, צריך להשקיע בכח אדם מתאים ומקצועי.

בהמשך החליטה המשטרה שגם מנהלי האבטחה חייבים לעבור קורס מקצועי ולכן שלחה את כל המנב"טים והקב"טים לקורס מקצועי ארוך שבו מלמדים מהי אבטחה, כיצד מוציאים אותה לפועל ומה חייבים לעשות כדי שתהיה יעילה.

כולם יודעים שלטנגו צריכים שניים. המשטרה היא רקדן אחד בטנגו, רקדן שהחל ללמוד לרקוד טוב אבל הרקדן השני שהם חברות האבטחה והחברות הצרכניות לא מצליחות להתקדם בריקוד ולכן "תקועות" עדיין בצעדים הראשונים.

האבטחה בחברות הללו מנוהלת לרוב על ידי יוצאי תחום האבטחה הממשלתי ו/או אנשים עם ניסיון רב שנים שמכירים היטב את התחום ולמרות זאת מנסים להרוויח כמה שיותר כסף על חשבון רמת הביצוע ועל חשבון המאבטחים.

כיצד התנהגות זו באה לידי ביטוי?

אי עמידה בהנחיות משטרת ישראל, גיוס אנשים שאינם מתאימים לעבודה באבטחה, ניצול מאבטחים בתשלום שכר מינימום, עבודה ללא נהלים מוגדרים וכתובים, עבודה ללא פק"מ אבטחה ותיק שטח, אי ביצוע ביקורות, אי ביצוע תרגילים, אי ביצוע אימונים תקופתיים, אי מתן סמכויות למנב"ט בארגון/חברה ועוד דוגמאות רבות.

הטנגו יהיה מושלם רק כאשר שני הרקדנים ירקדו ביחד בתיאום מלא.

האבטחה תהיה מושלמת רק כאשר כולם יבינו שמדובר במקצוע, במקצוע חשוב במיוחד.

האבטחה תהיה מושלמת רק כאשר המנהלים יבינו שהמאבטח בקצה הוא זה שמוציא לפועל את ההנחיות בשטח, שהוא זה שיפגוש ראשון את היריב והוא הראשון שיוכל למנוע פיגוע ולהציל חיים ולכן צריך קודם כל להשקיע בו את כל מה שיש ודרכו להפוך את האבטחה ולמקצוע ראוי וחשוב שיש בו גם תגמול בהתאם.

אבטחה אמנם לא קשה לביצוע אבל בהחלט דורשת הגדרות ברורות וישימות.

כדי שזה יצליח צריך שכולם ישתפו פעולה ויפסיקו להסתכל דרך החור של הגרוש כי איך שלא נסתכל על זה נראה שהמקצוע – אבטחה!!!

כתיבת תגובה