אבטחת אישים – 2 ניסיונות התנקשות באותו יום, באתיופיה ובזימבבואה

ניסיון התנקשות בראש הממשלה: הרוג ו-150 פצועים בפיצוץ בעצרת בבירת אתיופיה

רימון הושלך לאזור שבו נאם המנהיג הצעיר אבייה אחמד, המוביל רפורמות היסטוריות ומקדם שלום עם אריתריאה השכנה. הוא לא נפגע, ואמר כי "כוחות המתנגדים לאתיופיה מאוחדת" אחראים לתקרית

ניסיון התנקשות בנשיא זימבבואה אמרסון מננגגואה. על פי דיווחים שפורסמו היום (שבת) בתקשורת המקומית, התרחש פיצוץ באצטדיון בבולאוואיו, שם ערך הנשיא עצרת לקראת הבחירות שיתרחשו בחודש הבא. מהדיווחים עולה כי מננגגואה לא נפגע והוא פונה במהירות מהזירה.

ביום שבת ה – 23 ליוני 2018 בוצעו 2 ניסיונות התנקשות שונים בשתי עצרות של 2 מנהיגים – ראש ממשלת אתיופיה ונשיא זימבבואה. בשני האירועים, היריב החליט לנסות ולפגוע באישיות בעזרת רימון יד ובשורה התחתונה לא הצליח במשימה אבל כן סיפק לנו את ההזדמנות לראות כיצד דרך פעולה כזו יוצאת לפועל ובנוסף כיצד מערך אבטחה פועל במצב חירום.
בשני המקרים מדובר בניסיון התנקשות באישיות במהלך שהייתו בבמת הכבוד אל מול עשרות אלפי אזרחים צפופים ולא בדוקים. המשמעות מכך, שכל אזרח שנמצא באירוע יכול לשאת על עצמו אמצעי לחימה ולנסות להשתמש בו בעיתוי שיבחר כנגד האישיות.
ראש ממשלת אתיופיה, ישב על כסא בשורה הראשונה בבמה גבוהה כשלפתע נשמע קול של פיצוץ מימין לבמה. ראש הממשלה והיושבים לצדו, הגיבו לשמע הפיצוץ והסתכלו לצד ימין על מנת לנסות ולהבין מה קרה כשבמקביל מאבטחיו של ראש הממשלה מתקרבים אליו ומחליטים להוציא אותו מהבמה ומהאירוע.

אירוע המוני – הקהל באירוע:

הבמה באירוע – ראש הממשלה במהלך הנאום מאחורי פודיום משוריין:

הבמה באירוע – ראש הממשלה מודה לקהל לאחר הנאום:

הבמה באירוע – ראש הממשלה יושב בשורה הראשונה לפני הפיצוץ:

הבמה באירוע – ראש הממשלה מגיב לשמע הפיצוץ – מסתכל ימינה:

תיעוד האירוע – הפיצוץ, תגובת הקהל ופינוי ראש הממשלה מהבמה:

תיעוד האירוע – פינוי ראש הממשלה מהבמה:

מיקום הפיצוץ בתוך הקהל – ניתן לראות את העשן לאחר הפיצוץ – הפיצוץ לא היה ממש קרוב לבמה:

ראש ממשלה שמחליט להשתתף באירוע פתוח עם קהל לא מסונן, מאלץ את מערך האבטחה שלו להתמודד עם מספר איומים שהמענה אליהם הוא בעיקר טקטי ולכן מחייב תכנון התואם את נתוני ומאפייני האירוע, הנחות העבודה הנובעות מהם ובחירת המענים המתאימים ביותר. הנחת העבודה המרכזית באירוע פתוח – כל אזרח יכול להגיע למרחק קצר מהאישיות ויכול לנסות לפגוע בו בעזרת אמצעי לחימה שיבחר לעצמו. 
ניתן לראות בתמונות ובסרטונים שמערך האבטחה בחר ופעל על פי המענים הבאים:

  1. במה גבוהה שמקשה על העומדים קרוב אליה לראות את ראש הממשלה ובכך מרחיקה את היריב הפוטנציאלי לטווח בינוני ומעלה.

  2. פודיום משוריין להגנה על ראש הממשלה במהלך הנאום.

  3. מיקום המאבטחים על הבמה בקרבת ראש הממשלה לצורך תגובה מהירה באירוע חירום.

  4. תכנית לפינוי ראש הממשלה באירוע חירום – ניתן להסיק שהיתה כזו לפי פעולות המאבטחים במהלך הפינוי מהבמה.

בהתבסס על האירוע המדובר וסממני האבטחה שבו, אני מעריך שהיחידה לאבטחת ראש הממשלה עברה הכשרה ואימונים על ידי גורם מקצועי זר ולמרות זאת אומר שעליהם לשפר את המוכנות שלהם לשעת חירום:

  1. שימוש בפודיום משוריין באירוע פתוח לקהל הרחב הוא מענה טוב להגנה על האישיות במהלך הנאום אבל מאבד מערכו ומיעילותו אם בשאר הזמן האישיות חשוף לחלוטין בקו ראייה ופגיעה.  

  2. מומלץ להשאיר את השטח שסמוך למדרגות ומאחורי הבמה נקי לחלוטין מאנשים על מנת לאפשר פינוי האישיות לאזור ללא איומים יחסית.

  3. ציר פינוי – מומלץ לסגור לחלוטין את תחילתו של ציר הפינוי מאנשים ורכבים על מנת לאפשר פינוי רכוב מהיר וללא מכשולים.

  4. בגלל כמות הקהל באירוע, מומלץ ליצור מתחת או ליד הבמה חדר ביטחון שיאפשר פינוי ראשוני במידה ולא יהיה ניתן לצאת מגזרת האירוע.

המאבטחים של ראש ממשלת אתיופיה הגיבו מהר יחסית לשמע הפיצוץ וקיבלו החלטה מקצועית נכונה לפינוי מידי של האישיות מהבמה ומהאירוע.

הנשיא החדש של זימבבואה השתתף באירוע המוני שהתקיים באצטדיון המקומי ופתוח לקהל הרחב. מאפייני האירוע מאוד דומים לאירוע של ראש ממשלת אתיופיה בהבדל משמעותי במאפייני מיקום הקהל ביחס לבמה, הבמה ממוקמת בצד אחד של האצטדיון והקהל ממוקם ביציעים בצדדים וממול כאשר נוצר מרחק גדול יחסית בינו לבין הנשיא והמכובדים. בנוסף, קיים אוהל הצמוד לבמה שניתן להעריך שמיועד לשהייה של המכובדים לפני העלייה לבמה ולשהייה בסיום האירוע.
בהתבוננות ראשונה ברגע הפיצוץ, ניתן היה לחשוב שמדובר במטען חבלה שהונח מתחת לבמה בפינה ההשמאלית מקדימה והופעל כשהנשיא ופמלייתו ירדו ממנה אבל חדי העין יוכלו להבחין שלא זו היתה הדפ"ן של היריב אלה זריקת רימון או מטען חבלה משמאל לבמה לעבר מיקום הנשיא.

הבמה באירוע – ניתן לראות שאין קהל על הדשא בחזית הבמה:

הבמה באירוע – הנשיא על הבמה:

סוף האירוע – הנשיא כבר ירד מהבמה כשמאחוריו, על הבמה הולך כנראה אישיות מאובטח נוסף:

סוף האירוע – רגע הפיצוץ – ממש במיקום הנשיא:

אחרי הפיצוץ – פינוי אישיות מאובטח מהבמה:

אחרי הפיצוץ – אחרי פינוי הנשיא מהשטח:

אחרי הפיצוץ – פינוי רפואי:

תיעוד האירוע בסרטון – שימו לב להתנהגות האנשים שהיו בקרבת הפיצוץ:

תיעוד האירוע בסרטון – הנשיא עם הכובע הצהוב, יורד מהבמה – ניתן להבחין ברימון שנזרק משמאל כשהנשיא מסיים את הירידה מהבמה:

נשיא זימבבואה מאובטח על ידי יחידה לאבטחת אישים ששוב נראה שעברה הכשרה ואימונים על ידי גורם זר.
מבנה ההליכה באירוע נראה מוכר:

נראה שתכנית האבטחה באירוע בהתייחס לקהל ולדפ"אות ממנו, היתה נכונה ויצרה מרחק טקטי גדול בין מיקום הנשיא ושאר האישים למיקום הקהל. 
לעומת זאת, יתכן שאזור הבמה כולל אזור אוהל המכובדים לא קיבל התייחסות טובה ובכך אפשר ליריב להיכנס אליו, להתמקם עם רימון יד במרחק קצר מהנשיא עד כדי יכולת השלכה במהלך הליכתו בתפר בסיום האירוע.
בהתבוננות על דיוק ההשלכה ועיתוי הפיצוץ, היה מאוד מפתיע לקרוא ולשמוע שהנשיא לא נפגע כלל.
באירועים כאלה חשוב לבדוק את כלל האנשים שנמצאים בגזרה הקרובה לאישיות לפני הגעתו ובנוסף מומלץ לבצע בדיקה נוספת ופעולות לאיתור חריגים רגע לפני סיום האירוע ויציאת האישיות ממנו.
במידה ומאפייני השטח מאפשרים זאת וכללי הטקס מתאימים, מומלץ לבחור בציר יציאה נגדי למיקום האנשים גם אם הם מוגדרים כמכובדים.
נראה שפינוי האישיות המאובטח שהיה עדיין על הבמה היה מהיר ובניגוד לכיוון הפיצוץ.
על פי מהירות התגובה של הצוות הרפואי, ברור שתכנית האירוע מקצועית וכללה כוחות רפואיים שמוקמו בקרבת מקום ולכן יכלו להגיב כך.

גם האירוע הנ"ל מדגיש את חשיבות הפעולות המקדימות, בשהייה ובסיום כנגד אפשרות של שהיית יריב המתכנן לפגוע בנשיא.

זכרו, ש"אבטחה צריך לקיים" בהתאם לתכנית מבצעית מקצועית מלאה!!!

כתיבת תגובה