אבטחה אזרחית – לא שב"כ, אבל מה כן?

"אח שלי זה לא השב"כ פה"

"הנה הגיע עוד אחד שחושב שפה זה השב"כ"

"עזוב אותך, אל תנסה אפילו להביא לפה את מה שלמדת בשב"כ"

אלה רק חלק מהאמרות ששמעתי מאנשי מקצוע בתחום האבטחה האזרחית במהלך דיונים ופגישות שקיימתי מאז שיצאתי לדרך עצמאית.

בתחילת דרכי כעצמאי החלטתי לבחור במסלול של פרילנסר ולא לפתוח חברה משלי. החלטה כזו הופכת אותך לקבלן משנה שמבצע ייעוץ והדרכות לכל מי שמעוניין לשכור את שירותך המקצועיים.

אחד הדיונים הראשונים שהתבקשתי להשתתף בהם כמומחה אבטחה התקיים בירושלים ועסק בתוצאות בקרה שחטיבת האבטחה ביצעה לגוף גדול עם מערך אבטחה גדול. כבר בשלב ההכנה לפגישה קיבלתי תדריך איך להתנהג בפגישה ובעיקר ממה צריך להיזהר ומה אסור להגיד בשום אופן. בשורה התחתונה אסור להגיד את דעתך אם יש סיכוי שאינה עומדת בקנה אחד עם הגוף המבוקר ולא משנה אם עלה בביקורת שאינו עבד כמו שצריך.

חברים זה היה השיעור הראשון שלי בעולם האבטחה האזרחית כיוצא שירות הביטחון הכללי. כמובן שביקורת המשטרה חשפה תמונת מצב עגומה ביותר לרמת האבטחה במתקני אותו גוף ואם היו שואלים אותי הייתי קובע שמדובר במחדל עד כדי פשע של כל מי שאחראי למימוש האבטחה בגוף זה. ואכן בשלב ההתייחסויות שאלו אותי לדעתי. עניתי כמו שלימדו אותי כאיש מקצוע, עניתי ברצינות, במקצועיות ובשקיפות מלאה. מיד עם סיום דבריי קיבלתי מבול של תגובות כועסות מצד האחראים על האבטחה בגוף המבוקר שבעיקר התפלאו איך אני, ששיך לחברה שהעניקה להם שירותים מסוימים, מעז לצאת נגדם ולשים להם את האמת על השולחן. לא ציינתי, וזה המקום לציין, שאני נוהג תמיד לשים את האמת כמו שהיא אבל גם מקפיד לתת פתרונות מעשיים ופשוטים לשיפור וכך עשיתי גם בדיון הנ"ל.

מכיוון שגם בהמשך המשכתי לשמוע אמרות דומות ולקבל תגובות דומות הבנתי שאכן האבטחה האזרחית אינה מתנהלת על פי העקרונות של שירות הביטחון הכללי. הגדרתי לעצמי תקופה של כמה חודשים על מנת שאוכל לגבש דעה ולהחליט האם להתנהל לפי "ברומא תהיה רומאי" או לנסות לאזן בין מה שלמדתי בשב"כ לבין מה שראיתי ולמדתי בעולם העסקי.

בחרתי באופציה השנייה, אני מאזן בין השב"כ לעולם העסקי תוך הקפדה יתרה לבוא לכל לקוח בצניעות, ללא שלט על החזה "יוצא שב"כ" ולאט לאט להחדיר את האני מאמין שלי בתחום האבטחה.

כיום אני פותח כל הרצאה או הדרכה בפנייה ישירה לקב"טים או מאבטחים שאומרת שלמרות שהגעתי מהשב"כ, והשב"כ אינו האבטחה האזרחית עדיין חלה המחויבות לקיים את האבטחה על פי כללים והנחיות ברורות וישימות.

היום, אחרי שנתיים בשוק האזרחי, אני בטוח שהבחירה שלי היתה נכונה מכיוון שפגשתי חברות שמתייחסות לאבטחה כחלק בלתי נפרד מתכניתן העסקית ויודעות להשקיע תקציב ראוי המאפשר לגייס כוח אדם איכותי ולתת לו את הכלים המקצועיים הדרושים לביצוע תפקידו כמערך אבטחה מונע ומסכל.

הדוגמא הטובה ביותר שאני יכול לתת לכם הקוראים הינה רשת איקאה בישראל ודווקא בגלל שמדובר ברשת שמתנהלת על פי ראייה חיצונית ולא ישראלית נטו. החברה מעמידה תקציב ראוי לאבטחה, משקיעה בגיוס העובדים, הקב"ט מקפיד לעמוד בכל דרישות משטרת ישראל תחת חוק רישוי עסקים, משקיעה בהכשרות ובהדרכות מעבר לדרישות הבסיס והכי חשוב שאיקאה מתייחסת למאבטחים כאילו היו עובדים מן המניין למרות שהם עובדי קבלן. אם הם יכולים אז למה אחרים לא?

לצערי הרב יש עדיין יותר דוגמאות רעות מאשר טובות ולכן אני נחשף לחברות גדולות וקטנות, הנדרשות לאבטחה על פי חוק, ומתייחסות לכך כנטל כלכלי שפוגע ביעדים העסקיים של החברה.

חטיבת האבטחה במשטרת ישראל החלה לקבוע עקרונות והנחיות החל משנת 2006 ומאז ממשיכה לשפר ולהתקדם בניסיון לשפר את רמת האבטחה האזרחית בישראל. למרות שעברו 8 שנים עדיין אני פוגש בחברות שלא עומדות בהנחיות, שממנות לתפקיד המנב"ט/קב"ט אנשים לא מתאימים וחסרי ידע וניסיון, לא קובעות תקציב הגיוני לדרישות ואפילו מכשילות כל ניסיון לשנות את המצב.

גרוע מכך הוא שהקב"ט בעצמו משתף פעולה, במודע או שלא במודע, ואינו עושה כל מאמץ לעמוד בהנחיות ומעז לקיים אבטחה ללא פק"מ כלל, ללא תהליך מוסדר להפעלת המאבטחים, ללא עמידה בתו תקן של מספר הבודקים הביטחוניים ומאבטחים חמושים שהינו מחויב בהצבתם, ללא גיוס תקין, ובקיצור פשוט ללא!!!

מאפיין בולט נוסף בקרב מנהלים וקב"טים הוא ההתנהלות דרך החור של הגרוש שאומרת שלא משנה מה צריך לעשות תמיד יש לחפש את המחיר הזול ביותר. אני למדתי בחיים שמה שזול עולה בסוף יקר. זה נכון גם בתחום האבטחה האזרחית.

 רבותיי, זלזול בהנחיות, אי ביצוע הנחיות או התעלמות מהנחיות שווה למעשה פשע ולזלזול באינטליגנציה של כל הלקוחות שמשלמים במיטב כספם על מנת לשהות במקום או לקנות מוצרים ממנו. מנהל/קב"ט כאלה שמים את הלקוחות שלהם על המזבח, שמים את הלקוחות על גלגל הרולטה בקזינו ומשאירים הרבה מקום למזל ולגורל במקום שייקחו את האבטחה ברצינות ובהשקעה ויבינו שבתמונה הכוללת היא תורמת לביטחון ולהרגשת הלקוחות ובכך תורמת גם להצלחת העסק.

מנהל/קב"ט שעמד בתקן משטרת ישראל ועבר קורס מנב"טים יכול לעמוד באתגר ולכתוב בעצמו פק"מ ונהלים, להעביר הדרכות ולבצע ביקורות וזה בסדר גמור, אבל אין זו בושה או חוסר מקצועיות להעביר את שרביט הביצוע לבעל מקצוע אחר שיעשה זאת בלא פחות מסירות ואכפתיות.

למה?

כי אבטחה צריך לקיים תוך עמידה בהנחיות ובאיכות גבוהה ולא להסתתר מאחורי אמרות שמובילות לבינוניות ולכישלון ידוע מראש.

כאמור, האבטחה האזרחית אינה שירות הביטחון הכללי אבל בהחלט יכולה ללמוד ממנו משהו ולשאוף להגיע לרמתו.

כתיבת תגובה