אבטחת אישים – תקיפת איש האופוזיציה ברוסיה אלכסיי נבלני בחומר חיטוי

איש האופוזיציה ברוסיה, אלכסיי נבלני, הותקף במהלך ביקור בחירות בעיר סיביר על ידי אדם שהגיע אליו מלפנים והשפריץ לעבר פניו חומר חיטוי ירוק ומסוכן. האירוע שצולם על ידי אזרח נוסף ופורסם מיד ברשתות השידור וברשתות החברתיות, מוכיח שוב עד כמה קשה ההתמודדות של מאבטחי האישים מול האיומים הקיימים ובעיקר אל מול כל דרך פעולה של היריב שאינה נשמעת בברור ו/או אינה פוצעת אף אחד באופן שמובן כתקיפה חד משמעית ומתורגמת כתקרית לחימה.

אלכסיי נבלני אחרי התקיפה:

סרטון המתעד את התקיפה:

כאמור, ברשימת האיומים כנגד אישיות קיימים איומים שמאוד ברורים למאבטחים כתקיפה חד משמעית ולכן התרגום לתקרית לחימה יהיה מהיר ויוביל לתגובת נגד ממוקדת, מהירה ונחושה על מנת לנסות ולמנוע פגיעה באישיות או למזער פגיעה שכבר נעשתה. מדובר במשימה קשה מאוד עבור מאבטחי אישים, בעיקר כאשר היריב הצליח להגיע לקרבת האישיות ולהפתיע ראשון בפעולת התקיפה שבחר לבצע.

אם במקרי תקיפה ברורים ניתן להעריך שמאבטחים מקצועיים לא התבלבלו או יטעו בזיהוי ובתגובה, אז באיומים כמו בתקיפה כנגד אלכסיי נבלני יהיה קשה לצאת מנקודת הנחה כזו. תקיפות נגד אישיות שמבוצעות על ידי זריקת חפץ או שפיכת נוזל או השפרצת חומר , מקשות על המאבטחים בזיהוי, בהבנת האיום ובהמשך גם על בחירת התגובה הנכונה. בסרטון רואים שהתוקף מצליח להגיע מלפנים למרחק קרוב מאוד עם הכלי שמכיל את חומר החיטוי הירוק, מבלי שהמאבטח הקדמי של אלכסיי מזהה זאת לפני ביצוע התקיפה עצמה ולכן התוקף מממש את כוונתו הזדונית ומצליח להמשפריץ את חומר החיטוי לעבר פניו של אלכסיי, האישיות המאובטח. חוסר ההבנה של המאבטחים מה קרה ובמה תקפו את האישיות, נראה בברור כאשר המאבטח הקדמי מגיב ברצון לרדוף אחרי התוקף ומיד לאחר מכן נראה מתחרט וחוזר לעבר אלכסיי כדי להבין במה מדובר. הבלבול הזה אצל המאבטחים מחזק את העובדה לגבי איומים שאינם ברורים כתקרית לחימה נטו. מאבטחיו של אלכסיי לא ראו בעין אמצעי לחימה, לא שמעו רעש של ירי ולא שמעו צעקות של פציעה ולכן הגיבו בבלבול מוחלט.

כדי שהמאבטחים יצליחו להתמודד גם עם איומים מהסוג הזה, חייבת להיות תורת עבודה שמגדירה את אופן ביצוע האבטחה על ידי מאבטח אחד או יותר ומתורגמת לתכנים בהכשרה המקצועית שיש להעביר אותם.

כאשר ישנם שני מאבטחים עם האישיות, קיימת חלוקה תפקידים למאבטח אחד בעמדת הצמוד לאישיות מאחור ולמאבטח שני בעמדת הצמד שככלל הולך לפני האישיות. מאבטח הצמד שהולך מלפנים, חייב לדעת לזהות כל אדם שמגיע לאישיות מהגזרה הקדמית וחייב לדעת להתמקד בהסתכלות לידיים של כל אדם כזה כדי לנסות ולזהות האם הוא נושא אמצעי שיכול להוות סכנה ממשית לאישיות. היכולת המקצועית הזו של המאבטחים קשורה לפעולות המניעה – פעולות שמבוצעות על מנת להצליח לזהות מראש אפשרות לתקיפה ולהגיע אל התוקף הפוטנציאלי בטרם הגיע לידי מימוש פעולת התקיפה שבחר.

לשמחתו של אלכסיי נבלני בכך שבדיעבד התוקף כנראה רצה רק ליצור פרובוקציה ולא באמת רצה לפגוע בו פיזית. לעומתו, המאבטחים שלו לא יכולים לנשום לרווחה מפני שהם נכשלו במשימת אבטחת האישיות שלשמה נשכרו. מאבטחים שמאפשרים ליריב לתקוף ראשון, מתחילים את האירוע כשידם על התחתונה ובמקרים מסוימים גם אם יגיבו במהירות ובנחישות לא יצליחו למנוע את הפגיעה באישיות ולכן חשיבות העבודה הנכונה של המאבטחים בשלב המניעה.

במידה והיריב הצליח להפתיע ולתקוף ראשון, אז על שני המאבטחים לפעול בהתאם לחלוקת תפקידים במצב חירום, כאשר הדגש על הפסקה ונטרול האיום הממשי על ידי התקפת נגד ו/או הרחקת האישיות מגזרת האיום. מיד לאחר מכן, על המאבטח הצמוד לבדוק האם האישיות נפגע כדי להבין האם דרוש טיפול רפואי כלשהו.

אין לי מושג מה רמת ההכשרה והמקצועיות של מאבטחי אלכסי נבלני, אבל ברור שמאבטח הצמד לא הצליח להבין מה קרה ומה עליו לעשות מרגע תחילת התקיפה. מאבטח צמד מקצועי היה צריך בשלב ראשון להסתכל לאחור כדי לוודא שהמאבטח הצמוד מתפקד והאישיות במצב שאין צורך שיצטרף לפינוי ורק לאחר מכן היה צריך לפעול במהירות כדי לנסות ולהגיע לתוקף.

מאבטח אישים נחשב למקצוע לכל דבר, ולכן מחייב הכשרה מקצועית על ידי גוף בעל רישיון לביצוע הכשרות מהסוג הנ"ל.

לא כל מאבטח יכול לעבוד כמאבטח אישים ולכן מי ששולח מאבטח ללא הכשרה ייעודית לכך, מסכן את האישיות המאובטח, מסכן את המאבטחים עצמם ומסכן אף את עצמו.

אלכסיי נבלני יכול היה לנשום לרווחה ויכול היה להשתמש בהפיכתו לאיש ירוק כדי לקדם את מועמדותו לתפקיד הנשיאות ברוסיה רק בזכות התוקף ובטח שלא בזכות מאבטחיו.

זכרו, ש"אבטחה צריך לקיים" רק על בסיס הכשרה ייעודית ומקצועית

כתיבת תגובה